Nytt automatslutsteg fr ACOM ute

Spontant anser jag att PA:t har ganska dåliga IM-egenskaper för att vara MOSFET.

-28 dB IM3 relativt PEP är ett rätt mediokert värde och antyder att man dimensionerat "snålt" genom att
köra transistorerna nära kompressionspunkten. Detta medför att IM-nivån kommer att variera kraftigt med de sista
20-30% av utstyrningen. Dessutom bidrar att lågpassfiltren på utgången saknar "harmonic dump".

Men det kanske är för dyrt att dimensionera med marginaler (kylning, kraftaggregat mm) som yrkesfolk gör
och radioamatörer verkar inte bry sig om IM i någon större utsträckning längre.

I övrigt verkar konstruktionen inte innehålla några direkta överraskningar, man får bara hoppas att det
komplexa övervakningssystemet är mer tillförlitligt än de kretsar som det ska övervaka...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Det finns många steg ute från denna tillverkare så det borde inte vara svårt att få in synpunkter på dem.

I en annan tråd här, http://www.ham.se/allmant-om-amatorradio/24380-4cx250b.html , berättar Bertil/SM0FUS om bekymmer med ett rörsteg från samma tillverkare. Kanske hans erfarenheter kan vara en vägledning när man funderar på denna produkt.

Kunde vara intressant att få veta IM3 vid lägre nivå, kanske halva den maxeffekt som anges.

Karl-Arne, visst bryr vi oss om IM-prestanda, i alla fall "vi andra", när vi drabbas av stöj från apparater med klena data. Ägaren/användaren märker inte mycket av detta förrän någon berättar hur det påverkar andra på banden, eller om han mäter själv. Det ligger alltid en stor tillfredsställelse i att veta att man låter bra och inte förstör för vännerna.

Man kan fundera på hur tillverkaren lyckats få en och en halv kilowatt switchkraft att vara tyst och ren från oönskade signaler. Inte helt lätt. Om de har lyckats så är det lite av en prestation som man önskar att fler brydde sig med.

CONTINUOUS DUTY som de säger i reklamen, är kaxigt. Dax för "The Brick Test" mot en bra konstlast nån halvtimma? Gärna en lite lagom missanpassad last.

I produktbladet står bla.a. att
...and no special skill is required from the operator when changing frequency bands
Quack? När blev det svårt att byta band? Som produktnamn står det
Continious Carrier with Mode Limitation Linear Amplifier
Nån här som vet vad det innebär?

/Janne (som knappt varit i närheten av ett ACOM-steg och kanske skulle knipa näbb i sammanhanget. Fast jag höll mig iaf till trådens ämne.)

Hur står sig andra transistorsteg i jämförelse?

Expert,Elecraft, Icom och Yaesu till exempel? (finns säkert andra också)

"Continuous Carrier without Mode Limitation Linear Amplifier" tror jag det ska stå.
I varje fall står det så längre ner i texten.

Det är svårt att gradera transistoriserade PA-steg, eftersom man inte kan göra dessa på så många olika sätt.
Hur mycket marginal som finns mellan annonserad maximal PEP och nivån när kompressionen börjar är kanske viktigast, och även hur mycket motkoppling som används.

Sedan är hur kylningen samt kraftaggregatet dimensionerats viktigt.
Troligen har man använt dimensioneringar som är jämförbara med de som förekommer inom marinradio, där key-down tiderna ligger runt ett par minuter innan temperaturskydden börjar dra ner effekten.

Att sedan inga speciella färdigheter ska behövas för att byta frekvens och band återspeglar
sannolikt kunskapsnivån inom dagens amatörradio.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

... Att sedan inga speciella färdigheter ska behövas för att byta frekvens och band återspeglar sannolikt kunskapsnivån inom dagens amatörradio.
Litet väl svepande slutsats, K-A. Vi som kör remote är (tyvärr) helt hänvisade till den sortens slutsteg. I mitt fall, med en FT-847, finns dessutom fler begränsningar. Jag kan t ex inte dra ned transceiverns uteffekt och därmed drivningen "på håll".

/ Göstha

De är i princip samma som Expert och ACOM-slutstegen, fast med lite modernare transistorer (SD2933).
IM-prestanda är lite bättre.

