Radiojamming

sm6vpu

Well-Known Member
Vill bara tipsa om Rimantas Pleikys fina hemsida om störsändare i forna östblocket. Vad som förvånar mig är gamla svartvita kort som har rotats fram ur gömmorna. Jag fyller på mer i denna tråd om detta högst irriterande men intressanta fenomen som drabbar kortvågen i synnerhet.

Rimantas Pleikys har tidigare varit kommunikationsminister i Litauen.

Hans bok "Jamming" rekommenderar jag varmt.

Radiojamming
 
Det var kul att bli påmind om de karaktäristiska (o)ljuden från störsändarna som många av oss BCDX-are lyssnade på under 60- och 70-talen. Tack för infon VPU.

Någon kommer kanske ihåg U (..-) som hördes på många frekvenser över kortvågsbandet. Tydligen hade U en viktig funktion i sammanhanget enligt Rimantas Pleikys.

"The data from the archive was found by long-time Ministry employee, Mr. A. Stelingis, who at one time was responsible for the operation of jamming objects. During one conversation a secret came to light about a long time mystery regarding the Soviet 'U' channel marker. I was able to monitor the work of this marker at 16 frequencies. The 'U' marker disappeared from the airwaves in the spring of 1990. I have recorded an occasion when the 'U' marker ran on 13 frequencies simultaneously! My colleague, A. Stelingis, confirmed that these channels were continuously monitored at the jamming correction and control posts. The 'U' channels were used to transmit orders to the jammers -most likely to issue jamming frequency times and schedules. It must have been that 'U' channels were used as backup instead of the teletype link to Moscow. (It is also believable that the 'U' marker was on the shortwave bands was used also for civil defense and other purposes). It is worthwhile to note that when the USSR ceased its jamming on 30-11-1988, the 'U' marker transmitters continued to operate for almost another 18 months! This would indicate that throughout most of the USSR jamming systems continued to be kept ready to start again."

Saxat från http://www.numbersoddities.nl/MX.pdf

Hur skall vi hinna med att läsa alla spännade förklaringar på de konstigheter vi lyssnade på för 40-50 år sedan, men då inte visste vad det var för något! :rolleyes:

/Bengt
 
Angående boken så mailade jag författaren i somras och tyvärr är den slutsåld sedan ett bra tag, tydligen har man inte uppdaterat websidan.
 
Det finns en film om Radio Free Europe från 1964 (speltid 28 minuter) som innehåller en hel del radiorelaterade scener från produktionscentrat i Munich samt sändaranläggningarna i Tyskland och Portugal. I filmen nämner man även jammer-stationerna från länderna bakom järnridån som man noga övervakade för att föra statistik och optimera sina propagandasändningar. En välgjord film med mycket intressant fakta för radioarkeologen.

https://www.youtube.com/watch?v=_jyqEB5Q6Xg&feature=related

/Bengt

"This film, narrated by Polish broadcaster Andrzej Kzeczenowicz, gives an overview of Radio Free Europes news-gathering and audience research, its production center in Munich, and its transmission operations in Germany and Portugal. Produced by the Free Europe (RFE) Committee, the parent organization of Radio Free Europe, the film helped publicize RFE in the United States. It thus includes solicitations for contributions to the RFE Fund, successor to the Crusade for Freedom, which helped finance RFE."
 
Angående boken så mailade jag författaren i somras och tyvärr är den slutsåld sedan ett bra tag, tydligen har man inte uppdaterat websidan.

Träffade Rimantas för många år sedan, boken har jag någonstans i gömmorna troligen i källaren.
 
Radio Liberty kan studeras i filmen "The Most Incredible Challenge (1965)" som är 28 min lång. Det förekommer flera sekvenser där sändarna och antennerna visas i närbild. Även bilder med den påkostade antennväxeln för de många balanserade matarledningarna. Scenerna från monitor-stationerna med 19" stativen fyllda med Collins- och National-mottagarna är imponerande liksom taket med lyssningsantennerna. Rena rama ryska fisketrålaren men i kolossalformat. Även jammerstationerna berörs liksom motmedlen för att tränga igenom störningarna och få igenom radioprogrammen till andra sidan järnridån.

https://www.youtube.com/watch?v=K0LDWzFe6A0

"This film, narrated by Luis Van Rooten and directed by Robert Braverman, was produced by the Radio Liberty (RL) Committee, the parent organization of Radio Liberty, to publicize RL in the United States. The film features RLs production center in Munich, its news-gathering operations around the world, and its transmitter facilities in Germany, Spain, and Taiwan."

