Rund eller oval profil på antennelementen.

SM7-8291

Well-Known Member
Många bygger antenner av rör med rund profil.!
Den ovala profilen bör ge lägre luftmotstånd eftersom den har större likhet med en strömlinjeformad kropp!?
Att valsa ett runt rör ovalt borde inte vara några problem.
 
Och varje radioamatör med självaktning har ju ett valsverk stående. Lika viktigt som att äga en bra lödkolv och signalgenerator.
Dock är det inte så enkelt, ett rör som man försöker platta till, i avsikt attt de skall bli ovalt blir inte det.
Formen blir mer spetsig vid de små radierna, och sen blir det gropar utmed de sidor som skall ha minsta radien. Effekten finns i finna i att metallen oftast kallhärdar vid plastisk bearbetning.
Med ett valsverk och specialsvarvade valsar som "tvingar formen", och med mellanglödgning, (värmebandling) kan det dock funka, möjligen måste även en kärna användas i röret under valsningen.

Knappast värt besväret att rigga upp valsverket, och svarva valsar, då effekten när det gäller vindmotståndet är ringa vid de vindhastigeheter vi talar om.


de
SM4FPD
 
Hej!

Så får man väl ta den mekaniska hållfastheten i beaktande...?
De ä mycke finesser på ett järnspett!
 
Om man tänker yagi så blir då elementen som svagast i den ledd de behöver vara starkast.

Däremot tycker jag man kan ifrågasätta att man oftast har runda bommar. Dels blir det svårt att få elementen helt horisontella och dels kan de vrida sig.
 
Nej, att valsa rören ovala är både svårt och dyrt - som Roy säger.
Men genom att platta till ett runt rör till ett ovalt med sidoförhållandet 1:5 på sektionen kan man tjäna på luftmotståndet, det blir mindre än 1/10 av det runda rörets luftmotstånd. Blåser det mera än c:a 30 m/sek blir vinsten större.
För att få den ovala sektionen så kan man klä in rören med en lämpligt utformad plastprofil.
Den våta ytan blir då större än om man plattat till ett runt rör eftersom man har ökat omkretsen på den inklädda och ovala sektionen.
Vinsten i luftmotstånd blir då inte lika stor och det kan bli "mycket väsen för lite ull"...
Vill man göra det lite enklare för sig så kan man sätta en kilformad profil i bakkant på det runda röret för att få ett bättre "släpp" från röret.

Personligen skulle jag ändå gått upp ett snäpp på rördimensionen i stället för att dribbla med inklädnad av rören, vinsten med en snåldimensionerad antenn är försvinnande liten hur man än räknar.
 
Vi kan alltså konstarera att riktantennelementens tvärsnitt ska vara cirkulära.

Däremot så borde antennbommars tvärsnitt vara fyrkantiga för att kunna
garantera gott montage och undvika "vrickning" av element och master.
 
Ja, men som minns det så har ett rör bättre hållfasthet per viktenhet än en fyrkantprofil (=billigare), en mindre vindarea och lättare att skarva olika dimensioner. Tyvärr är tillverkare och kunder är mer intresserad av lägsta pris än lägsta möjliga vikt/vindarea/stabilitet.
Många är de som förbannat sin egen och tillverkarens snålhet när maströr, bom och element vridit sig åt oväntade håll efter stormen...
 
Vi kan alltså konstarera att riktantennelementens tvärsnitt ska vara cirkulära.

Däremot så borde antennbommars tvärsnitt vara fyrkantiga för att kunna
garantera gott montage och undvika "vrickning" av element och master.

Det är förstås lite lättare att få alla element att sitta i samma plan om man använder en fyrkantig bom och med ett lämpligt utformat överfall blir då monteringen ganska enkel.
Men sedan är fyrkantröret faktiskt lite starkare än ett runt rör med samma yttermått och vikt per meter.
Det beror på att materialet i fyrkantprofilens sektion i hörnen ligger längre ut från centrum än i det runda röret och man får då en längre momentarm för "böjmotståndet".
Av två rör med samma vikt per meter gäller att röret med större ytterdiameter är starkare mot både böjning och knäckning trots att väggtjokleken är tunnare i röret med större diameter.
(Knäckning = utböjning när röret trycks från ändarna).
Men bucklas rörväggen så är det givetvis obra och materialtjockleken måste väljas så att rörväggen klarar hanteringen.
 
Last edited:
Grabbar, strängpressar man inte aluminium. Vilken profil som helst om man betalar ett verktyg för ca 30--50 kSEK.
 
Grabbar, strängpressar man inte aluminium. Vilken profil som helst om man betalar ett verktyg för ca 30--50 kSEK.

SAPA har ett visst lagersortiment Standardprofiler men de tar gärna fram nya verktyg för en önskad profil bara man betalar för sig. :)
Man kan då också välja hållfasthet på materialet.

