SA3RAX
Well-Known Member
Så i helgen så vad det fin mek , med nya mätar tavlorna jag gjort .
någon som vet vilken nyans på grå som är SRA/SRT grå ?
någon som vet vilken nyans på grå som är SRA/SRT grå ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Henrik
AG6K ( http://www.somis.org/ ) har en hel del info om slutsteg med rör.
När jag kollar på din bild med de tre rören och parasitdämparna så undrar jag om du har använt koppartråd i dämparna. I så fall kan detta vara av avgjort intresse:
http://www.qsl.net/w/wa5bxo/ag6k/Oct88qst.html
Han har massor med info på sina websidor och det kan vara väl investerad tid att botanisera där.
/Janne
Hej RAX
Hur går arbetet med bygget ? Din tråd inspirerade mig att börja läsa på och titta på grunderna med slutstegsdesign.
Jag är på stadig noll-nivå , och har har bara labbat lite tidigare med enkla transistorer & ljudförstärkare.
Högspänning och glödande rör är ju några nivåer högre . Hittade denna intressanta forumtråden på AMFone.
Amatören hade byggt ett tjusigt ?, men farligt öppet slutstegsrack i trä, och fick också en explosion på plate choken.
Han verkade dock fixa problemen med resonans i spolen, och tillverkade en säkrare inkapsling av racket mot slutet av bygget.
( Det slutsteget uppfyllde nog inte kraven, med tanke på elsäkerhet, EMC, RFI )
Tankade hem The Radio Handbook och läser...
Jag satte fart på ett 2m PA för mååånga år sen. När jag provade första gångerna var anodkretsen utan lock, vilket gjorde att 3 av de 4 instrumenten på frontpanelen slutade att fungera! Jag ser att dina instrument sitter där det kan vara ganska höga RF-fält. Även om det är lägre frekvenser kan det kanske vara idé att skärma mätarna så du slipper uppleva samma som jag. Mina ersattes av enkla VU-mätare, exakta mätvärden för gallerströmmar och rel uteffekt är inte så väsentliga. Endast anodströmsinstrumentet överlevde. Nedan är PA med på portabelutflykt. Brädlappen med vita burken är antennreläer och reläer för att aktivera PA:n för 144 och 432, enkelt att byta PA med den lösningen.
/Jan
Hej!
SA3RAX, vilken version av PRC-104 har du! Själv har jag en PRC-104B.
Samt, hur går det med effektsteget?
Har du mekanisk frekvensvisning eller är det en display?
PRC-104B är den med display.
Ojda! har du gjort så många varianter.version 17.3 tar form
jo då nu ska det bli snyggt baraOjda! har du gjort så många varianter.
Får du ut effekt?