"osynlig" trådantenn

SM0UXX

Well-Known Member
Har det vanliga problemet med lägenhet: "får inte sätta upp antenner". Men man verkar kunna komma undan med lite diskreta antenner. En granne har faktiskt en dipolantenn hängande mellan två fastigheter i samma förening.
Dock verkade mina experiment med 2 el quad på balkongen störa grannarnas utsikt i mesta laget :eek:

Nu tänker jag mig en så diskret trådantenn som möjligt. Har en ganska hög gran en liten bit från huset från vilken man skulle kunna spänna en tråd c:a 15-20 meter till min balkong. Nu till några frågor;

1) Antenntyp; jag tänker mig någon typ av longwire så att man slipper en matarkabel som hänger och syns i mitten. Någon som har bra tips? Samt byggbeskrivning av matning (har aldrig hållt på med spolar osv, endast byggt direktmatade dipoler och loopar)? Vill mata med koax, har redan en kabel framdragen till balkongen.

2) Antennen kommer att luta mot huset. Finns det något man kan göra för att motverka riktverkan i lutningens riktning?

3) Antenntråd. Hur tunn tråd kan man ha, om den ska klara 100W samt om man tänker sig en ändmatad antenn om c:a 15-20 meter? Hade en tanke om typ emaljerad koppartråd under millimetern. Hur stark är t.ex. ELFA art nr. 55-503-39?

4) Bra tips på antennfjäder? Eller så skjuter man helt sonika upp typ en tennisboll med antenntråden i grantoppen och låter den hänga över en gren (=naturlig fjädring), samt hoppas att den stannar kvar där några QSO:n :cool:
 
Glömde ju skriva en liten detalj; frekvensen :)
Skulle vilja kunna stämma av på samtliga kortvågsband. I värsta fall får 20m och uppåt duga....
 
Jag har ju aldrig haft dragning till kortvågen, men i min förrvirrade ungdom hade jag en longwire bestående av 0,4mm koppartråd. Typ 40 meter lång. Den höll i vart fall de åren den satt upp tills jag slet ner den..

Om den pallar 100 watt har jag ingen aning om? Men den syntes inte i vart fall...

// VDT
 
Glömde ju skriva en liten detalj; frekvensen :)
Skulle vilja kunna stämma av på samtliga kortvågsband. I värsta fall får 20m och uppåt duga....

1/ Antenntyp
Ändmatad tråd. Eftersom du har koaxkabel utdragen till balkongen passar det ju perfekt med en avstämmare där ute. Kolla mitt Pi-filter i en annan tråd.
http://www.ham.se/attachments/antenner-och-master/396d1272229840-staemma-av-g5rv-utan-
Du bygger en tuner som du sedan gör inställningar på de band du vill använda.
Gör anteckningar om hur kranarna står på de olika frekvenserna, sedan kan du köra direkt utan att mixtra med tunern varje gång du ska köra.

2/ Lutning.
Det får nog bli som det kan. Antagligen minimal riktningsverkan på den tråden.

3/ Antenntråd
Skulle rekommendera antingen FK-1,5 eller DL1000.

4/ Antennfjäder eller tyngd
Finns det också en tråd om på forumet.

OBS!
Störningsfritt i grannars elektronik garanteras ej.

/ Ingvar
 
Last edited:
Jag använder enkel DL 1000 på min smygantenn. DL 1000 är stark och syns väldigt dåligt, en del brukar skämta om att den är gjord för att inte synas ;)

Det är drygt 30m tråd utdragen. Den börjar med ca 20m åt söder och den sjunker ca 5m i den fästpunkten. När det bara var den tråden fick jag dåliga signaler norrut. Efter att antennen är förlängd med 10m som går i östlig riktning så är det ok signaler norrifrån oxå.

Antennen avslutas mot en björk, de har så pass bra fjädring i toppen så jag har inga fjädrar / vikter. Använder silkespolysterlina 2,8mm från Biltema som upphängningslina, Som isolatorer används två kraftiga UV-beständiga buntband, de är bara ihopdragna lite grann och ligger parallellt.

Använder en 18m slinga på balkongen som motvikt, den sitter monterad i stängselisolatorer. Det är egentligen rester från ett tidigare försök med en loop antenn.

Matar antennen med 3m rg58, direkt till min gamla TS940s och låter autotunern anpassa det hela.

För att undvika RF i skärmen så är rg58 ihoprullad till en choke vid matningspunkten.

Riggen är jordad via en kort kabel till ett element. Huset är från femtiotalet, så det är metallrör i värmesystemet.

Kan i stort sett stämma av på alla band från 160 - 10m med denna antenn.

Visst en AH4:a som stämde av direkt vid matningspunkten hade varit roligt - men ibland får man taga vad man haver, klart är oxå att min loop på landet är roligare - men man klarar sig ;)

mvh
Bengt / KBW
 
Last edited:
Du kan nog använda 0,7 mm koppartråd med 100 W. Jag försökte en gång med 0,45 mm men den var för klen, töjde sig efter en tid och gick av. Mata med L-filter eller en parallellkrets för varje band.
 
