SM4FPD
Well-Known Member
Seriöst Bengt!!!
En lite annan fråga när vi har lite rundradiolyssnare i farten.
Jag tänker på 11 meters BC band: 25670 - 26100 kHz, nu har det ju sista tiden varit kraftiga öppningar på de högre HF-banden, men stendött på detta BC-band.
Förr var det full fart och med den höga frekvensen blir selektiv fading mycket låg, och det kunde låta mycket bra.
Inte minst på tiden för HCJB att sända med en 100 Wattare rån Equador.
Minns exvis på 60 talet när jag trimmade ner en 27 MHz pyts lite och fick höra nyutgivna Beatles låtar, vilken höjdpunkt.
Troligen var det RSA (Radio South Afrika), men det var många fina BC-stn då.
Så frågan är om någon annan lyssnat på kortvågens höga BC frekvenser? och hört något, eller om rundradiosändning här är helt nedlagd?
Ganska låg aktivitet på 21 MHz BC band oxo.
de
FPD
En lite annan fråga när vi har lite rundradiolyssnare i farten.
Jag tänker på 11 meters BC band: 25670 - 26100 kHz, nu har det ju sista tiden varit kraftiga öppningar på de högre HF-banden, men stendött på detta BC-band.
Förr var det full fart och med den höga frekvensen blir selektiv fading mycket låg, och det kunde låta mycket bra.
Inte minst på tiden för HCJB att sända med en 100 Wattare rån Equador.
Minns exvis på 60 talet när jag trimmade ner en 27 MHz pyts lite och fick höra nyutgivna Beatles låtar, vilken höjdpunkt.
Troligen var det RSA (Radio South Afrika), men det var många fina BC-stn då.
Så frågan är om någon annan lyssnat på kortvågens höga BC frekvenser? och hört något, eller om rundradiosändning här är helt nedlagd?
Ganska låg aktivitet på 21 MHz BC band oxo.
de
FPD