1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

"osynlig" trådantenn

Discussion in 'Antenner och master' started by SM0UXX, May 10, 2010.

1. SM0BRF

SM0BRF Well-Known Member

Eller Jula. Svetstråd
    En rulle på 900g torde innehålla drygt 200m om jag räknar rätt.
    Jag gräver ned den. Lite strulig för den trasslar sig lätt.

2. SM0CTK

SM0CTK Well-Known Member

Ant-wire.

Tjockleken på operationstråden är 0.2 mm eller 0.3 mm. Denna tråd bör nog vara osynlig
    för de flesta griniga grannar. Men vad den kostar känner jag ej till.

SM0CTK/stig

3. SM5DXU

SM5DXU Well-Known Member

Tills den första nattfrosten kommer, ja. Sedan blir det andra bullar. Osynlig eller inte - en tråd är en tråd, i synnerhet om du satt upp den utan ett lov!

Tyvärr - eller rentav lyckligtvis - går sådana grannar gärna i flock. Ett verksamt sätt att mota Olle i grind blir alltså att försöka etablera en god relation med de allra mest tongivande i kvarteret i god tid innan man tar upp antennärendet till diskussion. Gissa om det är skönt att sedan ha "skocken" på sin sida!

/ Göstha

4. SM7FBJ

SM7FBJ Bjarne

UXX: Om du inte har något emot att köpa prylar så kan du leta efter en begangnad AH-4, den är dyr som ny, kolla lite runt på nätet. Du kan ha den där du matar tråden med koaxen.

73 de Bjarne

Attached Files:

• ah4.jpg
      ah4.jpg
      File size:
      26.4 KB
      Views:
      879
  5. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Ang rostfri tråd till antenner, eller rättare sagt rosttrög tråd.
    Det finns inget rostfritt utan den korrekta metalurgiska benämningen är rosttrög, dvs den rostar långsammare beroende på legeringen.
    Många har väl sett att rostfria knivar och gaffalr rostar om du glömmer dem ute. Dock kommer den tråd som omtalats att hålla länge.
    Vad jag vill komma fram till är att den är krom nickel legerad, det är oxo sådan tråd man gör motstånd eller värmespiraler av. Med tunn rosttrög tråd blir din antenn ett motstånd.
    Bra för bredbandigheten, bra för livslängden, men dåligt för decibellarna.
    Hur mycket sämre än koppartråd är en bra fråga. Men det talas om mycket tunn kromnickeltråd och då får man räkna med resistans.

Elstängsellinan som har insydda kromnickeltrådar specas för sin resistans, hos Granngården.

Men att få upp en antenn överhuvudtaget är väl ändå det viktigaste, om den blir ljummen av förlsuter och bränner några dB är inte hela världen.

Dessutom går det inte att löda på kromnickeltråd. När jag gör lågOhmiga motstånd av sådan tråd brukar jag först löda den med silverlod, sedan går det att löda med tenn.

Kromnicketråd töjer sig vid last och kan töja långt innan den brister.

de
    SM4FPD
    Roy

Share This Page