Radio/antenninstallation i Chrysler Voyager

SM0UXX

Well-Known Member
Tänkte försöka få till en hyfsad installation i min Chrysler Voyager, med två fast monterade antenner och ett par apparater för högre HF samt VHF.

Så jag är lite nyfiken på om någon här har erfarenhet av installation i denna bilmodell. Det jag just nu klurar mest på är hur man får ner innnertaket (tänkte sätta antennerna långt bak på taket för enkelhetens skull, trots att det blir lite "snett" strålningsmönster). Dessutom har jag lite funderingar om strömmatning. Seriösast är nog en helt egen och separat avsäkrat matning direkt från batteriet, men om någon råkar känna till annat bra strömtag i denna bil, så tas informationen tacksamt emot.

Sedan är en annan sak att denna bil är fullmatad med elektronik som verkar rätt HF-känslig (t.ex. släcks halvljuset när jag idag sänder med mer än 50W:eek: , men då har jag bara kört magnetfot och inte haft en ordentlig jordning av radion till chassit iofs).
 
E-mark, dvs biltillverkarnas krav på radioutrustning i bilar godkänner HF 100W VHF 50 W och UHF 30 W.
Vad som gäller för en USA bil och om den uppfyller EU:s E-mark vet jag inte???
IC-706MKIIG har stått modell för E-mark och finns ju i USA, där finns motsvarande FCC reglementen, och därmed borde svaret vara ja.

Billeverantören borde väl kunna svara på dina frågor.
Vad säger de???


de
FPD
 
Tänkte försöka få till en hyfsad installation i min Chrysler Voyager, med två fast monterade antenner och ett par apparater för högre HF samt VHF.

Så jag är lite nyfiken på om någon här har erfarenhet av installation i denna bilmodell. Det jag just nu klurar mest på är hur man får ner innnertaket (tänkte sätta antennerna långt bak på taket för enkelhetens skull, trots att det blir lite "snett" strålningsmönster). Dessutom har jag lite funderingar om strömmatning. Seriösast är nog en helt egen och separat avsäkrat matning direkt från batteriet, men om någon råkar känna till annat bra strömtag i denna bil, så tas informationen tacksamt emot.

Sedan är en annan sak att denna bil är fullmatad med elektronik som verkar rätt HF-känslig (t.ex. släcks halvljuset när jag idag sänder med mer än 50W:eek: , men då har jag bara kört magnetfot och inte haft en ordentlig jordning av radion till chassit iofs).

Vad är det för årsmodell?

På min skorv var det "bara" att dra bort den tjocka plastlisten längst bak upptill, om du öppnar bakluckan, så går det sedan att dra ner taket en bit så man kommer åt.

Tips är att du monterar antennerna långt ut på taket, av rent praktiska skäl. Jag gjorde misstaget att montera dem ganska långt in, vilket ställer till det i en hel del P-garage, låga viadukter m.m. Stanna mitt inne Stockholm utanför en garageinfart, kliva ur bilen, ställa sig på dragkroken och skruva av antenner kommer testa Stockholmsbilisternas tålamod. De pekar finger, hänger sig på tutan och kastar konservburkar på en...:(

Så placera antennerna så du kommer åt dem! Jag monterade en PL-259 Chassie-kontakt i railsen, fastskruvat alltså, vilket fungerade bra med min CR-8900 4-bandsantenn.

Vad gäller elen så är den, som i alla andra jänkare, rejält undermålig. Finns knappt grövre kabel än 0,5 i hela bilen... :eek:
Cigguttagen är visserligen avsäkrade med 20 amp, och om jag inte minns fel så sitter det tre "sladdar" parallellkopplade för att de är så tunna. Det går föresten att rycka ett relä och bygla för att få ström på dessa även när inte tändningen är tillslagen.

Men, dra egna, riktiga kablar direkt till batteriet. Och glöm inte radion på... Och stå inte med dörrarna öppna längre stunder så "salongsbelysningen" lyser, för då startar inte bilen sedan....

För övrigt kan du regga dig på https://www.alldatadiy.com/, så finns det servicemanualer att tillgå till de flesta jänkeåk.

// VDT
 
Last edited by a moderator:
@FPD, tack, men har för länge sedan tappat allt förtroende för "orginalåterförsäljarnas" tekniska kompetens... Bra info om utprovningen, det är just en IC-706 jag har i bilen.

@VDT, tack mycket bra tips från dig. Min är en 2005:a så den är inte pinfärsk. Även mina cigguttag är uppsäkrade till 20amp, och det verkar funka att dra åtminstone 10amp utan större strömfall. Men ska ändå kika på om jag kan hitta ett smidigt sätt att få grövre kablar genom torpedväggen (helst utan att behöva riva halva instrumentpanelen...
Verkligen spännande elsystem i dessa bilar. Slår man igång bakrutetorkaren kan man ge sig katten på att något annat lägger av :)
Och en fd kollega som hade en likadan bil, släckte backvarnaren bilstereons fm-radio så fort han lade i backen. Tror att jordfel är orginal från fabrik :)

Ska kolla om det funkar att få ned innertaket så på min bil med.

Ps. Någon som vet en bra antennfot för antenn med PL-fäste?
 
Verkligen spännande elsystem i dessa bilar. Slår man igång bakrutetorkaren kan man ge sig katten på att något annat lägger av :)
Och en fd kollega som hade en likadan bil, släckte backvarnaren bilstereons fm-radio så fort han lade i backen. Tror att jordfel är orginal från fabrik :)

Jag kan bara skriva under på alltihopa, familjen har genom åren haft ett flertal amerikanska bilar och alla har (inte)fungerat precis så.
På min är det främst torkarna (både fram och bak) samt innerbelysningen som gör som den vill.

Jag skulle absolut inte koppla in någon som helst förbrukare någonstans i befintligt system.

Lyckligtvis har en tidigare ägare dragit in en pluskabel (ingen jord!!) till en baslåda i bilen, så för mig är det bara att tejpa på en rejäl dubbelledare inne i bilen och dra så hamnar den vid batteripolerna.

Ett annat kul kuriosum om amerikanska bilar är att man aldrig får kabla igång en annan bil med motorn igång, det kostade en bekant till mig två generatorer och mig en, på min kartong stod det i klartext att det var förbjudet.

Jösses, och jag som alltid tyckt att franska bilar har haft dåliga elsystem..
 
... Ett annat kul kuriosum om amerikanska bilar är att man aldrig får kabla igång en annan bil med motorn igång, det kostade en bekant till mig två generatorer och mig en, på min kartong stod det i klartext att det var förbjudet.

Jösses, och jag som alltid tyckt att franska bilar har haft dåliga elsystem..
I värsta fall är det avsiktligt. Det kanske är väldigt bra marginaler på generatorer i USA...
Eller åtminstone en ovanligt(?) simpel och billig laddningsregulator.

/ Göstha
 
Gammal tråd men beträffande fordonet ifråga så är SM3RMH rätt person att konsultera. Han installerar yrkesmässigt radio, datorer etc. i fordon och har byggt om en Chrysler Voyager till sambandsfordon. Den tillhör gävleklubben SK3GK och fungerar som ledningsbil vid rallysamband, krissamband etc.
 
Back
Top