En variant på samma tema är "Eagle Cage - Czechoslovak Border Fortifications during the Cold War (1960)" med speltid 28 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=16O-Lp3_Gks

/Bengt
 
Last edited:
Radio Liberty kan studeras i filmen "The Most Incredible Challenge (1965)" som är 28 min lång.

/Bengt
Jag såg den vid samma tillfälle som den om RFE....tack för trevliga länkar Bengt. Tänk så fort allting har gått......man undrar i bland om verkligheten är verklig och vad som är sanning.
 
Axcess TV och History channel brukar ibland visa filmen om Radio Liberty.

För en tid sedan såg jag denna dokumentär just på Axess TV. I filmen talas om ett fenomen som jag inte reflekterat över tidigare: "skymningsimmunitet" mot störsändare, som även nämns i Rimantas Pleikys dokument.

Placeringen av Radio Libertys station vid Costa Brava valdes just så att man skulle få ett par timmar dagligen, då man kunde nå Moskvaområdet, utan att motståndarsidan effektivt kunde nå samma område med sina störsändare.

Jag antar att motsvarande gällde för Radio Free Europes sändare i Portugal.

Det verkar som att varje stad av betydelse hade sin egen lokala störsändare, om man tittar på Pleikys bilder. Men dessa lokala störsändare var bara effektiva så långt som markvågen nådde. För att störa ut ett större område krävdes rymdvågsutbredning, och då blev man tvungen att placera störsändarna på "fel" sida om Moskva, gissningsvis någonstans i Centralasien.

Därav upppstod skymningsimmuniteten.

73,
Jonas/SM5PHU
 
PHU DE EQL

Jag har också hört talas om det som du kallar skymmningsimmunitet. Är det inte bara ett annat ord för den döda zoonen, d v s effekterna av LUF och MUF vid ett visst avstånd och viss frekvens?

Mer om jamming finns däremot att läsa i ett historiskt CIA-dokument. Börjar på sidan 5.

CIA FOIA Document Page Viewer

Man räknade med att det fanns 2000-2500 jammer-sändare fördelade på flera hundra platser i SSR 1963.

Intressant att läsa om att det fanns 41 millioner s k wired speakers i SSR vid den tiden. Tänk vilka system dom byggde upp för att nå ut med budskapen till medborgarna!

Här kan man söka i databasen


/Bengt
 
Last edited:
Jo, det är kanske ingenting magiskt med skymningsimmunitet. Åtminstone inte mer magiskt än jonosfärvågutbredning i allmänhet... Vi känner igen det i den döda zonen, eller i hur grayline flyttar sig med jordens rotation.

Jag har aldrig haft anledning att fundera över hur man på ett effektivt sätt ska störa ut en rundradiosändning, men det är uppenbart att stora resurser gick åt.

Apropå "wired speakers": Verksamhet med trådradio pågick i Sverige ända fram till 1971, enligt Wikipedia. Men här användes konventionella radiomottagare. Hur var det med trådradiomottagare i sovjetiska hem, kunde de användas även för att ta emot radiosändningar över luften?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag undrar om det med wired speakers inte avsågs högtalare som satt på stolpar ute på stan och där regimens information skickades ut från informationscentrat. Det fanns sådana system igång i Kina första gången jag var där på affärsresa. Vart man än gick i stan så slapp man inte undan "informationen". Någon som vet mer?

/Bengt
 
Jag undrar om det med wired speakers inte avsågs högtalare som satt på stolpar ute på stan...

För mig är det lite oklart vilket som menas. Vid sidan av propagandahögtalare i gathörnen, tycks det ha funnits ett trådradiosystem som distribuerades över elnätet. Jörgen Städje nämner detta i förbigående i en artikel på idg.se nyligen. Där antyds att trådradiomottagarna inte kunde användas till annat än trådradio.

