Sändare/antenner nära varandra, "närfält", osv?

Det är ovanligt med apparater som har så smala bandpassfilter i signalvägen att man undertrycker bredbandsbruset mellan närliggande band.

Om vi tittar på en representativ konstruktion, IC-706 Mk2G, som har sitt sista smala bandpassfilter på sista MF 69 MHz, och därefter endast begränsar bandbredden med en kombination av högpass/lågpassfilter så går det att göra en del iakttagelser;

View attachment 11271
Brusavståndet bestäms vid förstärkaren IC231 ingång, och om vi förenklar det hela lite så finns det en förstärkning av ungefär 60 - 70 dB mellan IC231 och sändarutgången.
I fortsättningen antas även brusfria signaler från MF-filtret Fl1 och från lokaloscillatorn.
Man kan anta en signalnivå av runt -20 dBm i den punkten, och en brusfaktor av 10-15 dB är nog realistisk i bästa fall.

Bruseffekten på ingången av IC231 är FkTB eller -174+10+34 dBm vid en SSB-bandbredd,
alltså -130 dBm. Förstärker vi sedan denna nivå med 80 dB så finns det -50 dBm brus vid sändarutgången, tillsammans med en sändareffekt av 50 dBm eller 100 W.

Brusavståndet är alltså begränsat till 100 dB, bandpassfilter i signalvägen kan förbättra detta något, men har ganska lite inverkan, såvida de inte sitter på flera ställen och helst efter slutsteget.

Om man har ett omgivningsbrus från antennen i det lägre HF-området FkTB på - 110 dBm, vill man helst att bidraget från egna sändares bredbandsbrus ska begränsas till 10 dB mindre, alltså -120 dBm. Då behövs en isolation mellan antennerna av minst 70 dB.
I detta fall hjälper endast filter i sändarnas signalvägar mot försämring av brusegenskaperna, medan filter framför mottagarna hjälper mot överstyrning och oscillatorbrus hos mottagarna.

Sammantaget är det mycket man behöver tänka på som systemkonstruktör.
Sånt här gör hobbyn rolig och intressant! :D
 
Tänk även på att det kan vara ganska maffiga signalnivåer ut ur en stor antenn på andra ställen än där du mäter. En kortvågsdipol är väldigt stor på höga frekvenser.
Din mätingång bör lämpligen först skyddas med en dämpare 20-30 dB så att du kan kontrollera att den inte påverkas eller rent av förstörs av för höga innivåer. Skriver en som vet hur man bränner upp samplern i en nätverkare.
Man kan tydligen få annat oxå att gå sönder. Jag hade glömt att jag hade en SDR-transceiver (Lima-SDR) inkopplad och igång, på en antenn som sitter några meter från en annan antenn som som jag sände på med 100 W med en annan transceiver.
Efter detta så mår inte SDR-transceiver så bra i mottagaren. Framför allt när dess preamp är påslagen. Så felsökning pågår där.

SM4WWG = Klantig!
 
I en tidigare tråd här på ham.se har jag skrivit om antenner med vertikal montering för att få isolation när man samtidigt behöver använda flera radiostationer på VHF samtidigt. https://ham.se/threads/antenner-med-isolationsavstand.26427/

Repeater-builder.com har på sina tekniska sidor https://www.repeater-builder.com/antenna/separation.html ett par diagram som visar skillnaden i isolation mellan vertikalt och horisontellt avstånd.

Nu är det inte bara monteringen av antennerna som spelar roll. Hänsyn till det där besvärliga sändarbruset behöver tas, precis om Bengt och K-A skriver.

Det kan även gå bra att tänka utanför boxen och bryta mot det traditionella ”så har vi alltid gjort”.

En gång var jag, någon stans i landet, inblandad i en tillfällig aktivitet som krävde samtidig användning av ett par kanaler på marin VHF. Sändarpåverkan av mottagningen var påtaglig och åtgärder var nödvändiga.

