S.k contestare

sm4pel said:
När jag skrev mitt inlägg, byggde det mycket på att det i mitt tycke finns så mycket värre övertramp på banden. Varför inte lägga energi på att få bort hulliganerna??? Lyssna på banden hur det låter!!!!!!
Hm, jag tror inte att man löser de problem som finns på banden genom att se mellan fingrarna på ett visst problem. Om man vill ha trovärdighet när det gäller att stävja annan mindre lyckad använding av våra frekvenser så kan man inte tillåta en sak men inte någon annan. För att komma åt problemen behövs ett konsekvent agerande.

Inkonsekvens skapar enbart en osäkerhet om vad som gäller, vilket i sin tur kan leda till att bandplanernas/reglernas status förminskas. Folk kan börja undra, "varför ska jag följa bandplanerna/reglerna när andra inte behöver göra det?" Så genom att rucka på bandplanerna/reglerna, må vara för enbart ett få antal tillfällen per år, så har man skapat en grogrund till framtida problem.

73 de Lars, sm6rpz
 
Hej Lars! Visst har du rätt i det stora hela... Jag försvarar inte detta, jag tycker bara att om man skall agera skall man göra det på rätt sätt och inte starta krig på banden.
Sen tycker jag man skall prioritera saker och ting, du skrev att enbart ett par tillfällen per år skapar en grund till problem i framtiden, visst är det så , om sen detta beteende har blivit värre under åren skall jag låta vara osagt, men jag kommer väl ihåg i slutet på 80 talet när jag körde cqww ssb och hörde en KL7 på 7185.00 som ropade cq contest och lyssnade på 7030.0 gissa om jag tyckte det var frusterande, så visst har det pågått länge.
Jag vet inte hur många gånger jag skrivit detta nu..., men jag försvarar det inte... Tycker bara att det finns saker på banden som är riktigt lågt.... Stationer som ligger och försöker medvetet förstöra för andra,, detta tycker jag är mycket beklagligt, varför pratar ingen om detta? Är det lite anti-contest på denna tråd?
lyssna på 14195.00 en dag och bilda en uppfattning om riktiga problem på banden.......
Varför har det blivit så?
Varför tycker folk det är underhållande att sabba för andra?
Oftast tar det inte lång tid om ett rart dx blir spottat på clustret till dess att några gör allt för att förstöra trafiken.
Om det är så att det är vi som gillar contest som har byggt upp detta beteende, skall jag genast sluta upp att köra contest.



73 Peter
 
Last edited:
Hasse jag hittade detta!
skrivet av dig.....
är det så att hederskodex o.sv är något du bestämmer?

Många radioamatörer har under längre tid kunnat konstatera att 3755 är en mötesplats där standard QSO´n inte "platsar" fullt ut.

Frekvensen har blivit en mötesplats där man diskuterar sådant som delar av amatörradiovärlden finner opassande. Religion och Politik för att ta några exempel.

Som alla borde känna till är detta icke alls förbjudet. De som anser att detta är olämpligt hänvisar till en hederscodex som skrevs någongång på mitten av 1920-talet. Man har missat att samhället utvecklats både vad gäller umgänge samt kulturellt och socialt. Det är med andra ord inte samma människor idag som samtalar med varandra jämfört med det samhälle som rådde i början av förra seklet.

Vad skall vi säga om 20 år angående dagens utveckling på banden?
 
Last edited:
Jahaja?? Vad har nu ditt citerande med förbrytelser mot bandplanen att göra?? Ingenting alls!

Jag anser att vi lever i ett fritt demokratiskt samhälle där var och en skall få uttrycka sin åsikt. Med detta menar jag att vi, så länge vi inte bryter mot vårt lands lagstiftning, har rätt att uttrycka vår åsikt även via amatörradio.

Brott mot bandplanen är något helt annat. Det sätter stopp för alla dem som under en helg vill köra "normal" amatörradio på tävlingsfria frekvenser. De skall inte tvingas använda WARC-banden utan skall fritt kunna röra sig allteftersom konditionerna växlar.

Lycka till med ditt grävande på Radioshack!
 
Last edited:
Nej, det är klart att man inte skall starta krig, det tyckte Chamberlain också (Piece in our time)!
Då är det bättre att sticka svansen mellan benen och sätta sig i ett hörn och gråta (eller var det skratta?).
Men Du och jag kan väl vara vänner i alla fall, Peter? Fortsätt att köra contest, men gör det inom "reglerna" i bandplanen.
73
Kurt / SM6BZE
 
Som SM4PEL skrev - problemen på tex 14,195 är bara en av de stora bekymmren, jag tycker fortfarande att naggande på bandplan 2 helger om året är litet mot problemet Antonio som anser att han är "Jammad" när det är han som kan sitta och "Jamma" en frekvens bara för att han vet att en DX-Expedition använder frekvensen.
http://www.qrz.com/it9ryh

Fler problem finns det, men alla prioriterar vi olika.
 
Antonio är inte problemet på 14.195. Problemet är de italienska myndigheterna som inte gör något.
 
sm6bze said:
Nej, det är klart att man inte skall starta krig, det tyckte Chamberlain också (Piece in our time)!
Då är det bättre att sticka svansen mellan benen och sätta sig i ett hörn och gråta (eller var det skratta?).
Men Du och jag kan väl vara vänner i alla fall, Peter? Fortsätt att köra contest, men gör det inom "reglerna" i bandplanen.
73
Kurt / SM6BZE
Absolut Kurt! jag tänker fortsätta köra contest inom bansplanerna, och precis som ni ogilla övertramp! Hoppas också på något sätt att komma tillrätta med problemen.
Klart vi skall vara vänner, vi vinner inget på att personligen hoppa på varandra.
jag har aldrig försvarat problemet, bara berättat hur jag tror folk ser på det.
Anledningen att jag fick taggarna utåt var att en viss person hoppade på mig personligen utan anledning, och påstod att jag försökte "vara bättre än andra" men det får stå för honom"
73 Peter
 
sm7dlz said:
Antonio är inte problemet på 14.195. Problemet är de italienska myndigheterna som inte gör något.
Så att om jag kör över dig varje gång jag hör dig på banden :( , är det inte jag som är problemet, utan myndigheterna????
Har jag förstått dig rätt då? :eek:
 
Last edited:
-PEL

Jasså, du jämför dig själv med IT9RYH. Bra, då förstår jag dig bättre!

Jag har inte hoppat på någon. Jag har meddelat min uppfattning vad gäller dina åsikter.. Om du går i taket bara därför att dina åsikter blir ifrågasatta är det faktiskt inte mitt problem, tvärtom det säger mer om dig än om mig. Du själv ligger inte långt efter när det gäller sådant som du kallar personpåhopp. Att kalla meningsmotståndare för "djur" ligger tydligen inte under din värdighet.

Som så ofta här på HAM.se slutar en diskussion i smutskastning varför jag avslutar min medverkan i denna tråd.
 
Last edited:
Back
Top