Radiokultur

Jag hade 2 sådana Clarion, mycket bra radio. Som mest hade jag över 200 olika 11m radio på hyllorna, trevlig hobby. Nu är 11m på uppgång igen, så nu stiger priserna på dessa radio. Härligt att det blir fart på 11m igen:D


Mvh Janne;)
 
Nu var väl int tanken att det skulle bli en 27 MHz debatt här men radiokulturellt sett så:

Själv tycker jag ändå tekniken är mest spännande och hur mycket en 27 MHz radio egentligen kostade på 60 talet. Jag brukar använda schemat på de små 100 mWattarna Silver Star som ett exempel på hur enkelt en komradio kunde vara uppbyggd, 4 transistorer utgjorde en mottagare och det var flera hundra meters räckvidd. Mottgarens osc blev TX med ett slutsteg, och LF försärkaren modielrade den, Strömtrekket var någonstans på 10 mA. Men 9 Voltbatteri var ändå dyra.
Dessa var nog prismäsigt i klass med en IC-E92 med FM och D-STAR och GPS är idag.

Jag började som 15 åring med en EICO rörstation för 27 MHz, den lärde mig mycekt, bl.a fanns plate och Load avstämning av slutröret. Jag lärde mig oxo vad selektivetet var, hörde andra komradionät men förstog inte varför de itne hörde mig. EICO:n var bred som en lagårdsdörr, men det var inte bärgnigsfirmans apparater, som låg 25 kHz ifrån, han körde oxo rörstationer som var byggda i Lysekilstrakten, möjligen Strömstad, det lär ha funnits en radiofabrik där som gjorde komradio för 27 MHz av hög klass. Säkert tidigt 60 tal de fösta åren 27 MHz var tillåtet.

På den här tiden var det stränga regler som sade att man bara fick tala med stationer i eget licensierat nät. Och att klart och tydligt svenskt språk MÅSTE användas liksom tilldelade anropsignaler. Givevis var det spännande att tal emd utländska stationer, och jag kommer än i dag kontakten med Färöarna. Något som lärde mig att det finns något som heter vågutbredning.

Min nästa station som köpes var EFFKT 500, en mobil somvar sisådär bra. Den gick att trimma och skruva i åtminstone, mna lärde sig mycekt, och man blev jätteglad om man fick upp uteffekten från 3,1 till 3,6 Watt.

70 och 80 talets kromglänsande 27 MHz riggar har gått mig förbi, men idag är de ju kultföremål som Janne säger.
Oavsett hur "dåliga" eller "bra" de radioamatörer är som kommer från 27 MHz så är grejerna verkligen en kulturskatt. Väl värda att samla och visa.

Det lär finnas radioamtörer som kommit in på amatörradiobanan genom 30 - 88 MHz komradio oxo, i sitt jobb.... Men de frekvenserna är väl "finare".
 
Kan berätta att det var en hel del äldre 27MHz med rör som fanns på mina hyllor, lagade även en del av rör-stationerna. Det var en trevlig tid och ibland var det klurigt att få igång veteranerna.
Nu har jag bara en ZODIAC B-5024 i hyllan + en del amatörradio, det räcker med det:)

Mvh Janne;)
 
Back
Top