Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var jag som startade den här tråden och jag ska härmed försöka få den
på rätt köl igen.
Anledningen till att jag startade den var att jag blev lite orolig över en artikel jag
läst om folk som ansåg att de blivit hjärtsjuka av radiostrålning från en mobilmast.
Min första fråga är ju då. Vad ska vi radioamatörer säga eller göra om grannarna ringer
på dörren en dag och säger att vi ska ta ner våra antenner för att de anser att de blivit
sjuka av strålningen från den ?
Jag har inte svårt för att känna empati med människor som far illa men skulle
ni andra bara plocka ner antennerna och helt ägna er åt SWL med en inomhusantenn
för att inte blotta åsynen av eran radiomast ska få dom att må dåligt ?
Tills motsatsen är bevisad tror jag inte på att det är strålningen från några radiosändare
som gjort de här människorna sjuka.
Om det nu trots allt visar sig att jag har fel så kommer det skaka vårat samhälle i grunden
då vi är helt omringade av radiosändare för olika ändamål.
/Emil
Det vore nog inte så bra att jämföra våra sändare med t.ex. TV-sändarna. Våra antenner sitter betydligt närmare de kringboende och ger mycket högre fältstyrka än någon annan radioinstallation. En mobiltelefonmast är ju rena QRP-anläggningen jämfört med en amatörradiostation. Visserligen sänder vi ju enbart i korta pass, men den som vill måla fan på väggen struntar garanterat i det.
Nej, problemet är alla dessa självutnämnda "experter" som tutar i folk en massa trams om hur farlig radiostrålningen är. Om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så blir den till slut en sanning.
Om dessa "experter" får rätt så får vi bosätta oss i blymantlade grottor för att skydda oss mot den farliga strålningen som attackerar oss från hela universum.
Det gäller ju att se allt i sitt rätta perspektiv. Det är naturligtvis bra att det sker forskning inom detta område. Men vi måste ju agera efter de fakta som finns och inte låta spekulationer och fantasier bli måttstocken.