Hej!
Att betrakta alla rör som gamla.. jag vill vinkla det lite åt detta hållet:
Tänker nu på sändarrör, vid idrifttagande eller återupptagande av drift efter en periods uppehåll så skall man ha vissa procedurer för att minimera risker, oavsett ålder på röret.
Jag har flera anläggningar med ett eller två 4CX1500B i slutet, i en manual från Harris så står det att man skall låta PA't stå på en viss tid med enbart glöd om anläggningen varit ur drift en längre period.
Som sidospår, har erfarenhet från linjäraccelerator, där skall jonpumpen stå på minimum en viss tid eller tills det att strömmen sjunkit under ett visst värde när man monterat en ny LINAC.
Nåväl, testade ett VT-4-C för några månader sedan, NOS i obruten förpackning tillverkat 1942. Gjorde först ett test med HV allt väl, så jag monterade tände glöden och provade med reducerad och strömbegränsad HV = OK.
Tja, på med 1 kV och stäm av = OK, full effekt!
Synen av fyra stycken VT-4-C och ett VT-25 är en fröjd för ögat och balsam för själen!
Sedan pumpades ett CQ ut på 3.5 MHz med karaktäristiskt ljud...
Sedan några få AM-QSO.
Så, frågan är väl varför verkar det om i vart fall en del rör har mindre problem med gas?
Är det så att avgasningsproceduren vid vacuumpumpningen är "kostnadsrationaliserad" plus kanske otäta genomförningar?