Roy påstod: "Bengt du har för klen högtalare och för låg LF effekt."
Nej, jag använder ganska bra högtalare med separat baslåda kopplad till datorn och lyssnar med Winradio G33DDC som jag skaffat som mätmottagare för kommande experiment med vågutbredning och antenner. Mottagaren med efterföljande LF-förstärkare ger vad jag kunnat konstatera spikrak frekvensgång från under 50 Hz upp till maximal mottagarbandbredd. Sen finns möjligheter att ställa in brytfrekvensen både i basen och diskanten och välja lämplig lutning på efterbetoningskurvan i G33DDC. Jag har bara haft "radion" (ingen riktig radio med rattar) några veckor men kan redan nu konstatera enorma skillnader i utsändningskvaliteten mellan olika kommersiella rundradiostationer på MV och KV. Plus att det går att visuellt bedöma sändarnas LPF-filter i modulatorn och förekomst av splatter m m genom närmare analys av vattenfallet.
Det finns några rundradiosändare med moderna styrsändare på KV som utnyttjar hela DRM-bandbredden när de sänder vanlig AM och det låter ju sagolikt vackert när de släpper igenom LF-frekvenser upp till 10 kHz. Med synkron AM påslagen så blir man också av med de värsta effekterna av selektiv fading där ju bärvågen kan försvinna fullständigt under någon sekund eller så. DSB utan bärvåg låter inte särskilt bra i en AM-radio.
Jag har roat mig med att bevaka olika frekvensområden, bl a 1,6-1,7 och 6,2-6,35 MHz under ganska långa perioder och då med vattenfallet påslaget. Aktiviteten från radiopirater är påfallande hög och det finns en hel del sådana som bara sänder några minuter då och då medan några få sänder flera timmar i sträck och mer ofta. Får väl erkänna att de här nymodigheterna med SDR-radio och att kunna se spektrat i realtid ger fina möjligheter till oss som sysslar med "signalspaning" på hobbynivå.
6285 har pendlat mellan -60 till -80 dBm under tiden jag knappat in detta inlägg Roy. Ganska bra ljud men låter lite platt i mina högtalare. Bandbredd på utsänt spektra c:a 9,5 kHz men ingen märkbar processing och LPF-filter så som man ser på de flesta rundradiostationerna där spektrat tar tvärt slut.