"osynlig" trådantenn

Eller Jula. Svetstråd
En rulle på 900g torde innehålla drygt 200m om jag räknar rätt.
Jag gräver ned den. Lite strulig för den trasslar sig lätt.
 
Kanske Biltemas ligger prismässigt bättre till. :rolleyes:

Lycka till med antennen!

/ Ingvar

Ant-wire.

Tjockleken på operationstråden är 0.2 mm eller 0.3 mm. Denna tråd bör nog vara osynlig
för de flesta griniga grannar. Men vad den kostar känner jag ej till.

SM0CTK/stig
 
Tjockleken på operationstråden är 0.2 mm eller 0.3 mm. Denna tråd bör nog vara osynlig för de flesta griniga grannar...
Tills den första nattfrosten kommer, ja. Sedan blir det andra bullar. Osynlig eller inte - en tråd är en tråd, i synnerhet om du satt upp den utan ett lov!

Tyvärr - eller rentav lyckligtvis - går sådana grannar gärna i flock. Ett verksamt sätt att mota Olle i grind blir alltså att försöka etablera en god relation med de allra mest tongivande i kvarteret i god tid innan man tar upp antennärendet till diskussion. Gissa om det är skönt att sedan ha "skocken" på sin sida!

/ Göstha
 
UXX: Om du inte har något emot att köpa prylar så kan du leta efter en begangnad AH-4, den är dyr som ny, kolla lite runt på nätet. Du kan ha den där du matar tråden med koaxen.

73 de Bjarne
 

Attachments

  • ah4.jpg
    ah4.jpg
    26,4 KB · Views: 879
Ang rostfri tråd till antenner, eller rättare sagt rosttrög tråd.
Det finns inget rostfritt utan den korrekta metalurgiska benämningen är rosttrög, dvs den rostar långsammare beroende på legeringen.
Många har väl sett att rostfria knivar och gaffalr rostar om du glömmer dem ute. Dock kommer den tråd som omtalats att hålla länge.
Vad jag vill komma fram till är att den är krom nickel legerad, det är oxo sådan tråd man gör motstånd eller värmespiraler av. Med tunn rosttrög tråd blir din antenn ett motstånd.
Bra för bredbandigheten, bra för livslängden, men dåligt för decibellarna.
Hur mycket sämre än koppartråd är en bra fråga. Men det talas om mycket tunn kromnickeltråd och då får man räkna med resistans.

Elstängsellinan som har insydda kromnickeltrådar specas för sin resistans, hos Granngården.

Men att få upp en antenn överhuvudtaget är väl ändå det viktigaste, om den blir ljummen av förlsuter och bränner några dB är inte hela världen.

Dessutom går det inte att löda på kromnickeltråd. När jag gör lågOhmiga motstånd av sådan tråd brukar jag först löda den med silverlod, sedan går det att löda med tenn.

Kromnicketråd töjer sig vid last och kan töja långt innan den brister.

de
SM4FPD
Roy
 
Back
Top