Preamp?

Hej jag ska försöka att leta på nätet på ssb electronics på preampar och se om jag kan hitta någonting
effekten borde inte vara något problem jag har ju bara min 5 watt Polmar db-32 handapparat
skruvar man bort antennen så tror jag att det är en sma kontakt rf candy säljer sma till N övergångar
med en koaxbit imellan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Oj, vad hände på de där 30 åren, månntro? ;-)
Den där kretsen SPF5122z verkar ha bra data!!!
Och ytmonteringsvarianten BF 991 kan förstås ersätta BF981, om man vill pilla med sådana smågrejor.
Annat användbart kan ju vara GaAs-FETar typ MGF 1301 eller vad de hette. Eller har de också gått ur tiden? ;-)
Sture
 
Hej Micke!
Jag skaffade komponenter till YU1AW beskrivning av preamp med ATF54143.
Är du nöjd med prestanda ?

/Emil
 
Hej Micke!
Jag skaffade komponenter till YU1AW beskrivning av preamp med ATF54143.
Är du nöjd med prestanda ?

/Emil

Jag har använt dom på 2,4GHz och det har då funkat bra.
Har inte provat ännu på 2m.

/Micke
 
Ett litet tips i sammanhanget:

De fettar som sitter i mikrovågshuvuden för satellit-tv kan vara värda att testa i våra hfsteg. De har ofta riktigt bra data. Och är gratis (som ju är gottigt) eftersom det kastas massor av sådant.

Man bör dock vara medveten om att fettar med bra data på t.ex. 10 GHz kan ha sämre data vid VHF, än de har på högre frekvens.


En kommentar till M0DFI's inlägg tidigare: Busiga BF981 brukar man tämja med en liten ferrit på G2-pinnen, närmast kapseln.

/Janne
 
BF981 duger till 2 mtr finns ingen anledning att göra något bättre, BF981 kan man få till med ca 0.6-08 dB nF eftersom det Galaktiska bruset ligger runt 1 dB på 2 mtr så är det overkill att göra något som är bättre än backgrundsbruset, skulle vara då för korsmodulations egenskaperna på visa Gaas fetar. Har kört och kör med BF981 på 2 mtr sedan 1981. På 70 cm 23 cm 13 cm MGF4919G
 
En bild på min gamla 2m preamp med BF981. Kanske inte så snyggt, men funkade bra! Som synes har jag använd små chip-kondensatorer, bl.a. för monteringen av FET-en vid det borrade hållet. (Någon som har sådana små chip-C tillövers?)
BF981.jpg
 
BF981 duger till 2 mtr finns ingen anledning att göra något bättre, BF981 kan man få till med ca 0.6-08 dB nF eftersom det Galaktiska bruset ligger runt 1 dB på 2 mtr så är det overkill att göra något som är bättre än backgrundsbruset, skulle vara då för korsmodulations egenskaperna på visa Gaas fetar. Har kört och kör med BF981 på 2 mtr sedan 1981. På 70 cm 23 cm 13 cm MGF4919G

Så länge som antennen riktas mot horisonten blir antennens brustemperatur minst 300 K, kanske uppemot 500 K med de bruskällor som förekommer idag. Ett ytterligare brustillskott på 30 - 40 K som en BF981 ger kan man försumma utan problem, utan det krävs 100 K eller mer innan det märks. 100 K brustemperatur motsvarar 2 dB brusfaktor och det ordnade man med 2N4416 redan på den "gamla goda tiden".

En 144 MHz antenn, oavsett storlek, utan sidolober som riktas ut i världsrymden får en
brustemperatur som inte kan understiga 200 K, och då är 50 K eller 1 dB brusfaktor befogat för att inte försämra systemet påtagligt.

När frekvensen stiger sjunker världsrymdens brustemperatur snabbt, på 432 MHz är det kallaste stället c:a 15 K, och i mikrovågsområdet planar nivån ut till den kosmiska bakgrundens nivå av 3 K.

