Radio Nord

Går fint här i Skåne. Här några skärmdumpar på spektrumen från i natt och nu på förmiddagen.

Antenn: 400 m Beverage mot Stockholm.

Mvh
Per YES





1512natt.png3950natt.png6065natt.png1512förmiddag.png6065förmiddag.png
 
Last edited by a moderator:
6065 går in starkt även på "köksradion" med teleskopantenn, men knattret från grannarnas HOME-PLUG-nät är mycket störande. Avståndet till närmsta HOME-PLUG-nät är 100 meter. Den moderna tidens gissel.

/Roland
 
Last edited:
Hör ni något på 1512 ?

Jag fick den mkt svagt nu på morgonen men inget igår kväll. (6065 mätaren i botten...)

/Håkan
 
Här hörs det bra med riktig antenn på markvågen, men bara ett svagt sus på köksradion. Jag bor bara 3 mil ifrån sändaren.

/Roland
 
6065 59+30 stadigt lyssnar på IC7600, Olika antenner inkl. vertikal, kanonsignal f.n.
73 /Uffe -CIQ
 
Är det någon som lyckats köra eventet därute på kastellet på något band ?
Jag har lyssnat på samtliga annonserade frekvenser men inte hört ett ljud.
Om nån har lyckats, vilket band och QRG ?
 
Har lyssnat under förmiddagen. För en stund sedan blev det plötsligt tyst.
Gick utmärkt på 6065 kHz, den andra frekvensen var svag men hörbar.
RX SRT CR304. Antenn en tvivelaktig dipol.

Jag plockade fram en Philips av mer rätt snitt men under tiden jag hämtade
den och lödde ihop en sladd till stereon blev det tyst. Annars var tanken att
låta den stå för skvalradio under dagen.

DSC00423.JPG

Hmm, tystnaden berodde på att jag råkat skifta sidband. Nu funkar det och
Philipstunern ska få ta över.

Lite Philipsjobb... omkopplaren "BANDSPR" [sic] var lite motspänstig och krävde
lite motion innan det gick att ställa in lite mindre bandbredd för att få lite bättre
mottagning. En ganska bra mottagare med ett MF-steg mer än det brukar vara i
en BX-rx. Nu plockar jag nog bort SRT-radion och låter den andra spela under dagen.
 
Last edited:
På 3950 har jag en fin störmatta.
På 5770 hörs någon sorts musik svagt.
På 6065 är det kanonstarkt. 59++

I Onsala
 
Tjena

Enbart 6065 KHz fungerar för mig. Den går hyggligt. På 5770 kan jag förnimma musiken. Övriga frekvenser verkar inte komma in hos mig :( Jag har ingen vettig antenn för frekvenserna tyvärr. Ska fixas ....

Frekvens: 6050 KHz, AM.
Signalstyrka: 54/QSB.
Radio: Yaesu FT-450D.
Antenn: förkortad baspinne (inte optimal för denna frekvens, tyvärr)
QTH: Frösunda, Solna, Stockholm, Sverige.
Lokator: JO99ai.
Latitud 59.374000 (59° 22' 26'' N).
Longitud 18.009520 (18° 0' 34'' E).
 
Jag vill också säga att jag verkligen uppskattar att höra gamla Radio Nord igen. :) Ok, jag var inte född när de sände, men 1993 gjorde jag en inervjuv med Gert Landin (Radiopratare på Radio Nord) 1993. Detta klippte jag senare ihop till ett reportage med jinglar och inslag från sändningarma. Det var så jag lärde känna Radio Nord.
 
Fortsätter att lyssna. Nu känns det som signalstyrkan har tilltagit. Rapporten blir
"ett välfyllt öga" på Philipsradion. Mer seriös rapport än så kan jag inte lämna.

Nu har jag skiftat till en hembyggd aktiv mottagarantenn, "Mini whip"
som funkar riktigt bra, den står ute på balkongen inhyst i en bit avloppsrör från
Biltema. Det var länge sedan sist den användes.

Minns att jag kom fram till att något måste göras för att dämpa känsligheten för skräp som
kommer in via burken som spänningsmatar via koaxen. Ett common-mode-filter behövs. Dessutom
bidrar antennkoaxen lite för mycket till antennens funktion. Märks genom att antennen tyvärr funkar
lite halvskapligt även om 12 V fimpas och antennen då borde bli riktigt dålig (helst helkass). :)
 
Kul att få använda mellanvågsknappen i bilradion. I morse har jag kört Radio Nord 1512 från Hesselby till Skå-Edeby och hem vid lunchtid.
Fungerar ganska bra trots att signalen inte impregnerar marken som en del sändare förr i Europa. Tyvärr har någon grävt ner diverse signalkablar och detektorslingor här och var i gatorna som surrar och piper.

Roligt att få en känsla för hur det kan ha låtit på den tiden.
 
Hej allesaman som lyssnar! Jag har en halvvågsdipol för 10m som lyssnarantenn för 6065khz och det funkar toppen här på Hallonberget i Sundbyberg!

/Sven.
 
Tjena

Samma här. Nu är signalen på 6065 KHz en stabil S7:a med en mild QSB. Placering: fortfarande Frösunda, Solna.
 
Folk måste ha varit svältfödda när det gäller ljudkvalitet på den gamla goda tiden. Jag har nu Radio Nord-radion kopplad till stereon i vardagsrummet. På förstärkaren (Quad 44) finns förutom tonkontrollerna ett filter för att skära bort diskant. Tar man det häftigaste filtret med gränsfrekvens 5 kHz och drar på maximal branthet händer absolut ingenting. Gör man samma manöver på vanlig FM-radio eller en CD så låter det som man helt plötsligt spelar inne i garderoben. Diskantregistret går liksom upp i rök.

Å andra sidan kanske man inte hade samma brutala kompressorer på den tiden som främst reklamkanalerna kör med nu. Inget låter värre än en pumpande kompressor. Från min tid på 3m bred-FM upptäckte jag en bra test-låt för att kolla inställningarna. "Walking in Memphis" med Cher. Usch vad det kunde låta om den. Tror nog hellre jag kompromissar på frekvensomfånget om alternativet är ap-kompression.

Det skulle vara kul att höra från någon "old timer" hur övergången från AM till FM uppfattades. Säkert var det en och annan som undrade varför det skulle komma något nytt när det är så bra som vi har det nu. Fina programkällor som AM-radio, 78-varvare och ståltråd. :-)
 
Back
Top