Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag utgår från att du inte inkluderar fjärrstyrning av radiostationen.Att påstå att man kör amatörradio när man kör via internet är ju ungefär som att påstå att man kör racerbil när man spelar ett bilspel på datorn.
Jag utgår från att du inte inkluderar fjärrstyrning av radiostationen.
/ Göstha
Självklart. Att använda internet för att skicka signalen från mig till sändaren är ju en utmärkt lösning om sändarplatsen är otillgänglig. Det är ju när jag sänder signalen ut i luften som det "blir amatörradio".Jag utgår från att du inte inkluderar fjärrstyrning av radiostationen.
/ Göstha
ØVDT
När din värmeböljeinitierade extra vrånghet lagt sig, så kunde det vara värdefullt, som XUN skrev, om du startade en ny tråd där du berättar om det du vurmar för, D* menas.
Det är säkert många här som vill få insikt i ämnet och begripa vad det är som är så intressant och specifikt med den tekniken, och varför det så ofta dyker upp i olika sammanhang. Du kanske t.o.m. kan motivera såväl nytillkomna som surgubbar att ge det en chans.
Jag vurmar inte för D*, även om det kanske kan verka så. Jag ifrågasätter däremot det oerhörda motstånd som finns emot det. Det är precis som att ni tror att D* kommer utrota allt annat inom amatörvärlden. Det är faktiskt skrattretande hur starka känslor detta verkar väcka hos en del av er.
Jag tycker inte att D* är någon jättehöjdare, ljudkvalitén är ganska dålig, felkorrigeringen är någonstans mellan obefintlig och undermålig. Protokollet är ganska störkänsligt. Utrustningen är dyr, utbudet ganska dåligt.
Hur ser det ut idag på HF-banden? Existerar där någon digital röstkommunikation? Jag tänker både på amatörradio och kommersiella tillämpningar. Vad kan man uppnå med olika former av digital modulation inom 2,7 kHz bandbredd? Vilka eventuella fördelar finns jämfört med vanlig hederlig SSB?
SA6APZ
Du verkar ju dela samma uppfattning som vi andra, den att D* inte fyller måttet!
varför låter du då så känslosam och arg?
Varför går det inte att ena sig om en modulationstyp och sedan lägga allt övrigt i mjukvara?
Då hade stationerna blivit både enklare och billigare. Men framför allt hade det blivit framtidssäkert i och med att nya tekniker enbart kräver en uppgradering av mjukvara.
Fältet skulle bli fritt för experiment och utveckling. Är det min okunskap eller japanernas marknadsföring som gör att jag inte förstår?
Njae, du kallar D* för styggelse och återvändsgränd för amatörradion. Din och min uppfattning skiljer sig alltså ganska markant. Det kunde förvisso vara bättre, men vilket mått ska det uppfylla menar du? Har vi någon kravspecifikation? Återigen det är en hobby, det finns inga krav!