CER skrev;
"Nä, Bygg era slutsteg med ping-pongbollar a´la 1930-tal och tro att det är det modernaste! ...Men HALLÅÅÅÅÅÅÅ!!!? Bygg era jädra träplankor med 20-talsteknik och digitalteknik, hämtad från 1981. När man går in på ESR och tittar sprider sig ett leende. Snacka om gammal teknik! Och tro att det är bäst! -Ha så kul!"
Hallå hallå!
Det är i alla fall trevligt att artiklarna genererade ett leende på läpparna hos dig och som kunde förgylla din tillvaro CER. Dina senaste inlägg skrivna i den sena timmen verkar ha skrivit sig själv i någon sorts affekt likt ett illa designat PA-steg som gått i självsvängning. Du borde läsa igenom dina egna inlägg i vaket tillstånd och ta dig en allvarlig funderare över hur dina röda plåtanoder upplevs av läsarna.
Appropå gammal radioteknik så är det enligt min åsikt ett synnerligen intressant område att gräva djupare i. Det modernaste vi har idag grundar sig ofta på äldre konstruktionsprinciper men som i takt med tillgängligheten av nya kretsar och komponenter moderniserats, förenklats och produktionsanpassats för att dels passa konsumenternas krav på handhavande (tryck på knappen typ) och dels generera så stor ekonomisk vinst som möjligt för tillverkarna/krämarna. Faktum är att den tekniska prestandan i många fall fått stryka på foten till förmån för vinstmaximering.
Är man tekniskt ointresserad och saknar relevanta kunskaper och en passande verkstad med möjligheter att själv konstruera och bygga egen radioapparatur så återstår ju inte mycket annat än att köpa sina prylar färdigtillverkade från ICOM, ACOM eller Yaesu m fl.
Men för oss tappade själar som primärt har radiotekniken i sig som vår hobby (att
köra radio är ofta sekundärt) så finns oändligt många fler möjligheter än för köpeamatören. Förutom att även vi kan köpa färdigtillverkade prylar från ICOM, ACOM eller Yaesu m fl så kan vi ha mycket kul med all gammal skrot som samlats i junkboxarna och som flyter runt på loppisarna. Här är det endast fantasin som sätter gränserna för vad som är möjligt CER. Har man sedan pysslat med radio sedan 12-årsåldern som för mig inföll i mitten av 1960-talet så är det lätt att drabbas av nostalgiska vibbar och mer än en hopplöst omodern sändare har byggts ihop enbart för att stilla nyfikenheten för hur en sådan åldrig konstruktion skulle stå sig mot det moderna och för att med toppmodern mätutrustning mäta upp effekt, övertoner, spurioser, avdrift, nycklingsknäppar m m. Det är lätt att få timmarna att gå och om det dessutom känns meningsfullt för en själv (inte nödvändigtvis för dig CER) så är ju ett sådant projekt knappast meningslöst. Dessutom är det roligt att skriva om experimenten då det ju finns många likasinnade som startat upp sin radiobana på samma sätt som jag. Ett sätt att skapa kontakt med andra tappade själar som delar ens intresse helt enkelt.
Att bygga en träplattesändare anno 1920 kan alltså generera minst lika stor tillfredsställelse hos byggaren som när köpeamatören med tummen mitt i handen hämtar ut paketet med den nya plastradion på ICA. Själv är jag måttligt intresserad av det moderna även som hobby eftersom jag jobbar professionellt inom elektronikbranchen med ultramoderna produkter som kommer att dyka upp på marknaden om ett halvår till ett år.
Gammal hederlig radio med radiorör, doft och varm olja, damm och Bakelite och gärna med fokus på apparatur för morsetelegrafi blir en perfekt motpol till de moderna påfunden ungefär som det finns andra som mekar med veteranbilar och t o m dom som renoverar ånglok. Amatörradio är en radioteknisk hobby med oändliga möjligheter och jag tycker alla bör ha rätt att syssla med det dom själva tycker är intressant och spännande.
Jo, det hade säkert varit kul att äga t ex ett ACOM 1010 men vad kan det som mitt väldesignade 4 x 813 PA-steg inte kan. OK, automatavstämt är det och en massa komplicerad styr- och skyddselektronik finns det som förr eller senare kommer att ställa till oreda. Mitt antika PA med 4 x 813 i GG-koppling där grundkonstruktionen är hämtad från tidigt 50-tal kommer sannolikt att överleva alla de moderna köpe-PA:na som säljs idag. Still going strong.
Trevlig midsommar tillönskas alla radiobyggare!