Raspberry Pi 3 Windows 10 IoT

Ok, ska skaffa mig en RPi 3B, har bara 2 av första modellen och sedan testa ytterligare en gång om jag kan få igång Softether på den:)
 
Last edited:
GXV du bor så nära så du kan komma och studera det hela med egna ögon när helst du vill, så kan jag ta del av ditt enorma kunnande inom elektroniken!

IXY bara å haka på tåget så slipper du hamna i bakvattnet!

Jag tittade lite på RemoteQTH server för ett år sedan, men hade inget behov just då. Nu har det dykt upp projekt så jag har satt upp en test på bänken som fungerar hyfsat.
Servern är en RasberryPi image som innehåller en hel del roliga saker. Bl.a. hamlib, ser2net, mqtt, nodered, rotor och relästyrning osv. Opensource och bara att ladda ner.

Robert
Även jag har kikat på RemoteQth, men eftersom jag gärna vill kombinera lärandet med egen programmering så låter jag den ligga stanna kvar i tanken än så länge.
 
Ok, ska skaffa mig en RPi 3B, har bara 2 av första modellen och sedan testa ytterligare en gång om jag kan få igång Softether på den:)

Du är ju en av de få som har samma intresse och inriktning som jag så stressa inte om du saknar tid.
Vi får säkert till en lösning på bryggproblemet med SoftEther vad det lider, inget är omöjligt.

Det är roligt om man kan hjälpas åt att utveckla även om man inte direkt har behov av lösningar som kommer fram.

Jag har en väl fungerande lösning men eftersom den lösningen kräver en dator i remoteshacket, en dator som slukar en hel del ström om den skall vara beredd på att jag plötsligt vill köra radio!
Därav mitt RPi projekt!

Om jag startar en ny tråd, under vilken rubrik bör en sådan hamna, här i övrigt eller under hemmabyggen eller rent av under program för amatörradio?
 
Last edited:
...en fråga ang detta med Windows 10...
Mina / familjens win 10 datorer uppdaterar i tid och otid.
Detta blir ju helt oanvändbart om man bara vill starta sin dator för att lyssna lite på radio.
Kommer en RPi med win 10 att bete sig på samma sätt?
 
...en fråga ang detta med Windows 10...
Mina / familjens win 10 datorer uppdaterar i tid och otid.
Detta blir ju helt oanvändbart om man bara vill starta sin dator för att lyssna lite på radio.
Kommer en RPi med win 10 att bete sig på samma sätt?

Nej går inte att använda så!
Det finns inget användargränssnitt.
Men på Raspbian (linux) har du webläsare där du kan koppla dig ex. till SR.se och ta ut ljudet via hörlursuttaget och koppla vidare till en ljudanläggning.
Kanske finns det färdiga applikationer att installera specifikt för internetradio.
 
Kanske finns det färdiga applikationer att installera specifikt för internetradio.
Jag uttryckte mig lite tokigt...
När jag skriver "lyssna på radio" menade jag min kortvågstranceiver remote.
Frågan är alltså:
Vill en RPi med win 10 också uppdatera på samma sätt som en vanlig PC?
 
Jag uttryckte mig lite tokigt...
När jag skriver "lyssna på radio" menade jag min kortvågstranceiver remote.
Frågan är alltså:
Vill en RPi med win 10 också uppdatera på samma sätt som en vanlig PC?

Jag vet inte ens om du kan använda RPi så för Win 10 IoT, men hur som helst så sker alla uppdatering vad gäller RPi på ditt initiativ, inga automatiska sådana!
Du får hänga med på linuxvarianten!
 
Det verkar som det går att ställa in.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/service/iot/iot-core-update

Men det stora problemet med Win10 IoT är att du behöver ha mjukvara som fungerar på den plattformen, vanliga program för Win10 fungerar inte, bara vissa apps. Du kommer behöva kunna kompilera själv och ha tillgång källkoden, om du inte hittat färdig kompilerade program för RPi förstås.

För Linux finns det rätt mycket färdigt, t.o.m färdiga imagefiler som det bara är att ladda ned och lägga på SD-kort.
 
Tid får man väl stjäla från annat, som vanligt :)

Är själv sugen på att få till en RPi server på landet - har även jag en fungerande PC lösning.
 
Mumble- server/client rullar på RPi och ljud strömmar från KX3 via ett Behringer 202 till mumble client på PC!
Fungerar lika bra till en mumble-client på android.

Elecrafts riggar går att nyckla via mjukvara men mina tankar funderar på möjligheten att porta K3NG kod från arduino winkeyer till program i RPi.
Båda använder ju C/C++ kod så det borde fungera!
 
Kan det vara guds finger som pekar?

Min laptop i stugan verkar ha rasat av någon anledning, det ger ju ett incitament att verkligen
fördjupa sig att få igång en RPi som server :)
 
Kan det vara guds finger som pekar?

Min laptop i stugan verkar ha rasat av någon anledning, det ger ju ett incitament att verkligen
fördjupa sig att få igång en RPi som server :)

Visst du får gärna kalla mig gud :rolleyes:
 
Om du vill dras med ett sådant komplex - så inte mig emot :)

Allvarligt, hur magert kan man få mumble att gå?

Det vill säga bitraten, de verkar ha valt Opus som ju ska vara state of the art när det gäller komprimerat ljud.
 
Har ingen koll på bitraten för mumble.
Jag kommer att prova mig fram och det är ju väldans trevligt att det finns fler på banan som testar.
Linux världen är inte riktigt min grej så det hela är en lära .....
Hittar du intressanta lösning så är säkert en del på forumet som är idel öra!
 
Har nu en RPi 3B med SoftEther igång, nu kommer det som jag föll på förra gången - att få till bryggningen
mellan SoftEther och RPi. Jag kan åtminstone ansluta till SoftEther servern på min nya RPi.

Bosse, jag försöker nå dig via Skype - hittade en användare med ditt call, det kan vara bra att kunna skicka
snabba meddelanden - eller för den delen t.o.m konferera.
 
Har nu en RPi 3B med SoftEther igång, nu kommer det som jag föll på förra gången - att få till bryggningen
mellan SoftEther och RPi. Jag kan åtminstone ansluta till SoftEther servern på min nya RPi.

Bosse, jag försöker nå dig via Skype - hittade en användare med ditt call, det kan vara bra att kunna skicka
snabba meddelanden - eller för den delen t.o.m konferera.

Oj Skype var längesedan jag använde. Kollar på det!


Blir mycke nu ............ kodar clienten till K2:an och padden jag snickrat ihop!
Vad gäller SoftEther så skall jag tag i installationen och se hur långt jag kommer.
 
Nu har även jag fått upp SoftEther på RPi och kan administrera servern med hjälp av SoftEther VPN Server Manager på windows, vilket är betydligt enklare än via commandprompten på RPi.
Kan även koppla upp clienten till VPN servern.
Alles Gut så långt;

Dax att försöka sig på bryggan!

Skype är igång med mitt call så vi kan köra den vägen
 
Bra, vi kanske ska skapa en ny tråd, du var inne på den men det är, som du skrev, svårt att välja kategori.
Kanske vi ska föreslå en ny kategori "radiosystem" eller liknande?

Bra om vi får en Skype förbindelse, kommer antagligen avlasta forumet från en del onödiga inlägg :)
 
Back
Top