Markus.Nilsson
Well-Known Member
Detta är något som regelbundet diskuteras i prepperkretsar, och många oroar sig för. Många försöker att vara "grey man", eller "hide in plain sight". Se alldaglig ut, ha ett vanligt hus, skippa M90, Goretex, fjällräven och taktiska molle ryggsäckar osv.Vad händer det när jag (kanske) varit duktig och förberett mig väl för alla eventualiteter och sedan upptäcker några andra att det ryker ur min skorsten, lyser i fönstren och det ligger massor med ved snyggt staplad. Luktar gott från nylagad mat på gasolköket (jag har ett!). Musik hörs från en batterimatad AGA transistorradio i äkta läderhölje (redo att ta emot info på flera olika våglängder).
Ute finns ett gäng med ruffiga typer som är hungriga och frusna, sannolikt påverkade av någon substans. Deras prepping har kanske inskränkt sig till att skaffa vapen och droger.
Enkla knep är kanske att inte elda på dagarna när det är ljust och folk ser röken, ha mörkläggningsgardiner nere. Försök använda dieselgeneratorn så lite som möjligt, ljuddämpa effektivt osv. Många preppers lägger också stor tyngd på grannsamverkan.