Det här med jordplan till en vertikal kan nog diskuteras mycket.
Många saker är nog okända.
Några av mina erafrenheter och frågetecken är att:
1. En kvartsvågspinne på ett biltak är väl att betrakta som en vertikal GP, men den står på ett jordplan som är mycket större än en kvartsvåg i radie. (vi talar om 145 MHz nu och där kvartvågen är c:a 50 cm).
Så då kan man tänka sig att jordplanets storlek är inte så vikitgt.
2. En annan erfaring är när jag byggde en vertikal för 3800 kHz, nsätan 20 meter rör, och till att börja med 2 st jordplanstrådar på c:a 20 meter och 2 meter över marken, man hörde bra DX och det funkade.
Med 4 st jordplanstrådar, hörde jag verkligen skillnad, så klart är att jordplanet är viktgt, och givetvis blir skillanderna störst i början, dvs från en till fyra trådar. När man börjar bygga 100 jordplan a 20 meter skulle jag tro att det knappast hörs skillnad, möjligen om man ökar från 50 till 100.
3. Varför heter jordplanen radialer på en GP, och jordplan på en bilantenn ?
4. Att med spolar förkorta jordplanstrådarna verkar vara helt ok, men ändå är det viktigt att det finns flera.
Att få upp 10 eller 20 meter vertikalt på ett hustak är möjlgt, men att få dit 4 eller fler jordplanstrådar på 20 meter är svårt, varför inte göra förkortade jordplanstrådar då med spolar? Därmed kunde en DX antenn för 3800 eller 7000 kHz var möjlig på ett tak.
5. Skulle man inte kunna kalla en GP med en eller två jordplan för en vertikal dipol med nedere benet vinklat?
6. Att använda markens jordskikt som jordplan ger stora förluster då jord inte leder HF så bra. Därför är det bättre med bara några meter upp och ett trådjordplan.
Några synpunkter och frågetecken att gå vidare med.
de
Roy,SM4FPD