Runda rör har lägre Cd (motståndskoefficient) än fyrkantiga 1,17 resp 2,05 och då ligger fyrkantröret med en plan yta mot vinden. Tippar man upp fyrkantröret så att det ligger med hörnet mot vinden minskar Cd till 1,55.

Runda standardrör till elementen och fyrkantig standardprofil till bommen som Hans var inne på kanske då inte är så dumt alls, förmodligen billigast också...
 
Jag tror inte att verktygen till aluminiumprofiler är speciellt dyra. Det handlar ju i princip bara om en kloss med hål i.
Men ovala rör kan väl inte funka så bra i en antenn?
Visserligen blir vindmotståndet lägre, men bärigheten hos röret borde bli mycket sämre så att antennen "slokar" mer?
 
Genom att förse aluminiumrören med små gropar som en golfboll så kan luftmotståndet minskas kraftigt.
Nu har vi således kombinerat de båda egenskaperna, styrka och lågt Cd, så gott det går.

Ta fram körnaren och börja slå:D

/Micke
 
Genom att förse aluminiumrören med små gropar som en golfboll så kan luftmotståndet minskas kraftigt.
Nu har vi således kombinerat de båda egenskaperna, styrka och lågt Cd, så gott det går.

Ta fram körnaren och börja slå:D

/Micke

Jo det är riktigt Micke, med en ojämn yta får man en turbulent strömning som minskar luftmotståndet. För att slippa jobba med körnaren kan man i stället dra på tejp som har små 'knottror' vilka gör samma sak.
På segelflygplan har det experimenterats med turbulatortejp på olika ställen av vingens översida för att få s.k. 'avlösning' (inga fula tankar nu killar!) med åtföljande turbulent strömning och lägre motstånd.
Någon segersugen pilot lär visst t.o.m. ha letat fram extragrovt slippapper och gett sig på gelcoaten på vingen för att få en turbulent strömning... men det är kanske bara illasinnade rykten... :)
 
Intressant, jag tänker på plåtskorstenar man ser som har en spirallindad sak, och att detta har med luftmotståndet att göra.
I så fall skulle man ju kunna spirallinda antennrören med en kabel exxvis.

Kanske du menar "avlusning" 2DNR, hi hi

Turbulatortejp? Finns sådan på Biltema?

de
Roy
 
Skorstenarna med utstickande spirallindade plåtar har detta för att de inte ska börja vaja av och an i vinden, man får fort mycket höga påkänningar om skorstenen börjar resonanssvänga.
Hängbroar som svajat av och an i resonans till brott har visats på TV och det är detta fenomen man försöker undvika med flänsarna på höga skorstenar.

Funderade just på var man kunde köpa turbulatortejpen och det lutar åt att det var de tyska segelflygarna som hade möjligheter att få fram den.
Biltemas Dymotejp Roy? :)
Många punkter blir det...
 
När vi ända pratar om luftmotstånd etc.
För många år sedan när jag satt upp min dubbelZepp, med 450 OHms plaststege. Så ville jag ha ner vikten och luftmotståndet.
Som alla vet är nämnda bandkabel perforerad, utstansade hål.
Jag fixade en hålpipa på 12 mm och stansade fler hål.
Stegen blev luftigare och om kring 150 g lättare.
Det roliga var att avstämningen ändrades mycket, den bortstansade plasten förändrade stegens impedans märkbart.
Stegen jobbar än efter 15 år i luften till min 2 x 40 meter långa Zepp

Lättare är kanske att göra en egen stegen med pinnar och relativt tunna trådar.


de
FPD
 
.......
........Lättare är kanske att göra en egen stege med pinnar och relativt tunna trådar.

de
FPD

Mindre luftmotstånd i alla fall, funderar just på ett sådant projekt med DL-1000 som trådar för att få en aning styvare stege.

God Jul o Gott Nytt År Roy!
 
ROY de APQ,
Hej.
450 ohms stege.
Jag har länge funderat över varför det är så "mycket onödigt plast" mellan trådarna. Jag fick ett stycke (c:a 25 meter) sådan överbliven bandkabel av FN i Geneve. Jag roade mig med att med en stanleykniv skära bort varann plastisolering. Givetvis stiger den karaktäristiska impedansen, vilket saknar betydelse eftersom man använder en transmatch nere vid sändaren. Här vinner man vikt och får något mindre förluster i kabeln framförallt när SVF är högt. Rätt tänkt Roy!

73
Bengt SM6APQ
 
Det fanns en perforerad version av 300 Ohms kabeln, grå, (inte genomskinlig som en del var) dvs den till TV.
Ett bra tips är att vrida kabeln c:a ett till två varav per meter, det dämpar en vis vindbelastning, och vattnet rinner av bättre.

Mitt skäl att försöka minska vikten är att lätta hela antennen, en 2 x 40 meter lång antenn blir ju ändå lite tung och hänger ner om man inte spänner hårt.

de
FPD
 
Back
Top