(Jag kan för övrigt inte låta bli att småle åt Städjes formulering:
"Jag förstår att det är helt naturligt för vem som helst att vilja samla på radioapparater, men varför började du samla?")

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
PHU/EQL DE FBJ

Saxat från wikipedian (skrev: wire radio ussr på googles sökmotor)

"Russian Federation

In the former Soviet Union, cable radio was popular and Radio Rossii is reported to have had as many as forty million listeners.[3]

Initially the system had one channel that was transmitted as direct audio. The wires and plugs for the system were the same as for standard power wires and plugs which could cause receivers to burn out by attaching to mains socket. During World War II, all RF receivers were confiscated[citation needed], but cable radio continued operating and, in particular, was used to transmit warnings of aerial bombing. The 1960s saw an enhancement with the addition of two additional channels, using AM on carrier frequencies of 78 and 120 kHz. The installation of this system became mandatory for all new buildings. The system, along with usual broadcasting, was created to inform people of emergencies.

Today, cable radio outlets are installed in all new homes, but many people don't use them or even uninstall the socket and wires inside their units. However, they continue to pay the mandatory fee (as of 2009, the price in Moscow is approx. 0,7 EUR per month). These payments can be avoided, but due to bureaucratic procedure it is rarely used."
 
PHU DE EQL

Det fanns två huvudsystem. Vanliga radiomottagare och s k wired speakers. I några dokument nämner man även "wired receivers" som kan vara det vi kallar för trådradiomottagare.

Saxar en snutt från en rapport "The Party and the Press 1959-11-13"

"There are two basic types of radio receivers produced
in the Soviet Union, the independent radio receiver and the
wired speaker connected to a central receiving station. The
regime has favored the development of the wired speaker sys
tem because of its lower production costs and because it
excludes the reception of foreign radio broadcasts. At the
end of 1958 there were 27,000,000 wired speakers and 9,500
independent receivers in use. During 1958 over 70 percent
of the receivers produced were wired speakers.

During the past several years the principle development
of the wired speaker system has taken place in the rural
areas, which had been neglected in earlier construction.
(Interestingly, it is in the rural areas that the jamming
of Western radio broadcasts is least effective and where
controlled reception is consequently most needed.) It can
be expected that the development of wired speaker systems
will continue for a considerable period in the future,
as it was reported in 1958 that only one-half of the
collective farm families had speakers in their homes.

While most wired speaker systems allow the listener reception
of only one program, discussions in the Soviet press indicate that
some thought is being given to the development of two-program
speakers, thus introducing a modicum of choice. In most eases
the radio receiving centers merely re-transmit by wire programs
picked up from regular radio stations. However, some receiving
centers are able and do originate local programs for their
wired systems."

Tänk, två-programhögtalare för en ökad valfrihet!

/Bengt
 
Jag har rest en del i forna Tjeckoslovakien och nuvarande Tjeckien och i varenda byhåla fanns det högtalare i byn , i lite större byar matade man ut ett antal högtalare via blanktråd. I städer har det också funnits högtalare även om dom har monterats bort i större grad.

I högtalarna skickade man ut diverse meddelanden som skulle höja moralen och informera hur bra det gick med det kommunistiska samhället, både central och lokal propaganda.
I bland var det upprop att alla skulle komma och hjälpa till med humleskörden eller något annat viktigt.
 
Generator meshajushtshego deitsvija

Jag har grävt vidare i arkiven och funnit schemat till de effektiva störgeneratorna som användes från slutet av 50-talet och säkert många år därefter. Fyra rör typ 6N7 behövs. Även en funktionsbeskrivning ingår. Bara att sätta igång att bygga. :rolleyes:

Det är Igor Hallas som jobbade som operatör på Estonian SSR Radio Center som skrivit om sina minnen. Intressant läsning må jag säga.

"The noise with which we jammed the incoming broadcasts was produced by a special generator. This was known as the GMD – generator meshajushtshego deitsvija, in direct translation, the interference activity generator. Each objekt had a GMD, and each radio bureau had one as a back-up. After every minute of producing interference noise, each generator would also transmit its call sign. For instance, objekt 65’s call sign was the Morse code letter for Y, objekt 602’s, the Morse letter for V.
A GMD unit actually consists of four separate generators, each one with a twin triode 6N7 (see diagram).