Det har funnits transistor PA-steg med bredbandiga egenskaper för professionellt bruk sedan mitten av 70-talet.
Skillnaden är att det numera går att få transistorer som ger c:a 300W per enhet så mindre kombinering går åt.
Även har man lärt sig mera om motkoppling och linjärisering samt det är lättare att göra kraftaggregat med hög effekt och
låg vikt.
Naturlagarna är emellertid oförändrade, för att få låg IM behöver man dimensionera därefter.
Undertryckning i ISB-klass, -40dB IM3, kräver en rejäl överdimensionering som knappast några amatörer vill betala för.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

SM0AOM skrev:
... Att sedan inga speciella färdigheter ska behövas för att byta frekvens och band återspeglar sannolikt kunskapsnivån inom dagens amatörradio.

Snacka om fördomar! -Du har fördomar 0AOM!
Dock respekterar jag dina gedigna kunskaper! Det sitter inte en RollsRoyce-Motor i svenssonbilar.
Dock, med tanke på Acoms övriga slutsteg, vilka är LJUSÅR bättre än sina konkurrenter (Ja, 0Aom, förrutom Harris mf proffsgrejjor, ,en vem Fasen har sådana. -Har DU?)
Så verkar det som att Bulgarerna lyckats ånyo. Åtminstone bättre än Ameritron i alla fall. Och det är väl gott nog åt amatörer?

Hur står sig andra transistorsteg i jämförelse?

Expert,Elecraft, Icom och Yaesu till exempel? (finns säkert andra också)

Av dom du nämner så är ACOMs b e t y d l i g t bättre!
Ett sådan kanske skulle smaka fint nu när du får upp masten?

Karl-Arne, visst bryr vi oss om IM-prestanda, i alla fall "vi andra", när vi drabbas av stöj från apparater med klena data. Ägaren/användaren märker inte mycket av detta förrän någon berättar hur det påverkar andra på banden, eller om han mäter själv. Det ligger alltid en stor tillfredsställelse i att veta att man låter bra och inte förstör för vännerna.

En alldeles riktig iakttagelse att det är de som finns på grannkanalerna och kanske själva inte har slutsteg vilka bryr sig, om några, när det gäller IM-prestanda. Väldigt få "nya amatörer" har dessutom lyssnat till sina egna signaler helt enkelt därför att moderna radioapparater nästan uteslutade är transceivrar. Den möjlighet som vi som började på 60- och 70-talen hade att kunna lyssna på våra egna sändare, och som utnyttjades när vi byggde dem, finns inte längre.

(Ja, 0Aom, förrutom Harris mf proffsgrejjor, ,en vem Fasen har sådana. -Har DU?)

Det är väl självklart. Annars skulle jag inte uttala mig om sådan materiel.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Rätta mig om jag har fel Karl-Arne, men problemet med breda signaler på banden måste väl ändå vara en kombination av stegets egna egenskaper och operatörens förmåga att ställa in transceivern.

Skit in brukar ju ofta bli skit ut... oavsett vilka fantastiska egenskaper ett steg i sig må ha.

73 de LRR

Rätta mig om jag har fel Karl-Arne, men problemet med breda signaler på banden måste väl ändå vara en kombination av stegets egna egenskaper och operatörens förmåga att ställa in transceivern.

Skit in brukar ju ofta bli skit ut... oavsett vilka fantastiska egenskaper ett steg i sig må ha.

73 de LRR

Visst är det så.
IM-prestanda eller "splatter" beror på ett komplicerat sätt av prestanda hos kombinationen drivsändare och slutsteg.

Allmänt sett så förstärker ett linjärt slutsteg troget upp de grannkanalsignaler som en drivsändare skapar,
och man brukar ha en "tumregel" att stegen före slutsteget själva behöver ha en IM-undertryckning som är minst 10 dB
bättre än detta för att deras bidrag till IM ska kunna försummas.

Om kravet är - 30dB jämfört med en ton i en 2-tonstest i den förstärkta utsignalen så behöver drivsändaren vara ungefär - 40dB vid nominell uteffekt.

Detta är ett helt orealistiskt krav i sådana sändare som har 12V-transistorer i slutstegen, och är svårt att uppfylla även med 28V eller 50V.

För att få den mesta IM-undertryckningen med givna komponenter i signalkedjan så är det nödvändigt med en nivåregleringskedja som går runt hela förstärkaren, så att alla förstärkare går i sina mest linjära områden.
Det är meningslöst att ha en drivsändare som är inställd så att den ger hög distorsion samtidigt som slutsteget går helt linjärt. Samma sak gäller omvänt.

