Rätta mig om jag har fel Karl-Arne, men problemet med breda signaler på banden måste väl ändå vara en kombination av stegets egna egenskaper och operatörens förmåga att ställa in transceivern.
Skit in brukar ju ofta bli skit ut... oavsett vilka fantastiska egenskaper ett steg i sig må ha.
73 de LRR
Visst är det så.
IM-prestanda eller "splatter" beror på ett komplicerat sätt av prestanda hos kombinationen drivsändare och slutsteg.
Allmänt sett så förstärker ett linjärt slutsteg troget upp de grannkanalsignaler som en drivsändare skapar,
och man brukar ha en "tumregel" att stegen före slutsteget själva behöver ha en IM-undertryckning som är minst 10 dB
bättre än detta för att deras bidrag till IM ska kunna försummas.
Om kravet är - 30dB jämfört med en ton i en 2-tonstest i den förstärkta utsignalen så behöver drivsändaren vara ungefär - 40dB vid nominell uteffekt.
Detta är ett helt orealistiskt krav i sådana sändare som har 12V-transistorer i slutstegen, och är svårt att uppfylla även med 28V eller 50V.
För att få den mesta IM-undertryckningen med givna komponenter i signalkedjan så är det nödvändigt med en nivåregleringskedja som går runt hela förstärkaren, så att alla förstärkare går i sina mest linjära områden.
Det är meningslöst att ha en drivsändare som är inställd så att den ger hög distorsion samtidigt som slutsteget går helt linjärt. Samma sak gäller omvänt.
Apparater för yrkesbruk löser oftast problemet med att använda intern nivåreglering så att toppeffekten ställs in så att begränsningsnivån nätt och jämnt uppnås, och sedan tar en ALC med litet reglerområde hand om resten. När man har en drivsändare som har - 55 dBc IM3 brukar man sedan klara - 40 dBc även från slutsteget. Detta kräver dock bra inställningsnoggrannhet och stabilitet i reglerslingorna.
Jag har svårt att göra några uppskattningar av hur amatörmateriel bär sig åt i detta avseende, men ifall en drivsändare körs så att IM3 ligger runt -25 dBc så kommer knappast utsignalen från PA-steget att vara bättre
än - 20 dB.
Är det dessutom så att PA-steget på något sätt påverkar de dynamiska egenskaperna hos drivsändaren, t.ex. genom för litet Q i katodkretsen hos ett gallerjordat steg, så kan det bli ännu sämre.
Problemet förvärras sedan av att många inte förstår IM-problematiken alls, och dessutom kör med "alla vred dikt styrbord".
Man måste minst ha tillgång till en bra kontrollmottagare och ett oscilloskop för att göra riktiga inställningar för att optimera kedjan för en ren signal, om inte en riktig reglerkedja redan finns inbyggd. Har inte sett något sådant i amatörapparater någonsin vad jag kan påminna mig.
73/
Karl-Arne
SM0AOM