Radiofyrar på kortvåg

mikael.andersson

Well-Known Member
Hur är det egentligen med att sätta upp en radiofyr på kortvåg, är det tillåtet? Jag har förstått att man ska undvika frekvenser under 40m(ett önskemål från någon av amatörradioorganisationerna), och för att vara en god radioamatör ska man undvika att störa andra.

Men om jag sätter upp en termometer på mitt sommarställe och kopplar den till en sändare som en gång var 20.e minut skickar ut ett kort 5 sekunder långt meddelande på kortvåg(frekvens vald med omsorg) med temperatur på låg effekt, är det principiellt något fel med det?

Jag tror att det är två aspekter involverade i detta, dels den juridiska(som är löst eftersom jag är radioamatör) och sedan att följa god radioamatör sed.
 
Tja... Du är inne på rätt spår tror jag när det gäller att inte störa.
Har man en fyr som går ut med säg 0.1W till en enkel antenn har jag svårt att se att jag skulle orsaka något allvarligare... Det är ju inte riktigt så att det är knôkat med stationer på cw-delarna nu.
 
Ok, jag tolkar det som att man som radioamatör får lov att experimentera med radiofyrar, om man håller sig inom våra tillstånd(effekt och frekvens bla), och att man gör detta genom att inte störa någon annan(genom att sända med väldigt låg effekt, eller väldigt glest tex).
 
Det finns inga hinder för att experimentera med egna radiofyrar så länge uteffekten inte överskrider den av PTS tillåtna samt att radiofyren identifierar sig på något vedertaget sätt. T ex på morsetelegrafi eller med något erkänt protokoll som i fallet med WSPR. Alla frekvenser får användas och det finns inga restriktioner överhuvudtaget tidsmässigt.

Sen finns det så klart en del radioamatörer som har "privata åsikter" på det här och då kan man välja att lyssna på dessa eller helt enkelt slå dövörat till och enbart följa vad PTS tillåter.