Helt klart kan det vara en intressant, bra, rekryterande, intresseväckande, medlemsrekryterande, etc del av vår hobby att ranka våra verktyg. Vi gör det hela tiden när det gäller att dra trådar till antenner, gräva ned kablar, prova mikrofoner, jaga störningar, montera i bilar. Där funkar väldigt ofta den enkla beskrivningen enligt principen ”så brukar jag göra, och det har funkat med dessa delar där även de mest otekniska kan se att en sladd är en sladd.
Men att fråga om en radio då blir helt annorlunda, det är inte ovanligt att ägare blir genuint sura när de inte alltid får ”59” i rapport, och det är heller inte ovanligt att motstationen justerar upp ett ”57” till ett ”59+20” när man fått veta att stationen som används är en ”super delux topline”, ofta kan men höra tillägget ”en så fin station måste ha en bra rapport”.
Att för dessa operatorer presentera ett par sidor med siffror som placerar den stationen på plats XX är självklart tämligen meningslöst, det finns inget i modern psykologi eller pedagogik som kan slå hål på så djupt rotade sociala strukturer i att kapitulera för okunskap. Men viktigt är att notera, att då operatörerna uppenbarligen har roligt så har de all rätt att, som jag ser det, öppet visa sin okunskap. På samma sätt ser jag det som helt OK att vissa ljudfantaster köper en nätsladd för 30 000 kr, om han upplever en förbättring så måste det ses som en bra investering, även om jag tycker att det är uppenbart att flera skruvar är lösa…
Skall det göras rankinglistor så måste det av nödvändighet vara beskrivningar som det stora flertalet kan finna intresse av att läsa, gärna skrivet så att det väcker lite debatt och blir en ”snackis” på banden eller på något forum. Därför måste formen av en ranking vara skriven som en biltest där radion beskrivs i termer som ”lättanvänd”, ”trevlig”, osv. Då en så stor del av läsarna har sitt fokus på sociala kontakter och har en värdegrund där man inte får vara ärlig om det finns risk för att mottagaren kan bli ledsen, så får man inte använda ord som är negativa. Man kan alltså inte skriva att menyhanteringen är ”ologisk”, ej heller att sändaren är ”dålig”, även om det faktiskt är så, istället får man skriva att det finns alternativ i andra modeller som har andra kvaliteter, osv.
Läs gärna lite bilreportage, eller reportagen om badrumsinredningar i andra reklamfinansierade tidningar. Denna typ av reportage är knappast meriterande för en genuin tekniker, men som studerande i pedagogik och didaktik finner jag ibland ett visst nöje av att skriva labbeskrivningar för elever/studenter som, oavsett resultat upplevs som positiva, annars händer det att föräldrarna ringer och klagar för att eleverna/studenterna är ledsna och har fått en negativ upplevelse. (Jag kan tänka mig att många läsare tror jag överdriver i sista delen av detta stycke, men välkommen till curlingbarnens vardag).
För att väcka lite intresse så kan man flika in en liten ruta där man presenterar ett fåtal fakta, men det brukar inte gå djupare än att man redovisar, vikt, storlek, max uteffekt, och hur många kanaler. Däremot är det viktigare att ha med en ruta där man presenterar radions ägare, vad denne äter, dricker, kör för bil, senast lästa bok, etc.
Där har ni ett koncept att skriva radiotester/ranking på ett sätt som säkert lockar en hel del icke radioamatörer att läsa om radion och vilken bok ägaren senast läste. Jag är tämligen säker på att våra säljare skulle sälja betydligt flera apparater på dessa sociala rankinglistor än om vi rankade enligt en strikt teknisk lista... tyvärr… Men jag är osäker på om det lockar till att skaffa sig en större kunskap om tekniska lösningar, kanske om ägaren även visar sig bygga vissa delar själv, men det är en svår balansgång, skriver man ”lödpenna” för tidigt i artikeln så slutar de allra flesta att läsa, då de inte har en lödpenna, eller vet hur man använder en lödpenna.
Som Roy skrev så är det nu bara för ”någon” att följa mallen och sätta igång att skriva och filma, känner ni er obekväma för att ni saknar djupa tekniska kunskaper, oroa er inte, de flesta läsarna saknar ännu mer. Men ni har skrivit en artikel som många kommer att läsa, och som säljer radioapparater, kanske t.o.m. en och annan finner intresse för vår hobby och går en kurs.