Nytt antennprojekt - Off Center Fed Dipole

Om din kabel har samma hastighetsfaktor som RG213 (0,66) och är 20 m lång borde SWR vid stationsänden inte bli högre än strax under 1,2:1
 
Man kan fundera på om koaxialkabeln från stationen till antennen är OK, har du kollat monteringen av kontakterna m.m.?
Är kabeln hel dvs ingen fukt har trängt in någonstans?

Jag skulle om möjligt dra fram en till kabel av annan typ t ex -213 och jämföra.
 
När jag mäter igen får jag samma resultat.
Vid radion:
3.568 MHz, z=504-j130, SWR 10,8:1
// Åke
 
Radions interna SWR-meter visar 5:1
Kabeln är nyinstallerad så den borde vara OK.
Skall gräva lite mer i detta.
Antennen strålar onekligen, hade QSO på 40m med Malaysia i går och fick en ärlig (tror jag) 559-rapport.
// Åke
 
Last edited:
559 rapport från Malaysia är nog inget som verifierar systemets verkningsgrad...

Hehe, nä det är sant. Bara en liten oseriös glädjeyttring att det "kommer ut något" :)

En sak jag förstås har gjort är att lägga ytterligare en RF-choke (W1JR) ca 10m från antennen på väg till radion. 10 varv på en FT240-43 kärna.
Kan det vara den som ställer till det?

// Åke
 
Nej, jag fortsätter envist att påstå att något inte stämmer, endera med matarkabeln som jag var inne på först
eller med mätningen / mätinstrumentet som antytts ovan.

I en matarledning med den karakteristiska impedansen 50 ohm, terminerad med samma resistans skall
ingen impedanstransformering ske. Om dina uppmätta värden i matningspunkten vid antennen stämmer
skall matarledningens påverkan (förutsatt att själva matarledningen är frisk) vara nära noll.

Som kuriosa fick jag vid ett tillfälle 59-rapport från OH med en avstämd sängram (jo det är sant, bodde i Gubbängen då)
men jag hyser inga illusioner om det antennsystemets effektivitet, Hi ! :D
 
Ja, något skumt är det. Jag skall ta och mäta och kolla kabeln när det blir fint väder.
SARK'en har en TDR kabeltest-funktion också, skall se vad jag kan få ut av den.

När det gäller att jag får olika värden på SWR-mätarna så tenderar jag att lita mer på SARK'en.
Jag läste någonstans att K3:ans interna SWR-meter inte är så tillförlitlig. Någon här som har belägg för detta?

// Åke
 
En RF-choke påverkar inte vad som händer inuti kabeln!

Nej det är ju sant. Men jag kanske lyckats knäcka till kabeln där.
Jag gjorde den med en Aircoil 7 kabel och den är nog lite känslig vad gäller för snäva krökar.
Jag skall göra en rejäl genomgång och kolla igenom prylarna.

// Åke
 
Prova också att förlänga din koax med en stump typ 5 meter och mät - får du andra värden?
Jag har något i de djupa gömmorna i bakhuvudet något grått minne om feedrar nära 1/4 våglängd elektriskt men kan inte riktigt komma på vad... Men det kanske inte är relevant här..
 
Vid varje udda kvartsvågslängd (elektrisk) är transformationen som störst. Dock blir det minimala skillnader med den impedans som din antenn presenterar, efter balunen, på 3562.

Jag misstänker närmast att felet ligger i kontakter eller kanske i strömchoken som du lindat med annan kabel, som du nämnde. Kontakteringar är den i särklass vanligaste felkällan när det gäller koaxkablar, såvida inte någon illful jäkel har tryckt in en knappnål i din koax! ;) Kan du koppla loss den från antennen/balunen och ohmmäta?

/Lasse
 
Last edited:
Åke - varför valde du koax och inte stege?
Jag hade en stegmatad dipol med S-match.
Men dels ville jag testa något nytt, dels ville jag få bort lite prylar ur radiorummet som är tillika gästrum.
Jag hade stegen hängande ner genom taket in i gästrummet, såg inte så himla snyggt ut...
Med koaxen går jag istället ner genom golvet i krypgrunden.
Sedan var jag också sugen på att se om jag kan få till en lösning där jag slippar ratta på en tuner mellan bandhoppen.
Då var en off-center matad dipol + ATU lockande. Jag är inte säker på om man kan få till en sådan med stegmatning.
Men jag vet att GLD Micke har planer på att försöka sig på det.
// Åke
 
Back
Top