QRP-bygge i "gammal" QTC?

SM7TJC

Well-Known Member
Mitt första projekt, som nybakad amatör, blev en liten QRP-transceiver från en artikel i QTC. Naturligtvis misslyckades jag totalt.
Så här i efterhand förstår jag naturligtvis varför det inte funkade. Jag hade inte samma spolstommar som i artikeln och kom därför helt fel i frekvens. Med mina vaga kunskper i radioteknik så hade jag ingen pejl på hur/att man skulle få resonansfrekvensen rätt.
Med de kunskaper jag har nu så vore det en enkel match att bygga riggen. Och just därför tänkte jag göra det. Problemet är bara att jag inte har artikeln kvar. Jag får ställa mitt hopp till att någon här kanske har den liggande i gömmorna.
Det rör sig om en väldigt enkel konstruktion för 80 meter. Jag kommer ihåg att det fanns en handritad kretskortlayout i artikeln. Förmodligen var den publicerad i början på 80-talet. Författaren var en SM4?? om jag inte kommer ihåg fel
Om denna vaga beskrivning får poletten att ramla ner hos någon så vore jag tacksam för tips som kan spåra upp artikeln.
Det vore kul att få revansch för misslyckandet 20 år senare :D
 
Jag kan inte hjälpa dig med just detta bygge, men med tanke på ditt intresse SM7TJC så föreslår jag ett medlemskap i G-QRP klubben SPRAT. Man kan köpa en CD med de första 100 utgåvorna av SPRAT, där kan du finna enkla roliga byggen av de mest skiftande slag.
Kolla in här: http://www.funkamateur.de/spratcd/spratord.htm
Ett medelmskap kostar 6 Euro eller så per år och är värt varenda cent.
Själv lånade jag ut min SPRAT CD och har inte fått tillbaka den efter minst 5 år, så den är väl borta. Men jag har tidningarna i säkert förvar.

Det du beskriver, ett bygge som inte funkar är nog ett väldigt vanligt fenomen. Är det inga direkta fel i text och ritningar så får man tag i fel komponenter och som nybörjare förstår man inte vad som är viktigt. Är allt rätt så självsvänger bygget.
Detta trots att man i QTC förr hade korrekturläsning, och att man anpassade ritningar och text till gällande standard med SI systemet som grund.
Så den entuiastiska nybörjaren, han får ofta finna sig i att bygget inte funkar. Tyvärr har väl detta många gånger varit avtändade på att fortsätta hobbyn.
Visst finns det massor av det motsatta oxo.

Nej SPART har inte korrekturläsning och någon som helst standard på ritningar och texter, där får man tolka byggena, ritningarna och texterna själv, men det har man ju fått lära sig.
 
Det som du tänker på är nog "optimist-transceivern" av SM4BSN.
Beskrevs i QTC i ett par olika versioner under både 70- och 80-talen.
Ska titta i arkiven så får vi se...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Just optimist transviern har beskrivits oxo i SPRAT, med en massa varianter och experiment omkring.
Det var en dirketbalandad mottagare och en bärvågsändare som kunde nyckals med Morse, eller en DSP sändare för telefoni.
 
Hej!

Jag gjorde ungefär som du, byggde en 80 CW QRP direktblandarmaskin enligt en artikel i danska OZ. den hette "En begynderrig". Hade problem med självsvängningar i slutsteget.

jag hade roligt när jag byggde den, men jag måste säga att den itne var en "begynderrig". För en nybörjare skulle jag rekommender an begagnad 100W kommersiell station. Finns från 2000:- och uppåt. Då kommer man igång och kan köra vettiga kontakter. Men vill man bygga, bygg då en radion liknande den som du och jag byggde!

Jag skulle dock rekommendera modernare konstruktioner, som är enklare att lyckas med. Hendricks QRP kits har billiga och fungerande. Elecraft lyxigare och dyrare. Jag byggde en KD1JV ATS 3A. Den är extrem i så måtto att det är en 5W 4 band DDS-vfo-maskin i mycket litet format.

Så skall man ju ha tid att köra med den också...

m.v.h.
//Per
 
Optimist-transceiver

Hej, har hittat följande om Optimist-transceiver.

Optimist-transceiver QTC NR 6 Sida 212 År 72
Optimist-transceiver /Rättelse/ QTC NR 2 Sida 73 År 73


73 de SM7XFD/ Stefan
 
Just optimist transviern har beskrivits oxo i SPRAT, med en massa varianter och experiment omkring.
Det var en dirketbalandad mottagare och en bärvågsändare som kunde nyckals med Morse, eller en DSP sändare för telefoni.

DSP??! DSB kanske:) Det är i vart fall mycket enklare. Har gjort en DSB-mod till min HW8: SM5JAB Funkar helt OK faktiskt.

/Micke
 
Roy FPD skrev; "...Är det inga direkta fel i text och ritningar så får man tag i fel komponenter och som nybörjare förstår man inte vad som är viktigt. Är allt rätt så självsvänger bygget."