Lite eftertanke gällande frekvenserna för tilldelade VHF-kanaler och en undersökning av vilken sändare som orsakade mest brus in den andra mottagaren medförde att stationerna, som var av olika fabrikat, fick byta plats med varandra.

Den VHF-station som verkade ha högst påverkan av den andra mottagaren mottagning blev flyttad för användning på en simplexkanal och den andra VHF-stationen fick ta över trafiken på en duplexkanal.

De vertikala antennerna som var monterade uppåt bredvid varandra på en kort mastutliggare monterades om så att den ena antennen pekade neråt istället. Att flytta om antennerna på det här sättet gav nog störst förbättring av slutresultatet.

Dessa enkla åtgärder medförde en betydligt behagligare radiomiljö utan direkta sambandstekniska problem.

Att våga prova en annan konfiguration av det man redan har till hands innan man börjar ta ett större tag i plånboken för att köpa en lösning kan även det vara A - O vid uppbyggnaden av ett samverkande system.

Så här dagen före Julafton tillönskas läsarna alla för årstiden passande hälsningar!
Intressant erfarenhet och lösning! :D God JuL!
 
Vad referera du egentligen till? Du läser bevisligen in något i mitt inlägg som inte skrivits Roy och drar sedan fel slutsats av det som defakto skrivits.

Som jag med flera påpekat så är LÖSNINGEN vid störningar från samlokaliserad radioutrustning att använda bandpassfilter på sändarna om de genererar bredbandigt brus som i princip alla moderna sändare gör samt ett bandpassfilter på mottagarna om de saknar ett selektivt bandpassfilter vilket i princip alla moderna mottagare gör. Som alternativ till bandpassfilter kan ibland bandspärrfilter vara en lösing eller som vanligt på högre frekvenser en kombination av bandpass- och bandspärrfilter.

Jag skrev också - vilket tål att repeteras;

"Mest optimalt blir det med bandpassfilter på samtliga radiostationer som ingår i systemet. Då kan i princip urdåliga mottagare användas tillsammans med usla sändare helt utan problem i alla kombinationer. De som kör contest eller DX-peditioner med flera stationer aktiva samtidigt och där antennerna sitter mycket nära varandra använder alltid bandpassfilter."

Skulle TS eller någon annan med liknande funderingar som läser tråden till äventyrs ha en bättre radio, modern eller rörbestyckad, då kan det vara bra att veta att det ibland kan fungera tillräckligt bra utan att använda externa bandpassfilter eller bara ett filter på sändaren eller mottagaren. Detta under förutsättning att isolationen mellan antennerna är tillräckligt hög vilket den kan bli ibland.
För min del är det bara intressant med alla infallsvinklar, historier och erfarenheter :D
 
Sånt här gör hobbyn rolig och intressant! :D
Trevligt att du tycket det.

Den svåra konsten "systemkonstruktion" är något som amatörradiohobbyn innehåller
många inslag av, och som utgör en viktig aspekt.

Tyvärr är de som behärskar sådant numera en allmänt grånande och glesnande skara, varför
varje tillströmning av nya intresserade är välkommen.
 
Man kan tydligen få annat oxå att gå sönder. Jag hade glömt att jag hade en SDR-transceiver (Lima-SDR) inkopplad och igång, på en antenn som sitter några meter från en annan antenn som som jag sände på med 100 W med en annan transceiver.
Efter detta så mår inte SDR-transceiver så bra i mottagaren. Framför allt när dess preamp är påslagen. Så felsökning pågår där.

SM4WWG = Klantig!
Se det positiva :)
Nu kan du utan att blinka ens säga till andra att det där är olämpligt, för det vet jag av erfarenhet.
 
Ja, hur många gånger har man inte tänkt, om jag ska göra om det här en gång till, kommer det gå mycket enklare och snabbare. Gäller de mesta man försöker sig på. (Inklusive sätta upp tapeter! :))
 
Back
Top