"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"
Det är inte utan orsak som Sverige ofta betecknas som "USA:s 51:a delstat".
Inflytandet från engelskspråkiga media är enormt, och den undersökning som publicerades nyligen (
Svenska nior mycket bra på engelska | Lärarnas Nyheter) om niondeklassarnas kunskaper i engelska är ett bevis på detta.
Det är inte orimligt att anta att de som tillbringar största delen av sin vakna tid framför datorn eller TV:n som konsumenter av kulturimperialismens medieproduktion också får sina språkuppfattningar påverkade.
Jag tror dock inte att orsaken till särskrivningarna bara ligger i påverkan från engelskan, och inte heller att dyslexi skulle vara den primära orsaken.
Diagnosticerad dyslexi är ett handikapp som en liten minoritet av befolkningen lider av (högst 7-8%), och särskrivningar är mycket mer utbredda än vad fraktionen dyslektiker av befolkningen skulle motivera.
Oförmåga eller ovilja att lära sig hur sammansatta ord fungerar torde vara den primära orsaken. Svenskans regler för sammansättning av ord är inte alldeles logiska, och särskrivning utgör då en "minsta motståndets lag" för att
slippa handskas med detta problem.
Lägger man dessutom till svårigheterna i skolan att få fram lärare som klarar av att åstadkomma och upprätthålla ett användbart signal/brus-förhållande i klasserna så uppstår en än värre situation.
Visserligen kan särskrivningar ibland leda till träffande oavsiktliga språkliga konstruktioner, som t.ex. denna som jag såg i en lokaltidning när debatten pågick om postkontorens vara eller inte vara;
"Postens kassa service försvinner från Högdalen".
Den som skrev denna rubrik var närmare sanningen än vederbörande kunde tro.
Annars är det nog som Bengt/EQL noterar så att språket chanserar även i sammanhang när det borde hållas på en högre nivå. Jag har under mina dryga 30 år i branschen haft det tvivelaktiga nöjet att läsa alster som en del, i synnerhet yngre, med- och motarbetare åstadkommit.
När man inte kan uttrycka sina tankar och åsikter i skrift så att andra förstår dem är hela syftet med att skriva t.ex. en rapport eller specifikation förfelat.
Jag fasar för den dag när även författningar och lagtexter kommer att falla offer för språkets urvattning.
Avslutar med ett drygt 200-årigt inpass i ämnet från den store småländske skalden:
"Vad du ej klart kan säga vet du ej:
med tanken ordet föds på mannens läppar:
det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta."
73/
Karl-Arne
SM0AOM