Repeter aktivitet ?

Domedagsprofetior har jag hört sen tiden innan jag tagit cert för runt 30 år sedan typ att vi T-certare skulle ta död på amatörradion
Jag vill nog påstå att nettoeffekterna på svensk amatörradio i mångt och mycket har blivit de som SM3WB(SK) såg framför sig i en ledare i QTC 1979:

1657651607355.png
Ni som har koll på hur det ser ut i andra länder, finns det samma sak där med splittringar inom gruppen radioamatörer, tex med diskussioner om vilka som är "riktiga"?
Den moderna historien har flera exempel på splittring.

Ett närliggande exempel är danska EDR som gick igenom en djup kris för några år sedan,
med olika former av "revirpinkande" och utbrytargrupper vilket resulterade i medlemsflykt och en grovt räknat halverad förening.

Brittiska RSGB var nära att splittras just om telegrafikravet för snart 20 år sedan, och har väl inte riktigt hämtat sig än.
Tyska DARC såg också splittringstendenser för några år sedan, vilka man angrep med sann tysk metod att helt enkelt försöka förbjuda avvikande meningar.

När det gäller organiserad amatörradios syn på kvalitetsfrågor brukar jag citera en amerikansk debattör, som för ett par årtionden sedan skrev detta: "quality is just another four-letter word".

Den tidigare nämnde SM3WB ansåg däremot att kvalitet var viktigt och drev dessutom detta gentemot SSA i övrigt, vilket sedermera kostade honom redaktörskapet för QTC.

Man tenderar att hela tiden skjuta ifrån sig att amatörradio ännu existerar och har sina privilegier av en enda orsak; våra föregångare på 1940 och 50-talen var duktiga och utgjorde en elit. Denna uppfattning lever fortfarande kvar hos myndigheterna och gör att amatörradio fortfarande tillåts ha stora spektrumprivilegier utan nämnvärda motprestationer på en "marknad utan efterfrågan", så länge det nu varar.

Den minnesgode erinrar sig att "T-certifikatet" initialt marknadsfördes som ett sätt att få över privatradioamatörerna till VHF-banden och därmed avlasta Televerket dess börda att försöka hålla ordning på 27 MHz, och som en bieffekt drömde man även om ett SSA med 10000-tals medlemmar. Det fanns även förhoppningar om en "förbättrad teknisk nivå" hos amatörradion.

Dessa grundade sig i sin tur i den på sina håll spridda (miss)uppfattningen att det i Sverige fanns "10000-tals missförstådda radiotekniska genier, vilka endast telegrafikravet hindrade från att bli radioamatörer".

Verkligheten kom att korrigera detta. Det blev visserligen en tillströmning, under ett par år på 70-talet och i början av 80-talet tangerade antalet nya signaler 1000 per år, men endast en liten fraktion av dessa kom att bli långvariga och utveckla sig inom hobbyn.

Tittar vi på nutida "aktivitetsrapporter" och på bilder från t.ex. Eskilstuna så finner man att det i stort sett är samma personer vilka förekommer idag som för 40-50 år sedan. Någon föryngring har inte gått att åstadkomma, och bland det lilla fåtal som nyrekryteras uppskattar man inom klubbarna att mindre än 10% blir aktiva på något märkbart sätt.
Det har blivit så "lätt" att bli radioamatör att det inte alls tillmäts något bestående värde hos de "nya".

Amatörradion står inför flera utmaningar, med kanske den demografiska i första rummet. Sedan blir det svårt att motivera generösa spektrumtilldelningar till rena "stickproppsamatörer", i synnerhet ifall det skulle börja göras jämförelser mellan hur många "radiohobbyister" som samsas på 300 kHz nära 69 MHz utan att förorsaka PTS några nämnvärda bekymmer, och hur många "besvärliga" radioamatörer som använder ett frekvensutrymme som är ett par 10-potenser större...
 
2 m kanaltrafik får väl mest betraktas som en form av snabbtelefon som kan användas av såväl riktiga som oriktiga radioamatörer men inte har så mycket med amatörradio i sig att göra Sven HXO.

Här på Sommerlejr i Danmark har samtliga deltagare ständig passning på 145,500 MHz.

På så sätt nås alla enkelt när något är på gång. För en stund sedan kom info om beställning av smörrebröd till avslutningsfesten på fredag kväll. Häromdagen koordinerades en bilkortege till några utflyktsmål bl Yding Skovhöj repeatern och några mikrovågsfyrar. De flesta har som jag radio i bilen och även en walkie talkie i förtälten till husvagnarna. Bekvämt och bra. Bäst fungerar det när det inte snackas en massa skit mest för att munnen skall gå. Det var ju allt sånt skitsnack som gjorde det jobbigt att ha passning när aktiviteten var som högst under senare delen av 70-talet. Jobbigt i Skåne och ren katastrof i Stockholm där jag lyssnade vid flera tillfällen.

Minns också en gång när jag demonstrerade amatörradio för min systers vänner och jag skruvade runt på 80 m SSB och vi lyssnade på några snackesaliga stockholmare där. Efter en stund säger min systers vän -Men vad är det för folk, de låter ju helknäppa allihopa!

Vid närmare eftertanke så var det svårt att inte hålla med. Vi har väl själva blivit immuna mot nollpratet och alla konstiga procedurer kanske. Skiftar över mikrofonen till ringen xyz kom igen kom kom kom.
 
Last edited:
Det låter dejligt med sommarläger och där passar säkert en direktfrekvens(145.500 Mhz) bättre än att en repeater-frekvens blockeras, kanske till andras förtret. Och vårat frekvensutrymme är till för att användas. Men, som radiohistoriken är, så har alltid synpunkter för eller mot något alltid funnits, det får vi leva med och samsas. - Personligen tycker jag subtons-hantering är utmärkt, just det att ton in öppnar just den man vill åt och att den dessutom sänder subton så min mottagare bara får den man önskar(subtonssquelsh). - När en radioamatör tycker det är jobbigt att hantera sin moderna radio så finns alternativ! Använd telefon!

/Sven.
 
Back
Top