Jag har inte valt inköpskälla ännu. Hammond skall ha "cred" för att dom tillverkar både trafar och klassiska (snygga) rörförstärkarlådor. Trafarna är dessutom tidstypiskt kapslade som de gamla Dynacostegens. Ritters trafar vet jag inget om, men de kör naket med exponerade lödplintar.
Jag anar att (flyg)frakten från USA påverkar priset. Tysk VAT är lägre och man slipper ev tullkostnad. Men som sagt - jag har inte kollat priser och jag har absolut inte uteslutit Hammond/Edgar.
BTW så såg jag att Hammond har övertagit Peter W Dahls transformatortillverkning (
Peter W. Dahl Co. ) Jag har aldrig beställt något från detta företag, men jag har förstått att det varit något av en hovleverantör till slutstegsbyggare. Själv beställde jag från Transformatorteknik i Åmål på den tiden det begav sig, men några ledsna kommentarer har jag fått om att deras priser gått upp ganska mycket.
När man söker på nätet inser man att ett stereosteg med exvis 2x (2x KT88), trafar, låda etc kostar i storleksordningen 6-8 k att bygga. Och då är inte dom där "koboltpolystyrenkapslade med kvävgas tempcyklade" kondensatorerna inräknade.
Dags att börja renovera min gamla distorsionsanalysator...
Edit: Kollade in "Tube-Town". Det var en riktig höjdare! Vad glad man blir när man ser hur många som delar antika intressen...
Edit II: Jag har ingen aning om hurpass bra ett C3* fungerar i audiosammanhang. Har man mängder av dom, och dessutom socklar så är det väl bara att "give it a go". Men jag vågar påstå att vill man bygga och ha kvalitet på ljudet så bör man nog ha möjlighet att mäta frekvensgång, stegsvar, distorsion etc.