Alltså skulle en mycket stor 432 MHz antenn utan sidolober kunna motivera en brustemperatur hos ingångssteget av runt 5 K eller en brusfaktor av 0,1 dB innan systemet börjar försämras. En sådan antenn + preamp skulle kunna ge en brusskillnad mellan "kall himmel" och området runt Sagittarius A som är den starkaste radiokällan i detta frekvensområde på närmare 10 dB.
De som använder riktigt stora EME-antenner behöver ta hänsyn till att det kosmiska bruset varierar påtagligt beroende på antennens riktning.
Se t.ex. https://safe.nrao.edu/wiki/pub/Main/AmateurRadioAstronomy/TheRadioSky_paper1.pdf

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej på 70 och 1980 talet fanns det en del roliga elektronik projekt i tidningen Teknik För Alla det fanns
bla en byggbeskrivning på en antennförstärkare för FM rundradiobandet med BF981 med avstämda
kretsar på ingång och utgång med grön Philips trimmer.Mönsterkortet köpte man på Bhiab i Norrtälje
det är dubbelsidigt men det är inte pläterade hål jag har letat fram kretskortet men jag var jämt orolig
hur man skulle vända BF981 när man lödde dit den och att den skulle gå sönder av statisk elektricitet

Vad jag förstår så är det här en preamp som är konstruerad för ammatörradiobanden egentligen men
den är omgjord och jag har några BF981 liggandes i nån esd förpackning det kanske skulle gå att
ändra på komponentvärdena och få den att fungera på ammatörradiobanden.


Är det någon som känner igen det här?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Micke det är både spole med uttag parrallelt med grön Philips konding både på ingång och utgång

VHF Preamp borde det inte gå att tillverka mönsterkort till det men det finns inga Gerberfiler men nån med fräs
borde kunna fixa det alltså fräsa istället´för att etsa.Annars så finns det´Ollimex tex.

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Micke det är både spole med uttag parrallelt med grön Philips konding både på ingång och utgång

VHF Preamp borde det inte gå att tillverka mönsterkort till det men det finns inga Gerberfiler men nån med fräs
borde kunna fixa det alltså fräsa istället´för att etsa.Annars så finns det´Ollimex tex.

mvh Lasse sm0ydo

Denna hade ju dubbelavstämd ingång, lätt att ändra på om man vill.
Bara att skippa L2 och koppla in sig på L1 direkt. Som den är designad blir ingångsfiltret lite brantare.

Det finns ju en pcb-layout på sidan. Bara att kopiera och skriva ut på overheadplast, belysa och etsa.
Man måste givetvis ha alla ets-prylarna hemma men det har väl inte alla tyvärr.
När man väl har skaffat en liten etstank eller plasttråg och lampa så öppnar sig en helt ny värd :)

/Micke
 
Fast ett sådant härr litet bygge kan man gott och väl göra utan att etsa kretskort. Fult men bättre! Löd ihop en liten låda av dubbelsidigt kretskort. Borra hål i kretskorten för koaxkontakerna, de genomföringskondinar som behövs samt ett hål för FET-en så att den placeras mellan sektionen för ingångskrets och sektionen för utgångskrets.
Sture
 
Ja, man kanske borde överge sin gamla 80-tals junkbox med BF981, SBL-1C mm? Såg att det finns en intressant krets från MiniCircuits PGA103+. Men hittar inte var man kan köpa en sådan, och vad de kostar?
Sture
 
Last edited:
Finns färdiga komponentsatser på t ex ebay chuckwa3iac | eBay. Men troligen är din gamla preamp ändå bättre då den har .ingångsfilter. Bredbands LNA i kombination med en billig RTL-SDR är ingen höjdare om det finns oönskade starka signaler i närheten.
Många bredbandsLNA har programmerbart gain, men jag skulle gärna se en billig LNA med programmerbar förstärkning för olika frekvensområden. (Att en lösning med fasta yttre filter är bättre är självklart)
 
Last edited:
Tack för länken! Priserna verkar inte alltöfr avskräckande. Men skulle hellre köpa bara själva kretsen. Eller några-flera stycken. Den verkar ju användbar till mycket.
Jo, det behövs filter också. Men det kan man ju fixa till. Tack igen!
Sture
 
Back
Top