Radio Nord

Det underlättar ifall hörseln är 100% och det fall man refererar till minnet av hur det lät vid tiden man lyssnade live. Annars är det signalmässigt med QSB 7-9+10 för tillfället.

/Sven.
 
Nä, jag som brukade lyssna på radio Luxemburg tycker att det låter bra :)

Har bredaste AM-filtret 10kHz på min IC-7000, inget att klaga på.

Det är ju AntikModulation ju :)

Tillägg:

6065 går S9+30dB här nere nu, ingen fading över huvud taget !

Nu skall dom tydligen sluta tyckte jag han sa, eller hörde jag fel ? :(
 
Last edited:
Det är ju just det här med att signalen varierar och som sitter i minnet och det man inte reflekterade över så mycket som ung man var, utom då QSB blev alltför djup! Och AM ja, vad fanns för alternativ vid tiden? Elen var iallafall billig, vad skulle ett 100kw - QTH kosta idag, med 24-timmars service!?

/Sven.
 
6065 hörs i Mora, med mobilvippan upphängd i gardinstången. RX: ICA-735, lyssnar i USB-läget men behöver använda både passbandstuningen och notchen, mycket störningar i centrum...

Påminner mig om SSA:s årsmöte 2011, SM0XBI Ove hade ett föredrag om hur det hade varit att jobba som tekniker på båten.... Otroligt intressant! Många olika utmaningar hade de...

73's de HAK




Skickas från min iPad via Tapatalk
 
De gick just över till 9295 från 6065. Jag hör ingenting där dock. Föll tillbaka på 3950 där jag får en signal 1 med något massivt brummande. Troligen har jag något lokalt QRM.

Angående det där med ljudkvalitén, vi är nog ganska bortskämda med Internetradio och ett stort utbud av lokala FM-stationer. Om man räknar bort existensen av moderna kompressorer, har det nog alltid låtit sådär. Precis som SM0HXO säger.
 
9295 är USB utan bärvåg av någon anledning, på 6065 har jag för mig att det var bärvåg ?
Jag hör 9295 men det är lite väl svagt som skvalradio.
Woofferton UK startade en 250 kW tysk sändning på 3955 kl 22, men med LSB eller AMS (LSB) så funkar det bra för mig utan splatter.
 
Folk måste ha varit svältfödda när det gäller ljudkvalitet på den gamla goda tiden. Jag har nu Radio Nord-radion kopplad till stereon i vardagsrummet. På förstärkaren (Quad 44) finns förutom tonkontrollerna ett filter för att skära bort diskant. Tar man det häftigaste filtret med gränsfrekvens 5 kHz och drar på maximal branthet händer absolut ingenting. Gör man samma manöver på vanlig FM-radio eller en CD så låter det som man helt plötsligt spelar inne i garderoben. Diskantregistret går liksom upp i rök.

Å andra sidan kanske man inte hade samma brutala kompressorer på den tiden som främst reklamkanalerna kör med nu. Inget låter värre än en pumpande kompressor. Från min tid på 3m bred-FM upptäckte jag en bra test-låt för att kolla inställningarna. "Walking in Memphis" med Cher. Usch vad det kunde låta om den. Tror nog hellre jag kompromissar på frekvensomfånget om alternativet är ap-kompression.

Det skulle vara kul att höra från någon "old timer" hur övergången från AM till FM uppfattades. Säkert var det en och annan som undrade varför det skulle komma något nytt när det är så bra som vi har det nu. Fina programkällor som AM-radio, 78-varvare och ståltråd. :-)

Orsaken till det begränsade tonomfånget i sändningarna från Sala är helt enkelt att excitern har ett sidbandsfilter med 2700 Hz bandbredd.
Lägger man sedan till att sändningen sker med ett sidband + bärvåg (H3E) som har en inneboende distorsion låter inte resultatet så bra.
TD90 som används som exciter kan inte generera DSB-AM (A3E) som företrädaren CTD500 kunde

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Vad jag minns från övergången till WFM är att AM skulle vara bättre, särskilt vad gäller ljudkvalitet.
I samband med övergången hände en del med mottagarna, de blev mindre och utrustade med batterier och OC-71:or.
Dvs transistorradion tog över ungefär när WFM kom.
Det betydde att den gamla träradion med AM då skulle låta bättre, trälåda skulle ju ge bättre resonans till högtalaren än det lilla plast eller papphölje en transistorradio hade.
Det fanns uttalanden som att AM hade den ljuva cellotonen, dvs lågt frekvensområde så sådana musikinstrument kunde återges utan övertoner och distorsion.
Nej AM var bättre på alla vis och en del kom väl från trådradion som ju inte hade fading och störningar från andra sändare.
Jag minns när det blev en transistorradio hos min Morfar som var bonde, han lyssnade alltid på nyheter och väderleksrapporter. Ja det var ju sådana sändningar som radion var till för, dvs att hjälpa folk med kunskap och framtid, utbildning och seriösa nyheter och väder.
Något jag lade märke till redan i början av 60 talet, var att han hade ställt in diskantkontrollen på minimum och lyssnade på väldigt hög volym. Det var nog vanan från AM tiden.... det lät som ett mjukt mumlande.

Nå resonemangen liknar det som vi ser även idag om när nyheter kommer, eller kanske man skall kalla det "nymodigheter" ett lite mer nedslående ord. D-star är skit, SSB var skit när det tog över efter AM.

Klart att det blev så en ny radio med WFM var ju stora pengar, och skulle man vara tvungen att byta radio, nej AM är bäst....

Efterhand gick det upp för HiFi knuttar i alla fall att en högtalare INTE skulle ha egenresonans och "kalla" högtalare och stereoanlägg vann mark.
Men myten om träradions resonanslåda som gjorde AM så ljuvligt att lyssna på höll långt in på 70 talet.

Ja hur gick det med WFM kontra DAB??? samma sak igen. Och den gången fick DAB lägga ner.
Tur var väl det för WFM är ju bäst.

En stor del av AM kommer väl från landet i Väst, där AM rundradio fortfarande är en stor sak, med närradio på AM mellanbölge.
Varför byta system när AM gått bra i hundra år? Visst är AM bäst....

de
Roy SM4FPD som ändå njuter av ljudet på kortvåg och mellanvåg med fading störningar etc....
 
Roy skrev; "Något jag lade märke till redan i början av 60 talet, var att han hade ställt in diskantkontrollen på minimum och lyssnade på väldigt hög volym. Det var nog vanan från AM tiden.... det lät som ett mjukt mumlande."

Ha ha ha. Jo, precis så lyssnade min gamla mormor också på väderprognoserna och aktiekurserna i P1. Det lät vedervärdigt mörkt och otydligt tyckte jag som då tidigt 60-tal kämpade med min första hembyggda Hi-Fi anläggning till FM-radiotillsatsen som då gav ett förhållandevis fantastiskt fint ljud med både bas och diskant. Men jag minns också att de större radiogrammofonerna, de med jättestora tygklädda högtalare gav ett fylligt och lättlyssnat ljud på mellanvåg och Radio Luxemburg, Radio London, Caroline etc som så klart var favoritstationerna för oss ungdomar som törstade efter popmusik. På den statliga radion var det ju mest enformiga fioler, pianon, dragspel, Jockmocksjockar och Kalle Jularbo. Inget för oss... Piratradiotiden under hela 60-talet var spännande och som aktiv DX-are fanns mycket att lyssna på. Säkert många som saknar den tiden. Allt detta kan dock återupplevas på Youtube idag där det finns hur mycket originalljud och bild som helst att frossa i. Gör det...
 
Back
Top