Ra200 rörfråga

SA0BLI

Well-Known Member
En av mina Ra200 stationer modulerar inte längre.
Tror starkt på att V209 (modulatorröret) har gett upp alt. V205 (Mikrofonförstärkarröret)

Båda rören är QQC04/15.

Någon som har en idé om var jag kan få tag på ett par sådana?

73 de Fredrik /SA0BLI
 
NFT & CZR de BLI

Tack för svar,

Rätt, mikrofonförstärkarröret är V206 och där sitter det 1L4,

V205 är slutstegröret med två tetroder, QQC04/15.

Mikrofonsteget har jag provat att skifta mellan några 1L4 utan resultat, så jag tror att nästa steg blir att göra samma på V205 med fräscha CCC04/15.

73 de Fredrik / SA0BLI

V205 röret är 1L4 och det har jag testat att skifta rör, utan resultat
 
Hej Fredrik!

Det finns separata modulatorsteg för låg/högeffekt i sändaren. Har du kollat samtliga modulatorrör?
Det vanligaste felet är nog glödavbrott, men det kan naturligtvis vara något annat än rör .
Jag har troligen schema på den radion sedan jag gick signalmek.kurs i Uppsala 1960. :)

Edit.
Tyvärr hade pärmen försvunnit i samband med senaste QTH-bytet.:(

http://www.sm7ucz.se/Ra200_sida/Ra200_del2.pdf
http://gronradio.sm7dlf.se/ra200.htm
 
Last edited:
CZR, XUN, MCD de BLI

Tack för era svar!

CZR:
Har all dokumentation och hela del 2 (Ra200 Beskrivning) som är jättebra. Får prova och skifta rör och mäta mig fram. Ra200 är fint byggd med färdiga mätöglor så det är bara att vara lite metodisk.

XUN:
Fick tag på 3 nya QQC04/15 för en stund sedan, kommer på posten I veckan till vettigt pris.
Håller precis på och letar igenom gömmorna efter DF92/1L4, få se hur manga som kommer fram!

MCD:
Ja, fin och präktig, 8 watt på högeffekt läget, 500milli på låga läget. Skiftat S/M omkopplare, Handmikrofoner mm så problemet är helt enkelt att den inte modulerar den fina bärvågen.

Så min enkla tankegång gick till modulatorrören och mikrofonförstärkaröret, men jag kan ju ha fel...!?

/ Fredrik
 
Trampade man för fullt på "grisen" så att mätaren slog i taket och sedan tryckte ned S/M-tangenten blev effekten ett sönderbränt slutrör och Ra200 sände därefter endast på lågeffekt. En gammal beprövad erfarenhet från lumpartiden.
//QRP
 
Nej, det märkliga var att trampmotståndet faktiskt avsevärt lättade när man tryckte ned S/M-tangenten. Det måste ha skett någon omkoppling av strömmen så att den enbart användes för sändning (slutröret) och inte för att ladda blyackarna. Någon med tillgång till ett schema får gärna förklara vad det var som hände.
//QRP
 
Det finns ett laddningsrelä som gör att när man vevar under sändning så tas glödströmmen från NiFe-ackumulatorn i stället i från generatorn. Förmodligen för att vevmotståndet när generatorn också ska lämna 300 V i högeffektläge inte ska bli för stort.

Hela systemet med reläomkopplingar i Ra 200 är rätt intrikat.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Testa om det går att sända AM i lågeffektläget. Funkar det inte så ligger nog felet i de första stegen, i annat fall sannolikt i högeffektmodulatorn. QQC-röret används bara vid högeffekt. Min RA200 var stendöd på AM och där var det glödavbrott på ett rör någonstans tidigt i modulatorn (glömt var).
Jag har (sommar-QTH:t långt härifrån...) en bra sammanfattning av vad alla reläer gör i radion. Vet inte varifrån det ursprungligen kommer ifrån, kanske FRO eller någon miloverkstad.

Eftersom det blir bärvåg funkar slutröret till sändaren. Prova att byta plats med modulatorns slutrör så märks nog om det röret var OK eller inte.

Sändardelen i min RA200 var nog rekord i mängder av fel. Kanske hade den preparerats och använts för att träna VPL signalmekar för att felsöka. :rolleyes: En luring var en av kablarna som pluggas in i mottagaren, det var kortis på ett ställe i kabeln så det blev konstant TX. Ful-fixades genom att skala upp kabeln, laga med krympslang och linda med vulktejp. Inte så snyggt men det funkar.
 
Det finns ett laddningsrelä som gör att när man vevar under sändning så tas glödströmmen från NiFe-ackumulatorn i stället i från generatorn...
När jag för 50 år sedan gjorde lumpen som telegrafist på I20, fick jag låna handboken till RA200 och lade märke till just det. Sedan under en övning i fält, när ackarna var på upphällningen, gav ett befäl order om att vi skulle trampa även vid sändning för att spara på dem. Jag protesterade - hade märkligt nog förmånen att kunna göra det trots att jag "bara" var menig - och ställd inför faktum gav befälet med sig efter en kort diskussion.

/ Göstha
 
Last edited:
Tack UKE,

Har testat och lågeffektläget modulerade inte alls, trots prydlig 500 mA bärvåg.
Felet ligger nog i första stegen.
Har två kompletta Ra200 plus en del rör nu (V205, V206, V207, V208, V209) så jag kan ju pröva mig fram
Trägen vinner!

73 de Fredrik / SA0BLI
 
Nu har jag bytt alla rören mot nya.
Tom V201 oscillatorröret är bytt, slutrör, modulatorrör, mikrofonförstärkarrör allt bytt mot nya rör
Fin och stabil bärvåg på 8 watt I högläget, 500 milli i lågläget.

Fortfarande ingen modulering.

Får fortsätta att leta...:)

73 de sa0bli / Fredrik
 
Hittade felet.
Handmikrotelefonen inkopplad mot struphuvudmikrofonens uttag!
Känner mig ganska dum...
Nu går den som ett spjut. synd bara att jag fick riva halva burken och byta alla rör innan jag kollade en extra gang.

73 de sa0bli / Fredrik
 
Back
Top