Nyord 2011

Eller om vi ska vara riktigt formella:

"Miscellaneous Abbreviations and Signals to Be Used in Radiotelegraphy Communications Except in the Maritime Mobile Service" vilken finns i ITU-RR appendix 14. Denna serie upptar QRA-QUZ.

Dock finns inte min favorit Q-kod; QZQ ? = "Wieviel Ampere haben Sie in der Antenne?" med i någon modern officiell förteckning...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ja, jag säger då dé...

Tyskar och fransmän, prcis som svenskarna har en militär Q-code och den kan man komplettera med diverse meningar och det kan bli riktigt roligt ... och humor behövs verkligen i krig. Krig lära vara jävligt tråkigt.

Hugo
 
>svenskarna har en militär Q-code

Hugo: du har väl inte möjligtvis listan över de svenska militära Q-koderna tillgänglig?
 
Läser man i QTC från 50- och 60-talen så ondgör dåtidens old timers, de som iförd kavaj, fluga och slips började på 1920- och 30 talet om den allmänna förslappningen och det dåliga språkbruket. Det finns såväl insändare som kraftiga tillrättavisningar från SSA:s ordf C. E. Tottie SM5AZO som styrde rörelsen med hårda nypor.

Återkommande publiceras brev från Kungliga Telegrafverkets Radiobyrå där radioamatörerna uppmanas att hålla sig i skinnet. I QTC upprättas en svart lista över de amatörer som uppfört sig dåligt och blivit av med sitt amatörradiotillstånd. Enköping Radio lyssnade och hörde av sig till etervandalerna. :)

Det var värst! Det hade jag ingen aning om. Jag har del äldre QTC ifrån 1970-1973 och där är det en hel del ojande över de nya "kopierarna". De som inte hittade på nya lösningar eller eller som inte hittade nya utmaningar att hitta på lösningar på. Jag tycker tonen då påminner starkt om nu när orden stickproppsamatör och plånboksamatör. Möjligen med skillnaden att det inte längre är lika populärt att hitta på nya utmaningar...

Det kanske är lika bra att inse att det alltid varit samma visa och att det blivit del av vårt arv och vår kommande framtid?
 
Back
Top