SM0HXO - Sven
Well-Known Member
Det underlättar ifall hörseln är 100% och det fall man refererar till minnet av hur det lät vid tiden man lyssnade live. Annars är det signalmässigt med QSB 7-9+10 för tillfället.
/Sven.
/Sven.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Folk måste ha varit svältfödda när det gäller ljudkvalitet på den gamla goda tiden. Jag har nu Radio Nord-radion kopplad till stereon i vardagsrummet. På förstärkaren (Quad 44) finns förutom tonkontrollerna ett filter för att skära bort diskant. Tar man det häftigaste filtret med gränsfrekvens 5 kHz och drar på maximal branthet händer absolut ingenting. Gör man samma manöver på vanlig FM-radio eller en CD så låter det som man helt plötsligt spelar inne i garderoben. Diskantregistret går liksom upp i rök.
Å andra sidan kanske man inte hade samma brutala kompressorer på den tiden som främst reklamkanalerna kör med nu. Inget låter värre än en pumpande kompressor. Från min tid på 3m bred-FM upptäckte jag en bra test-låt för att kolla inställningarna. "Walking in Memphis" med Cher. Usch vad det kunde låta om den. Tror nog hellre jag kompromissar på frekvensomfånget om alternativet är ap-kompression.
Det skulle vara kul att höra från någon "old timer" hur övergången från AM till FM uppfattades. Säkert var det en och annan som undrade varför det skulle komma något nytt när det är så bra som vi har det nu. Fina programkällor som AM-radio, 78-varvare och ståltråd.