PowerPole

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Jag försöker hitta korrekt kontakt till mitt PS.
Anslutningen är 2x~15 mm som ni ser på bilden, men var hittar jag dessa kontakter som skall klara + 60 A?
D4FF61BA-C8D5-4433-8FE1-6B675829C408.jpeg
Tack!

73 Kricke
 
Last edited:
Nästa storlek efter Anderson Powerpole 45A kontakterna är 75A,
PP75 heter de.

Tillverkarens nummer:
Kontaktbleck 5915
Svart kontaktkropp 5916G4
Röd kontaktkropp 5916G7
 
Nästa storlek efter Anderson Powerpole 45A kontakterna är 75A,
PP75 heter de.

Tillverkarens nummer:
Kontaktbleck 5915
Svart kontaktkropp 5916G4
Röd kontaktkropp 5916G7
Tack!

Går dessa att löda eller måste man crimpa?
 
5915 är för 10AWG, om det räcker?
De går att löda men crimp är förstås bäst, att klämma med annat än rätt tång är obra, då passar de sällan i kontaktkroppen sen ;)
 
På marknaden cirkulerar kopior av powerpole, ser ut som orginalprodukten men lämnar mycket att önska när det gäller kontakt trycket på tungorna när du styr ihop och drar isär den...
 
Just anslutning av 13,8 V till radiostationernan var genom alla tider ett tort problem, under min tid på SRS.
Många inser, eller insåg inte att 20 A är en ganska hög ström och minsta kontaktmotstånd ger uphov till spänningsfall.
Banankontatker exvis tål oftast inte 20 A, i alla fall inte de små enkla som förr fanns till högtlarutgångr på radio.
De större "proffsbananer" kan funka, men kräver att de är rätt anslutna. Duger ej att pilla in några av 12 V kabelns kardeler.

Kabelskor klämda med avbitare är ett vanligt skäl till spänningsfall.

Jag har sett DC-slada med många skarvar, flera dåliga bananer i serie, och så sändes radion för att den lät illa och lämnade dålig effekt.
Med krav på garantirep.

Ibland var det helt avbrott i minusledningen, återledning skedde då via koaxen, till antennmaten som var jordad, och via jord till skyddsjord och vidare in i nätagget som var anslutet till skyddsjord och där minus var jordat. det blev lååång återledare, (minusledning) och radion lämnade bara 47,5 W, katastrof, skicka in radion för garantirep...

Samma i bilar, där man anvädner koaxens som återledrare, och antennens jordning i plåten skall elda 12 A, (en 50 W VHF radio). Dålig effekt, HF-feedback, och radion kan dö. ( Det senare beror ofta på att jordningen vid antennfoten rostade och blev glapp.

Ja så här kan man fortsätta länge.

Så se till era högströmskontakter.

de
SM4FPD
 
Jag brukar försöka använda mig av Hirschman banankontakter till olika projekt röda och svarta
Dom banankontakter som har en fjädrande ring framme vid spetsen och är guldpläterade
Lär ge ett dåligt tryck och höggt övergångsmotstånd vad jag vet.
Dom här labbsladdarna som man hade på fysik lektionerna när man. Gick i skolan
Var bra Elfa tror jag att det stod på dom i glada färger men dom är oftast slitna

Mvh sm0 ydo
 
Last edited:
Jag måste få kommentera Roys påstående "Duger ej att pilla in några av 12 V kabelns kardeler."
Jag mäter ofta resistans på skyddsjordsledare och använder ibland 25 A mätström. Det har sagts tidigare att det bränner av tveksamma anslutningar, men det stämmer inte, snarare tvärt om. Jag har provat att ta bort kardel för kardel i en vanlig 1 mm² nätkabel och det räcker med 3 kardeler för att det inte ska brinna av vid 25 A, och resistansen påverkas minimalt. Även om ytan är liten så är sträckan kort varför motståndet blir försumbart jämfört med resten av kabeln. Mäter jag jordresistans med 200 mA, som är standard sen ca 10 år, så är ofta jordresistansen hög. Provar jag då 25 A mätström så blir det normal jordresistans och är det sedan även vid 200 mA. Jag bränner nog bort oxidskikt i övergångar.

Däremot undrar jag om kabelarea är i klenaste laget för anslutningskablar till riggar? Erfarenheten är att med 12 V batteri för portabelkörning hamnar spänningen i riggen långt under 11 V trots 12 V från batteriet. Några gånger har jag satt en startkabel mellan riggens chassi och minus på batteriet, och fått knappt en volt högre spänning vid full uteffekt 100 W och slipper kipp på signalen.

