Nytt automatslutsteg fr ACOM ute

Hej allihopa!

Tänkte bara säga att jag är helt säker på att man borde kunna bygga bra grejer för hyfsade priser. AOM:s exempel med militära slutsteg för en miljon är ingen överraskning. Däremot bör man reflektera över en del militära mekaniska specifikationer, som i princip stipulerar att alla militära prylar ska tåla ett fall från 2 meter och att man ska kunna klubba säl med dem.

Nätdelar idag handlar mer om att generera en lämplig strömmängd till transistorslutsteg. Switchade dylika kan man köpa från företag som Meanwell för relativt billiga pengar. Om vi tar i ordentligt och vill ha marginaler, så kan vi anta att ett 4kW nätaggregat för 48V kostar låt oss säga 20kkr. Kylflänsar i koppar och aluminium torde följa kilopriset för respektive metaller. Plus låt oss säga att man tar ett hyfsat påslag. Så vi kan väl säga 10kkr för kylningslösningen. Referensdesignen för slutsteget skulle kosta låt oss säga 10kkr. 10kkr till för filterdelar och 10kkr till för skyddskretsar.

Då slutar det professionella slutsteget med 1kW ut på cirka 60kkr. Inte nära en miljon och definitivt billigare än en IC-7800.

Sen kan vi ju fundera på och inte också radioapparaterna är lite väl överprissatta i vissa stycken. Precis som med en bil, så betalar man ibland oförskämt mycket för märket på huven. Jag skulle misstänka att de flesta radioapparater idag tillverkas för kanske 20% av försäljningspriset. Tänk vilken kvalitet vi skulle få om tillverkningspriset vore säg 40% av apparatkostnaden.

Vad gäller hembyggen, så förstår jag verkligen tjusningen med plankbyggen och gammal teknik. Det är inte så att den gamla tekniken är "omodern" på något sätt, utan bygger på sund ingenjörskonst. Det är helt riktigt att man kan få fler finesser och i vissa fall också bättre prestanda med modern teknik. Problemet är bara att med gammal teknik kan du bygga ganska mycket med lödkolv, multimeter, enkelt oscilloskop och möjligen en grid-dippa/VNA.

Modern teknik kräver oftast ytmonterat, precisionsfräsning av kretskort, specifika kretskortsmaterial, flerlagersteknik, möjlighet att våglöda BGA och annat dyrt. För att bygga med gammal och välfungerande teknik behöver man troligen inte investera mer än 10kkr i sitt labb. För att bygga med modern teknik, så är jag inte helt säker på att det räcker med 100kkr. Kanske 250kkr räcker. Det vete katten om man vill betala så mycket för en hobby.

Därför tycker jag att det vore bättre att få folk att experimentera med det som de har intresse av och ekonomiska förutsättningar för. Själv försöker jag bygga mina antenner, lite styrburkar, tänka på systemintegration och dylikt. Då klarar man sig med en hanterbar budget och kan känna sig stolt över att ha gjort så mycket som man kan utifrån de egna förutsättningarna.

Jag gratulerar naturligtvis de radioamatörer som har tillgång till professionella elektronik/radiolabb. Men vi ska nog inte räkna in dessa bland den stora volymen radioamatörer.

Skulle jag köra på ett köpeslutsteg? Absolut, men jag skulle inte försöka klistra fast effektnålen/LED-mätaren på den högra sidan. 25% duger gott :D

73 de Kai

Jag har, efter ett antal år som amatör, förstått att det är en ganska stor klyfta mellan de som bygger själva och de som "bara" är brukare av amatörradioutrustning.
"Brukarna" tycks ofta tro att hemmabyggen alltid är primitiva saker med marginell funktion, medan verkligheten ofta är att man bygger själv för att köpegrejorna inte duger.
Med de förutsättningarna kan man ana att "brukarna" tycker att diskussioner om optimerad utrustning låter som mumbo-jumbo och trams. Att en mottagares egenskaper kan stå och falla med någon enstaka transistorkoppling i ingångssteget, när hela radion är fylld med digital signalbehandling, verkar ju orimligt om man inte är insatt i ämnet.
Det är svårt att föra en diskussion när förutsättningarna är så vitt skilda.

Egentligen är detta inte så svårt.

Det hela handlar om en förståelse om att "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk".
När man insett detta faller bitarna på plats ganska naturligt.

Exemplet med mottagarens ingångssteg är talande.
När det gäller detta så är det tydligt att i detta så bestäms merparten av systemegenskaperna just där, brusfaktor och dynamik, och ingen efterföljande signalbehandling kan återställa ett förlorat signal/brus-förhållande i ingångssteget.

Samma sak gäller egentligen i alla sammanhang inom radio, egenskaperna hos hela kedjan från sändare till mottagare behöver beaktas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Egentligen är detta inte så svårt.

Det hela handlar om en förståelse om att "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk". När man insett detta faller bitarna på plats ganska naturligt.

Exemplet med mottagarens ingångssteg är talande. När det gäller detta så är det tydligt att i detta så bestäms merparten av systemegenskaperna just där, brusfaktor och dynamik, och ingen efterföljande signalbehandling kan återställa ett förlorat signal/brus-förhållande i ingångssteget.

Samma sak gäller egentligen i alla sammanhang inom radio, egenskaperna hos hela kedjan från sändare till mottagare behöver beaktas.
Den förståelse du beskriver finns säkert hos tillverkarna. Frågan är varför den inte utnyttjas fullt ut. Det kan inte bli särskilt mycket dyrare att göra allt rätt. Jag tänker inte minst på mottagarna ingångssteg och sändarnas IMD-egenskaper.

/ Göstha

Back