G1 gives the frequency 135Hz
G2 gives the frequency 320Hz
G3 gives the frequency 3Hz
G4 gives the frequency 5Hz

All of them are multivibrators, therefore, impulse current generators.
G1 and G3 are the basic generators, while G2 and G4 are the sub-generators, which modulate the frequency of the basic generators. G2 modulates G1’s frequency by +-3Hz, and G4 modulates G3’s frequency by +-5Hz. The noise produced by G1 and G3 are blended together to create the constant static and blaring with which the radio broadcasts were jammed, and which the radio listener finally heard. These Russian noise generators were actually quite cleverly made. Although all LW, MW, and SW broadcasts were always amplitude modulated (AM), amplitude modulation was not used for jamming, but rather frequency modulation (FM). And this, on such a narrow strip as is needed in a band for 1 station, that is, 9-10kHz. If the transmission bearing wave is viewed with an oscillograph, the modulation cannot even be observed, as if it didn’t exist.

The noise generator was regarded as the most secret device at the objekt. Outwardly, it didn’t differ in any way from a common amplifier. On photo nr. 3, a generator (on the bottom) can be seen on a stand together with common amplifiers.

The noise generator, or jammer, was the last device to be explained to a new employee at an objekt. Any other Estonian Radio Center employee who came there and happened to ask questions about the device, was told that it was just one of the many amplifiers in the broadcasting station.

As a matter of fact, I had an experience like that when I was still going to Technical School and was doing my internship at Laitse radio broadcasting station. For some reason, they had a GMD there at the time. I stumbled upon it, and not knowing what it was, of course made inquiries. The response was, that this was a modulation amplifier. "

Mer här: Igor Hallas 1

/Bengt
 
Last edited:
Jag har rest en del i forna Tjeckoslovakien och nuvarande Tjeckien och i varenda byhåla fanns det högtalare i byn , i lite större byar matade man ut ett antal högtalare via blanktråd. I städer har det också funnits högtalare även om dom har monterats bort i större grad.

I högtalarna skickade man ut diverse meddelanden som skulle höja moralen och informera hur bra det gick med det kommunistiska samhället, både central och lokal propaganda.
I bland var det upprop att alla skulle komma och hjälpa till med humleskörden eller något annat viktigt.

Det här har sina rötter i Tyskland, där man tidigt insåg kraften i elektroniska media. Tekniken utvecklades av stat och industri tillsammans ("Massenbeschallung") till en högt utvecklad teknologi. Efter Hitlerrikets fall spred sig upplägget i Östblocket. I det forna DDR finner den som har ögonen med sig också åtskilliga lämningar av högtalarsystem för "Volksaufklärung und Propaganda".

73/
Karl-Arne
W6/SM0AOM
 
...G1 and G3 are the basic generators, while G2 and G4 are the sub-generators, which modulate the frequency of the basic generators. G2 modulates G1’s frequency by +-3Hz, and G4 modulates G3’s frequency by +-5Hz. The noise produced by G1 and G3 are blended together to create the constant static and blaring with which the radio broadcasts were jammed, and which the radio listener finally heard...

Jag har botaniserat på den där sajten för några år sedan och tyckte också att störningsgeneratorn var lite spännande. Men han har ju helt klart blandat ihop i beskrivningen vilken generator som påverkar vilken om man utgår från att listan med generatorernas (G1-G4) frekvens stämmer med respektive generator.

Eller har jag fel?

Det skulle vara kul att knåpa ihop nångång för psykoakustiska experiment.
Men då blir det nog med halvledare.
 
Last edited:
G2 och G4 är basic generatorerna som modulerar G1 resp G3. Har inte kontrollräknat frekvenserna men de flesta komponentvärden verkar läsbara. Men principen är ändå klar. Får nog bli ett bygge en regning dag med äkta 6N7 eller 6J6 om GMD:n skall miniatyriseras. Kul projekt!

/Bengt
 
Back
Top