/Jan
 
Däremot undrar jag om kabelarea är i klenaste laget för anslutningskablar till riggar? Erfarenheten är att med 12 V batteri för portabelkörning hamnar spänningen i riggen långt under 11 V trots 12 V från batteriet. Några gånger har jag satt en startkabel mellan riggens chassi och minus på batteriet, och fått knappt en volt högre spänning vid full uteffekt 100 W och slipper kipp på signalen.
Väldigt ofta beror spänningsfallet på dåliga säkringshållare.
 
Ang säkringshållare. Som GLD nämner.
Jo de kan vara dåliga och orsaka spänningsfall.
Lämpligt kan vara att öppna och klämma ihop fjädrarna som håller säkringen.

Men även själva säkringarna, 30 A och 6,3 x 32 mm, kan vara problemet.
De består av ett glasrör med plåthättor och en "glödtråd" som är lödd i ändarna på plåthättorna.
Ibland är smälttråden av någon järnlikande matreal och har dålig lödbarhet.
Så lödningarna kan vara problemet, blir de en gång varma så blir lödningen snart kass.
Går att löda om så funkar det i to år till.

Flatstiftsäkringar som finns i bilar fukar rätt bra om man vill bygga om.

Oftast finns en säkring på både plus och minussladden.
Dubbla problem således.
Varför då säkring på minussladden?
Ja tänk om du felpolariserar mot bilbatteriet, sätter den svart på batteriets pluspol, då flyter en mycket hög ström i minussladen genom radions chassi och ut till antennfoten. Då är det bra om säkringen smälter av, och att inte folier på radions kretskort brinner av.

De flesta apparater körs hemma med nätaggregat, sådana är ofta strömreglerade och funkar som en form av säkring om du polvänder.
Dvs gör en DC sladd till radion utan säkring eller med max en säkring på den röda.

För polvändning har de felsta radiostationer en FET diod som kortsluter vid felpolarisering. Åtminstone alla ICOM radio har sådan. Ibesparad skyddsdiod kan vara ett sätt att få ner priset på billiga radio. Bra att veta hur det förhåller sig.

De
SM4FPD
 
Många bra och intressanta synpunkter! Själv skaffade jag mig en gång en MFJ-1116 för att distribuera spänning till diverse småapparater, se nedan.

MFJ-1116.JPG


Den skapade viss ordning bland sladdhärvorna, men jag har några synpunkter:

1. Hur kan man ha kommit på idén att placera pluspolerna i den undre raden? För mig är minus lika med jord och bör därför vara längst ned, jfr GND-anslutningen till höger. Jag har en gång i brådska i nattens mörker kopplat fel, dessbättre utan katastrofala följder.

2. De banankontakter som t ex Kjell & Co säljer har ett stift som kan rotera och som jag därför är lite misstänksam emot; kanske inte alltid 100 % kontakt?

73,
Rolf
 
Last edited:
Hej!
Rolf, jag håller med dig helt och fullt angående att placera RÖD uttagshylsa nedtill, kan inte minna mig att jag någonsin sett den strategin förut?
 
Hirschman-kontakterna som YDO skriver om kan man i viss mån "förbättra"
genom att med en vass skruvmejsel (försiktigt) sära litet på dom fjädrande elementen
vilket ger en bättre/trögare anslutning samt löda in anslutningskabeln i stället för att skruva fast den...
 
De banankontakter som t ex Kjell & Co säljer har ett stift som kan rotera och som jag därför är lite misstänksam emot
Misstänksam är nog en underdrift, bara skräp!
Jag har köpt sådana och därefter kastat bort dom när jag förstod varför jag hade glappkontakt.
Bra banankontakter är faktiskt ganska dyra.
 
Nu är MFJ Amerikanskt.
Och de kanske överhvudtaget inte tänker i några banor vid utvecklandet av en produkt.
SM4FPD
 
Jag tittade efter "Reviews" på eHam.net, för där är det ofta intressant att ta del av användaromdömen om det mesta. Det var f ö lite svårt att leta fram just den här prylen, eftersom den döpts till MFJ 1116 i st f MFJ-1116, men där finns i a f fem recensioner.

Överlag låga poäng, men att polkontakterna sitter upp och ned tycks man kunna leva med i USA, för de flesta klagomålen rörde de alltför klena kontakterna på den sladd som ansluts till nätagget.

Det har tydligen även jag sett som ett problem för jag ser nu att jag lött dit kraftigare saker med f f a bredare öppning.

73,
Rolf
 
Här ett par labbsladdar med högtalarkabel och Deltron bananproppar som jag har tillverkat
Av lösa delarimage.jpg
 
Back
Top