Ja med facit i hand så hade det varit optimalt. Sen är det ju så att oförsiktiga rörbyten defakto kan orsaka många olika fel och t o m följdfel om man har otur. Några logiska och andra ologiska. Ofta drabbas den svagaste komponenten först. I ditt fall tycks det ha varit 1 ohm shunten men det skulle lika gärna kunnat ha varit något annat.
Baserat på din felbeskrivning som flera av oss tolkade som att du kört 800 mA anodström resp 300 mA gallerström i ca 1 minut innan anodspänningen försvann fick du ett antal tips på vad detta skulle kunna ha ställt till med. Jag läste tillbaka i originaltråden och tycker det mesta som dryftats känns relevant inkl parasitsvängningar och avbrott i transformatorn m m. Inte alls ovanliga problem.
Från mig fick du ett konkret felsökningstips som gick ut på att spänningssätta nätdelen på lågspänning via en vridtransformator eller fast transformator så att första fasen i felsökningen kunde ske på låg spänning någorlunda personsäkert och med minimal risk att ytterligare orsaka problem i ditt PA-steg. Det är så jag och många andra gör i gamla apparater som skall köras igång och där status är okänd eller om något skall repareras. I gamla tider användes ibland en 60 W eller 100 W glödlampa i serie med 220 V matningen för att begränsa ytterligare eldsvådor med förstörda komponenter som följd. En vridtrafo och Ampere-meter på primären är dock bäst och väl värt att investera i.
Nej jag har inte anklagat dig för att förstöra dina grejor. Jag har bara konstaterat att du själv på egen hand orsakade ett fel i ditt SB-200 PA i samband med att du bytte rör. Det får du tåla att höra. Ingen annan kan väl lastas för det som jag ser på saken. Möjligheten att rören var defekta finns så klart men ingen av oss här kan med säkerhet säga att så var fallet. Möjligen de som saknar egen erfarenhet av felsökning och reparationer av denna typ av apparatur kan dra en sådan slutsats.
De tre SB-200 jag reparerat under min livstid hade avbrott i dioderna som i minst ett fall orsakats av att elektrolytkondensatorerna drog massor med ström. Sen drog det ena med sig det andra. Man får ha i åtanke att SB-200 konstruktionen är gammal liksom komponenterna. Det är en ytterst komponentsnål konstruktion där alla normala skydd som borde finnas saknas.
Tack tack jag har alltid bra dagar och kan jag dela med mig av mina erfarenheter så gör jag gärna det. Det var dock lite tragiskt att du inte fick nytta av mina tips denna gången men bättre lycka nästa gång.