Egenbygge

Jag hade samma problem en gång och byggde en fjärrstyrd ATU av LC-modell. Den fungerade utmärkt på alla band med en tråd på 0.7mm och 40 meters längd.

Här ser du två olika modeller på samma koncept, den ena på taket och den andra på balkongen. Jag fick dock sätta ferritpärlor på allt styrkablage.

73 de Bjarne
 

Attachments

  • atu.jpg
    atu.jpg
    69,6 KB · Views: 214
  • at.jpg
    at.jpg
    95,6 KB · Views: 237
Last edited:
Jag hade samma problem en gång och byggde en fjärrstyrd ATU av LC-modell. Den fungerade utmärkt på alla band med en tråd på 0.7mm och 40 meters längd.

Här ser du två olia modeller på samma koncept, den ena på taket och den andra på balkongen. Jag fick dock sätta ferritpärlor på allt styrkablage.

73 de Bjarne

känner igen rullspolen, vem var det som tillverkade den modellen ?
 
Jag kommer faktiskt inte i håg var jag köpte den -NCL, men jag hade den länge innan det blev ett bygge. Jag sålde hela lådan när jag flyttade (plastversionen var den andra upplagan) till en radiokompis. Det var ett bygge efter en artikel i QTC av en SM0:a....Ferdi tror jag han hette.

Styrenheten inrymdes in en låda från Classe...många reläer blev det...:)

73 de Bjarne
 

Attachments

  • man.jpg
    man.jpg
    25,2 KB · Views: 168
Last edited:
Vad tror du om denna varianten? ...Simple DIY Stealth Apartment Antenna for 20m and 40m! ...
Någorlunda "stealth" för ägaren, måhända, men mera tvivelaktigt visavi grannarnas alla moderna ljud- och bildapparater. :(

/ Göstha
 
Osynlig tråd

Min erfarenhet är att en rostfri tråd på 1 till 1,5 mm i diameter är bland det mest osynliga man kan ha. Den är mycket svår att upptäcka. Jag har sett några riktigt bra - och "osynliga" antenner tillverkad av rostfri tråd. Däremot rekommenderar jag en svart klen tråd som fästlina i träd. Det finns ex.v. en stark Kevlar-lina att köpa från Spiderbeam.
 
Tackar för alla tips!
Imponerande bygge av tuner - 7FBJ! Tack också för tips om PI-filtret -7CZR!
Bästa lösningen är nog just att ha en obalanserad antenn och sedan tuner vid antennen. Så som jag tänkte smyga upp den är det dock tveksamt om jag kan ha några större arrangemang precis vid matningspunkten... Men kanske man kan ha en "låda" lite mer dolt och sedan en kort stege upp till antennen....?

Nu har jag i alla fall mycket matnyttiga förslag att testa!
 
Antenn

Har det vanliga problemet med lägenhet: "får inte sätta upp antenner". Men man verkar kunna komma undan med lite diskreta antenner. En granne har faktiskt en dipolantenn hängande mellan två fastigheter i samma förening.
Dock verkade mina experiment med 2 el quad på balkongen störa grannarnas utsikt i mesta laget :eek:

Nu tänker jag mig en så diskret trådantenn som möjligt. Har en ganska hög gran en liten bit från huset från vilken man skulle kunna spänna en tråd c:a 15-20 meter till min balkong. Nu till några frågor;

1) Antenntyp; jag tänker mig någon typ av longwire så att man slipper en matarkabel som hänger och syns i mitten. Någon som har bra tips? Samt byggbeskrivning av matning (har aldrig hållt på med spolar osv, endast byggt direktmatade dipoler och loopar)? Vill mata med koax, har redan en kabel framdragen till balkongen.

2) Antennen kommer att luta mot huset. Finns det något man kan göra för att motverka riktverkan i lutningens riktning?

3) Antenntråd. Hur tunn tråd kan man ha, om den ska klara 100W samt om man tänker sig en ändmatad antenn om c:a 15-20 meter? Hade en tanke om typ emaljerad koppartråd under millimetern. Hur stark är t.ex. ELFA art nr. 55-503-39?

4) Bra tips på antennfjäder? Eller så skjuter man helt sonika upp typ en tennisboll med antenntråden i grantoppen och låter den hänga över en gren (=naturlig fjädring), samt hoppas att den stannar kvar där några QSO:n :cool:



Jag vet att vissa har använt Operationstråd för att vara osynlig. Tråden synes bara när det blir rimfrost på den. Vilket material som nyttjas i denna tråd känner jag ej till.
Men troligtvis är det någon ädel metall som kroppen godkänner.

"Platin-lignende metal Rhodium" detta svar fick jag när jag sökte med Google.

73/sm0ctk/stig
 
Back
Top