PowerPole

Och här några banankontakter som påminner om Hirschman men jag är osäker på vart
Dom kommer ifrån men dom är bättre än dom ovan tycker jagimage.jpg
 
Och här några banankontakter som påminner om Hirschman men jag är osäker på vart
Den typen funkar också bra. Alla mina kablar har sådana.


Denna typ är kass.
banan.jpg
Stiftet har lossnat på flera kontakter.
 
Last edited:
Det är livsfarligt att använda bananproppar med sidoskruv som sticker ut och man kopplar
Till nätspänning och kan få sig en rejäl stöt mellan armarna ifall man håller i båda proppar på samma gång
Och inte ser upp.

om man köper silikonkabel i rött och svart och riktiga bananproppar på tex elfa så kommer
Det minst att ryka ett par hundringar men jag har gjort så ett par gånger det är inte billigt
Liksom
 
Om vi tittar på MFJ 1116 så står det att den är säkrad med 15 A.
Dvs den är knappst avsedd för 100 W radiostationer. Även om det förekom att man satt i en större säkring, och kunde smälta här och där.

Bananpluggar med sidoskruv, skruven är så gott som alltid sönderskruvad, om någon försökt använda pluggen.
De som GLD visar på bilden har möjlighet med både spårmejsel och någon typ av kryssmejsel. Huruvida det är Philips eller Posdrive, eller en egen standard är en bra fråga.
Har man en mejsel som råkar passar och vill dra åt så att man får kontakt med en lite grövre sladd, får man finna sig i att man skruvar skallen av skruven...
Men som labbsladdar för upp till någon A kan de duga. De är ju små.

Jag har sett HF-stationer som IC-706MKIIG försedd med "streck prick" högtalarkontakt på DC-sladden. Kunden klagade på dålig effekt från radion.
Onödiga fraktkostnader.....

SM4FPD
 
Back
Top