Sen fínns en nyare dokumentär om Radio Liberty att hämta här:
http://www.ham.se/%D6vrigt/22511-radio-liberty.html
Wobbler har man hört lika så kinesernas enerverande "fire dragon" från bl.a. Hainan.
Jag har Pleikys bok Jamming i bokhyllan. Jag lyckades få tag i den på Radiomuseet i Göteborg.
Det var inte bara det att störsändarna störde sina tänkta objekt utan även annan kommunikation i omgivningen såsom radio & TV. Folk kände viss rädsla för de fältstyrkor som uppstod med all rätt. Många av störsändarna revs eller omvandlades till kommersiella stationer.
Jag letade för skojs skull i Google Earth efter störsändare efter givna koordinater.
I Lidzbark Warminski (ursäkta den felaktiga stavningen) har en lång historia bakom sig i rundradions tjänst. Lidzbark Warminski låg tidigare i Preussen och huserade en (ö)känd kristallsändare men då under det tyska namnet Heilsberg. Heilsberg användes i Nazitysklands propagandkrig i etern även riktat mot Sverige fram till 1945. Heilsberg led svåra skador i krigets slutskede.
Efter 1945 tillföll staden Polen och någon gång under det Kalla Krigets dagar uppfördes på samma plats som kristallsändaren, en kortvågssändare för gränsöverskridande störsändning via rymdvåg av RFE/RL, riktad mot Sovjetunionen, Tjeckoslovakien och Bulgarien.
Alla störsändare släcktes ned samma datum i december 1988 och för Lidzbark Warminskis del innebar det skrotning. Idag finns någon lokal FM-sändare på platsen samt att en stor del är militärt område och tillträde förbjudet.
Koordinater 54*08'26.54''N , 20*33'57.67''E