Ha ha ha.. Du anar inte hur rätt du har! Så var det för mig i början när jag knappt hört talas om ohms lag ens, jag byggde och byggde, ingenting fungerade. Oscillatorer svängde dåligt eller inte alls och de gånger jag lyckades få en förstärkare att "fungera" så självsvängde eländet. Men man lärde sig mycket genom att steg för steg utesluta de kopplingar som bevisligen medförde kortslutning och svart rök.

Jag gillar TJC:s projekt att i studiesyfte (?) på nytt ge sig i kast med gamla halvfärdiga projekt som aldrig fungerade. Det var inte så länge sedan jag själv labbade med en av mina första hembyggda sändare för 80 m CW. Två 2N2102 trissor och den sändaren blir snart 40 år. Visst, den fungerar än idag men när man nagelfar konstruktionen och ansluter moderna mätinstrument så framträder såväl nycklingsknäppar som övertoner i riklig mängd. Inte är den snyggt byggd heller men kul hade man... :)

Till TJC: Du får rapportera här om/när du får igång din lilla rigg så kör vi ett 2-vägs QRP-QRP-QSO på 80 m CW. Jag kan nog skrämma igång min lilla grönmålade 5-wattare på kort varsel. 3 st flata 4.5 V ficklampsbatteri får lågeffekt och fyra för högeffekt. Därefter får man byta trissor.
 
DSB-tranceiver

Det började röra sig under det lilla hår som är kvar.
En tanke som vaknade var en DSB-trx, tror den var för 80 m, konstruerad av SM4DTL, Verner. Tiden var nog sent 1970-tal.
Någon mer som minns den och kanske byggt den?

73 de SM7DYD/Sven-Bertil
 
Ungefär något liknande byggde jag på 50-talet, men med spole o kondingar i stället för kristallen och med ett rör som hette E443H med "fembenad" stiftsockel, för något EL84 fanns inte i min värld. Höga spänningar ja, gissa vilka "kyssar" man fick ibland. Inte konstigt att man blev "radiot" med sådan elshockbehandlig... :eek:

E 443H, Tube E443H; Röhre E 443H (E443H)
 
Last edited:
Jag hittade lite om optimist-transceivern på nätet, men det är inte den som jag byggde. Det var en väldigt enkel historia. Nästan lika enkel som "pixie", om jag inte kommer ihåg fel. Jag kommer däremot inte ihåg ifall den var kristallstyrd eller hade VFO.
Nåväl, det är inget livsviktigt projekt. Tanken var helt enkelt att det skulle vara kul att slutföra det jag började med för 20 år sedan, av rent nostalgiska skäl.

Jag har redan några hemmabyggda QRP-stationer, så det är inte något skriande behov av en till. Dessutom är jag redan medlem i G-QRP och har CD:n (vilken ligger undanstoppad på ett säkert ställe).

Jag tackar för de tips som dykt upp här. Kanske det resulterar i att jag bygger något annat än vad jag tänkt mig. Det är så svårt att låta bli......:D
 
Hej!

Jag gjorde ungefär som du, byggde en 80 CW QRP direktblandarmaskin enligt en artikel i danska OZ. den hette "En begynderrig". Hade problem med självsvängningar i slutsteget.

jag hade roligt när jag byggde den, men jag måste säga att den itne var en "begynderrig". För en nybörjare skulle jag rekommender an begagnad 100W kommersiell station. Finns från 2000:- och uppåt. Då kommer man igång och kan köra vettiga kontakter. Men vill man bygga, bygg då en radion liknande den som du och jag byggde!

Jag skulle dock rekommendera modernare konstruktioner, som är enklare att lyckas med. Hendricks QRP kits har billiga och fungerande. Elecraft lyxigare och dyrare. Jag byggde en KD1JV ATS 3A. Den är extrem i så måtto att det är en 5W 4 band DDS-vfo-maskin i mycket litet format.

Så skall man ju ha tid att köra med den också...

m.v.h.
//Per

ATS3B är inte lätt att få tag på, KD1JV gör ett antal kit 1-2 ggr/år = dom tar slut snabbt ....annars tycks ATS3B vara svårslagen som strömsnål , multiband (6 band), frekvensstabil, mini portabelrig.
 
Last edited:
Någon nämnde SM4DTL, och han var ju med och konstruerade en del som beskrivits i QTC.
Verner SM4DTL är fortfarande aktiv och bygger och labbar med HF transivers.
Bor utanför karlstad men är idag Pensionär. Kan faktiskt ibland höras på 3750 kHz +-
SM3FT som på de tiden bodde i Karslstad var starkt dealaktig som teoretiskt kunnig.

Även om dessa konstruktioner ser enkla och primitiva ut idag så var de för 35 - 40 år sedan ändå High Tech med transistorer som ju inte många behärskade då.
 
74HC240Sch.jpg
 
Back
Top