Apparater för yrkesbruk löser oftast problemet med att använda intern nivåreglering så att toppeffekten ställs in så att begränsningsnivån nätt och jämnt uppnås, och sedan tar en ALC med litet reglerområde hand om resten. När man har en drivsändare som har - 55 dBc IM3 brukar man sedan klara - 40 dBc även från slutsteget. Detta kräver dock bra inställningsnoggrannhet och stabilitet i reglerslingorna.

Jag har svårt att göra några uppskattningar av hur amatörmateriel bär sig åt i detta avseende, men ifall en drivsändare körs så att IM3 ligger runt -25 dBc så kommer knappast utsignalen från PA-steget att vara bättre
än - 20 dB.

Är det dessutom så att PA-steget på något sätt påverkar de dynamiska egenskaperna hos drivsändaren, t.ex. genom för litet Q i katodkretsen hos ett gallerjordat steg, så kan det bli ännu sämre.

Problemet förvärras sedan av att många inte förstår IM-problematiken alls, och dessutom kör med "alla vred dikt styrbord".
Man måste minst ha tillgång till en bra kontrollmottagare och ett oscilloskop för att göra riktiga inställningar för att optimera kedjan för en ren signal, om inte en riktig reglerkedja redan finns inbyggd. Har inte sett något sådant i amatörapparater någonsin vad jag kan påminna mig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Problemet förvärras sedan av att många inte förstår IM-problematiken alls, och dessutom kör med "alla vred dikt styrbord".
Man måste minst ha tillgång till en bra kontrollmottagare och ett oscilloskop för att göra riktiga inställningar för att optimera kedjan för en ren signal, om inte en riktig reglerkedja redan finns inbyggd. Har inte sett något sådant i amatörapparater någonsin vad jag kan påminna mig.

Ja och vara lyhörd för vad andra amatörer hör av ens utsändningar och ta till sig kritik. Tyvärr är det alltför många som anser att andra inte ska lägga sig i vad man själv tycker är bäst, apropå en annan tråd här om Jantelagen... :)

Försökte köra ett rart DX när en sydeurope brakade loss med sin utsändning. Han var inte bara oerhört stark, han mer eller mindre våldtog ett par hundra kHz med sina "bredsidor". Jag påpekade stillsamt att han skulle kontrollera sin utrustning.

Svaret? "There is nothing wrong with my equipment so fuck off your bloody idiot.."

Att ställa in sin utrustning korrekt är ett ämne som behöver skrivas om igen, och igen... och igen... Det är dessutom tacksamt att få höra av andra om de tycker att ens utsändningar har brister.

Förespråkar jag Jante-lagen nu? :rolleyes:

Hej!

IM värden i specar, i all ära... Men, jag har "känslan" att de verkliga problemen är operatören, inget nytt?

Jag har, likt ZBB, påpekat för en och annan att de bör kika på sina prylar. Detta skapar både vänner och ovänner.
Senast härom veckan snackade jag med en äldre brittisk gentleman, han lät mycket sprucken och bredde ut sig som en överviktig sumobrottare i en stadsbuss. Jag lyssande på honom i drygt en halvtimme när han hade QSO, ingen notera detta, ingen kommenterade hans modulation
Jag ropade upp honom och påpekade "problemet". Mannen lät förvånad och sa att han skulle leta fram andra glasögon och en stark lampa. Efter en stund kom han tillbaka och det konstaterades att några kranar var pådragna rätt hårt. På grund av sin dåliga syn så hade han inte noterat detta.
Han sa "all the needles were at the right hand stop"...

Efter detta berättade han om sina ungdomsdagar när han var med och levererade en last (flygtransport) till Berlin mitt i natten och de fick en motor sönderskjuten och Luftwaffe började visa intressse... Då unkom de tack vare "alla nålar hårt mot höger" powered by Rolls Royce Merlin.

Jaha, det var intressant läsning om slutsteg. Nu kör jag barfota och trivs med det men kan inte låta bli att önska mig ett slutsteg.
Läser man i olika trådar och forum blir man helt ställd om val av slutsteg, bygga själv, köpa modernt, rör eller trissa?
Det kanske var bättre förr då valet var givet och alla hade tillgång till en instrumentpark som var dyrare än själva manicken man lödde ihop.

Ha en trevlig sommar, nu skall jag ut och gräva för fiberkabeln så allt vad antenner och SOCWA heter ligger på is, jord kärrar jag fram och tillbaka i skottkärran.

