SM7EQL
Kortvågs- och UKV-tekniker
Den 25/1 2012:
PTS har idag publicerat sin konsekvensutredning om förslag till ändringar i undantagsföreskrifterna för amatörradiotrafik m m. En stor del handlar om att göra förtydliganden ang kunskapskraven och kopplingen till CEPT T/R 61-02 och HAREC när det gäller harmoniseringen. Man förtydligar även definitioner på bl a vad som avses med en sändares effekt. Likaså rättar man den sedan länge ofullständigt översatta ITU-RR 1.56 definitionen av amatörradio.
---------------------------------------
2 kap. 1 §
PTS föreslår att ett tillägg av ordet amatörradiosändare görs i listan med definitioner samt att definitionen av ordet amatörradiotrafik förtydligas med ordet ”radiotekniskt”. Vidare föreslår PTS att ordet prov i definitionstexten till amatörradiocertifikat tydliggörs så att det framgår att det handlar om kunskapsprov. Tillägget och förtydligandena görs för att ingen tveksamhet ska uppstå om vilken utrustning som avses.
----------------------------------------
Utökning av 1,8 MHz bandet men när det gäller 2,3 GHz så finns följande skrivning att begrunda;
-----------------------------------------
3 kap. 117 § [PTSFS 2010:8]
PTS föreslår att ta bort undantaget för radiosändare för amatörradiotrafik i frekvensbandet 2300-2450 MHz (2,3 GHz-bandet). Bestämmelsen undantar amatörradioanvändning upp till 100 mW.
Enligt uppgift från radioamatörer används inte bandet nämnvärt idag pga. låg effektbegränsning varför PTS gör bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för amatörradioanvändning är små.
PTS avser att tilldela 2300-2400 MHz-bandet som blocktillstånd under 2012.
Eftersom mobil kommunikation omsätter flera tiotals miljarder kronor per år i Sverige, efterfrågan på mobilt bredband växer snabbt och kapaciteten i tilldelade frekvensband är begränsad, bland annat för att bibehålla en god konkurrens till konsumenternas fromma, överstiger samhällsnyttan av ytterligare spektrum för publika mobila nät i detta band kraftigt nyttan av undantaget för dagens begränsade amatörradioanvändning. D.v.s. samhällsnytta uppstår i form av tjänster som konsumenter värdesätter och kan använda som annars inte hade kunnat tillhandahållas, som blivit dyrare att tillhandahålla eller som fått högre priser pga. bristfällig konkurrens.
--------------------------------------------
Här finns dokumenten att ladda ner; PTS - Remiss av föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare
/Bengt
PTS har idag publicerat sin konsekvensutredning om förslag till ändringar i undantagsföreskrifterna för amatörradiotrafik m m. En stor del handlar om att göra förtydliganden ang kunskapskraven och kopplingen till CEPT T/R 61-02 och HAREC när det gäller harmoniseringen. Man förtydligar även definitioner på bl a vad som avses med en sändares effekt. Likaså rättar man den sedan länge ofullständigt översatta ITU-RR 1.56 definitionen av amatörradio.
---------------------------------------
2 kap. 1 §
PTS föreslår att ett tillägg av ordet amatörradiosändare görs i listan med definitioner samt att definitionen av ordet amatörradiotrafik förtydligas med ordet ”radiotekniskt”. Vidare föreslår PTS att ordet prov i definitionstexten till amatörradiocertifikat tydliggörs så att det framgår att det handlar om kunskapsprov. Tillägget och förtydligandena görs för att ingen tveksamhet ska uppstå om vilken utrustning som avses.
----------------------------------------
Utökning av 1,8 MHz bandet men när det gäller 2,3 GHz så finns följande skrivning att begrunda;
-----------------------------------------
3 kap. 117 § [PTSFS 2010:8]
PTS föreslår att ta bort undantaget för radiosändare för amatörradiotrafik i frekvensbandet 2300-2450 MHz (2,3 GHz-bandet). Bestämmelsen undantar amatörradioanvändning upp till 100 mW.
Enligt uppgift från radioamatörer används inte bandet nämnvärt idag pga. låg effektbegränsning varför PTS gör bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för amatörradioanvändning är små.
PTS avser att tilldela 2300-2400 MHz-bandet som blocktillstånd under 2012.
Eftersom mobil kommunikation omsätter flera tiotals miljarder kronor per år i Sverige, efterfrågan på mobilt bredband växer snabbt och kapaciteten i tilldelade frekvensband är begränsad, bland annat för att bibehålla en god konkurrens till konsumenternas fromma, överstiger samhällsnyttan av ytterligare spektrum för publika mobila nät i detta band kraftigt nyttan av undantaget för dagens begränsade amatörradioanvändning. D.v.s. samhällsnytta uppstår i form av tjänster som konsumenter värdesätter och kan använda som annars inte hade kunnat tillhandahållas, som blivit dyrare att tillhandahålla eller som fått högre priser pga. bristfällig konkurrens.
--------------------------------------------
Här finns dokumenten att ladda ner; PTS - Remiss av föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare
/Bengt
Last edited: