SM0KBW
Well-Known Member
Elektrodump i Holland har jag köpt vridkondingar från.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Inte lågpris precisElektrodump i Holland har jag köpt vridkondingar från.
Ja så brukar jag också resonera.1 mm, i torr luft, är överslagsavståndet för 1 kV, om jag inte minns alldeles tokigt.
Håller på att rensa ut förråd, lådor och skräpbox (eftersom jag efter en massa skriverier i annan tråd inte är helt säker på att jag är en "riktig" radioamatör, använder jag inte ordet Junkbox. Är säkert en alldeles för fin benämning för en rookie som jag ...)
Det finns bland annat en hel låda med stora o mittemellan stora vridkondingar. Då jag nu blivit med antennmast måste allt bort till förmån för aluminium, koaxer, rotor, etc.
Håll ett öga på DX-radio och Tradera, hoppas hinna börja lägga ut annonser i eftermiddag.
/Johan
2100/(1,8*0,4) =2900 ohm......typ!vad kan GI7B Anod impedans vara .. 4.6Kohm ? vid 2100 volt
1200Vrms ger 500W över 2900 ohm.sen är frågan vad man kan förvänta sig för spänningar vid C1 och C2
Då kan du koppla en 4:1 balun på anoden och köra bredbandigt.har 16 st
Fina kondingar, perfekt för GI7B-projektet.Håll ett öga på DX-radio och Tradera, hoppas hinna börja lägga ut annonser i eftermiddag.
Vid en antennimpedans som är högre än 50 ohm så blir ju spänningen högre. Bäst att inte snåla med C2.Fast det händer ju, och inte så sällan, att inte antennen är 50 ohm resistivt....
Ang dimensionering av C1.
Det är tydligen praxis, har jag läst, att välja en konding som tål minst 2x matningsspänningen gärna 3x.
Vid galen tuning kan man få högre spänning. Då är det bäst att ha lite marginal.
Vid en antennimpedans som är högre än 50 ohm så blir ju spänningen högre. Bäst att inte snåla med C2.