Vi som saknar mikrofon och endast kör morsetelegrafi har inga problem med IM-produkter och splatter. Visserligen kan ett undermåligt och svagt dimensionerat PA-steg förvränga de enskilda teckendelarnas upp- och nedflanker så att nycklingsknäppar skapas men det brukar inte vara några problem i praktiken om styrsändaren har mjuk nyckling och PA-steget går någorlunda linjärt.

PA-steg är väl annars just den enskilda komponent i en radiostation som är mest lönsam att bygga själv. Visserligen en del mek-jobb men delarna är om inte helt gratis så väldigt billiga på loppisarna. Mitt hembygge med 4 stycken 813 i GG-koppling skruvades ihop 1986 och fungerar problemfritt än idag. Rören är tillverkningsstämplade 1942, still going strong. Nya begagnade kostar c:a 50:- st på loppisarna. Key down 24H ger en dryg kW ut vilket gör det lämpligt som contest-PA. Bandbyte kräver dock tre handgrepp, bandomkoppling och vrida på Tune och Load till rätt förmarkerade indexmarkeringar (pilar av färgad tejp) på fronten. Ett bandbyte på PA-steget tar mellan 5-10 sekunder att utföra. Jag har gott om tid när jag kör radio.

Om jag skulle kört SSB/contest på allvar så tror jag att ett hembyggt PA-steg med ett eller två QBL 5/3500 eller motsvarande ryssrör hade varit ett bra alternativ. Rören är relativt billiga och om man kör ett sådant steg på sparlåga kring en kW så borde man få hyfsade IM-prestanda.

Det största problemet med fabrikstillverkade PA-steg för amatörradiomarknaden verkar annars vara att de flesta brinner upp om man trycker ner nyckeln och lämnar PA-steget med full effekt en stund. Men det är en kostnadsfråga. Att dimensionera som man gör kommersiellt i riktiga PA-steg blir så klart alldeles för dyrt. Men ACOM-stegen är väl avsedda för kontinuerlig drift 24H med full uteffekt om jag inte missminner mig. Dock mycket pengar att offra på en sådan sak som enkelt kan byggas själv tycker jag.

Är det inte konstigt AOM att alla tillverkare som Acom, Kenwood, Ten-Tec mf är sämre än dej!
Istället för att förslösa din oerhörda briljans och tankekraft på ett forum så skulle du hellre hjälpa de här stackars företagen att komma till rätta och tjäna miljoner i årslön!
Eller kanske sikta på ett nobelpris i fysik!

Det som AOM skrev är väl ändå ganska grundläggande för hur slutsteg beter sig och det skulle förvåna mig om inte tillverkarna som nämns är väl medvetna om det. Men dessa tillverkare är nog ännu mer medvetna att de flesta amatörkunder inte är beredda att betala för bra prestanda till skillnad från professionella kunder. Väldigt många förstår inte heller vad de ska betala för. Vet man sedan inte vad man håller på med är det fullt möjligt att köra ett väldesignat slutsteg så det blir överstyrt också.

Rekommenderad läsning är G3SEK:s utmärkta VHF/UHF DX Book som har bra tips om hur man undviker att häva ur sig en bred signal - även om den egna instrumentparken inte är så avancerad. Som vanligt kommer man långt med goda kunskaper. Jag tror det var G3SEK som varnade för att förlita sig ensidigt på sin effektmätare "They say they'll send you blind..." men det är väl svårt att motstå den trevliga känslan när mätarnålen jobbar sig åt höger samtidigt som man vrider på sina rattar.

Ett tvåtonstest på en SSB-sändare ansluten till en spektrumanalysator är en rejäl ögonöppnare för vad som händer när man kranar på friskt a'la PR-amatör. :-) Söker man lite på nätet finns det säkert massor med info så man klarar sig utan avancerade mätinstrument för detta - ta del av andras tester.

Hej!

SA2CER, du skriver "Vad tror ni som är duktiga på transistorer om denna nya skapelse från ACOM som har släppts
ACOM A600S. ?"

När du sedan får svar från någon som är duktig, så är du otroligt oförskämd, plump och allmänt otrevlig.
Hur tänker du? Vill du ha faktabaserade svar eller vad är du ute efter? Skapa dålig atmosfär på detta forum?

Ett tips, be om ursäkt, det gör man när man råkat göra nå't dumt och inser sitt fel.

Back