Omdöme om MiniVNA Pro?

Till alla som använder minivna.

Vad är det för skillnad mellan minivna och minivna-pro?
Varför ska man välja proversionen?

Man ser ofta miniVNA-plottar men mycket sällan visas smithdiagram.
Är det något problem med att visa smithdiagram?

/Micke (sugen på att köpa)

Ja, dynamiken har ju nämnts i tråden, bara den tycker jag är värd den extra tusenlappen.

Den dagen du känner att du skall trimma ett filter för 70 eller 23cm förbannar du dig själv om du köpt den gamla versionen då extendern bara funkar med den nya.
(bra att veta är att extendern har lite lägre dynamik)

Blåtanden förtjänar ytterligare uppmärksamhet,
jag har goda erfarenheter av att hissa upp den i mittpunkten på dipolen medans jag står med androidluren i ena änden på dipolen och klipper tills SWR ser bra ut :)

vna/J är det som funkar bäst och cross-platform, jag upplever mjukvaran stabil i Linux mint 12 såväl som Windows XP/7/8 men sisådär på android.


Några alternativ till miniVNA:

FUNKAMATEUR - FUNKAMATEUR OnlineShop
DG8SAQ
SDR-Kits
TAPR Vector Network Analyzer
www.makarov.ca - Parts and Kits
LCD PIC18F2550/2553 30MHZ USB POWERED ANTENNA ANALYZER:By Tony/I2TZK, Frank/k7sfn, Dinesh/VU2FD
 
Jag kan egentligen allt för litet om nätverksanalysatorer för att få yttra mig i sådana här trådar, men programvaran till DG8SAQ VNWA är _mycket_ bra, med en massa bra-att-ha-funktioner utöver de vanliga VNA-funktionerna.
 
Jag kan egentligen allt för litet om nätverksanalysatorer för att få yttra mig i sådana här trådar, men programvaran till DG8SAQ VNWA är _mycket_ bra, med en massa bra-att-ha-funktioner utöver de vanliga VNA-funktionerna.

Ja den ser ut att vara ett mycket bra alternativ.
Enligt en review så mäter den mycket bra upp till 500MHz.

Om miniVNA kostar 3500:- så kostar DG8SAQ VNWA ca 4000:-
Det känns som om DG8SAQ VNWA vinner.

Men en DG8SAQ VNWA är väl en SDR i grunden så den kräver bättre ljudkort än jag har i min laptop, är det så?

/Micke
 
Inget ljudkort behövs, det är inbyggt i VNWAn. Det finns bara en USB-kabel mellan VNWA och dator.
 
Varför behöver jag blåtand?

Om jag kör via USB drivs miniVNA pro fortfarande på sitt innbyggda batteri?

/Micke

Du kan ha din laptop på trädgårdsbordet, om den har blåtand, och sippa på lemonad medans din miniVNA hänger i matningspunkten på den antenn som du mäter på ;)

Nej men det laddas när den är ansluten till USB.

Andra VNA nämns här och det är bra att skärskåda vad som finns idag. Min köpte jag för nästan 2 år sedan och då var det ett vettigt köp, dessutom låg pundet på en angenäm växelkurs!
 
Last edited:
Du kan ha din laptop på trädgårdsbordet, om den har blåtand, och sippa på lemonad medans din miniVNA hänger i matningspunkten på den antenn som du mäter på ;)

Now you´re talking:D valet blir lätt;)


/Micke
 
Uppdatering......
Det blev en miniVNApro, KBW gav mig motivation till köpet.

Det där med att sitta i trädgården med en VNA hängandes i matningspunkten blev avgörande.....men det blev inte lemonad:D

VNA_in the air.jpg

Nu har jag mätt upp alla antennerna och lite tuning behövdes här och där.

/Micke
 
Ser kanonbra ut, Micke.

Har en liknande antenn, fast med jordplan. Tänkte ha en 10m vertikal :)

Men just nu är det TH6:an som gäller. Väntar med spänning på balunen, så att jag kan mäta den på backen, innan den åker upp. Och jag vet att det blir lite fel på backen, men det ger ju en indikation på att allt fungerar.

Så hur mycket matchning fick det bli då?

73 de Kai
 
Så hur mycket matchning fick det bli då?

73 de Kai

Hej Kai,
Jag har sedan tidigare gjort en modell i EZnec och där skulle det bli bra med 4st 1m långa radialer i 90graders vinkel.
Bästa gain får man vid 4st 2.5m långa radialer men då är ju antennen 3/4-våglängder och det är en helt annan antenn.
Viktigt är att mata genom en choke i matningspunkten. Konstigt att denna 1/2-vågare ska monteras på ett ledande maströr, vad blir det för en antenn av det?

/Micke
 
Last edited:
Hej Micke.

Tja, om maströret ska vara lika långt som antennen, så påminner det baske mig om en dipol :)

God kväll...

/Kai
 
Back
Top