Om vi drivit amatörradion i kommersiellt syfte för att tjäna pengar på nykomlingarna så kanske du har rätt.
Om man hör till tongångarna från SSA, klubbar m.m. Så är frågan om hur vi ska få fler amatörer ständigt återkommande. Själv anser jag att den som nu är intresserad av amatörradio - oavsett genre - självmant uppsöker hobbyn. Klubbarna och SSA är naturligvis bara intresserade av att få fler medlemmar = mer pengar. Det är knappast något unikt för amatörradio, utan lär återfinnas även bland andra föreningar och intresseorganisationer.
Riktigt egoistiskt sett så har jag gärna alla frekvenser för mig själv.
Fler amatörer behövs alltså inte...
Men om man nu på allvar ska få in fler nya intressenter till amatörradion utöver de som kommer självmant, så behövs det någon form av förnyelse från de s.k rekryterande organen. D-Star är nog ett redskap, det är något "nytt" som kan locka och vara en inkörsport. Helt klart finns det nyfikenhet och ett visst intresse, annars skulle ju inte den oinsatte ställa frågan. Den som då är tekniskt intresserad kommer ju ställa sig frågan hur det fungerar, och hur det fungerade förr.
Men för min egen del är amatörradio bara en hobby som är enormt spännande och utvecklande.
Det är den nog för de flesta, oavsett gren.
Efter alla dessa år har jag funnit att mitt huvudsakliga intresse kan sammanfattas i orden radioteknik, vågutbredning,
Det skilljer nog inte nämnvärt från D-star eller FM-kanalburks-relästationspratare. Det är naturligtvis fortfarande radioteknik och vågutbredning som är intressant. Man har bara ändrat lite i infrastrukturen, eller rättare sagt skapat en infrastruktur som underlättar kommunikationen. Ett moderniserande helt enkelt. Det är fortfarande radio som är intressant, annars kulle naturligtvis dessa kommunicera via andra medier som dessutom är tillgängliga för vem som helst. Bärvågsfrekvens och modulationstyp är ju inte på något sätt avskiljande för intresset radioteknik och vågutbredning. Det är nog helt enkelt en gemensam nämnare för amatörradiointresset.
Det jag gärna gör är att debattera och marknadsföra nyttan med telegrafi och det faktum att den är en av de allra effektivaste inkörsportarna för att få största möjliga utbyte av hobbyn.
Tycker du att du har framgång med det konceptet då? Själv lever jag i vart fall i tron att de flesta nya amtörer saknar färdigheter i telegrafi. Deras inkörsport måste alltså varit någon annan...
Problemet är dock att det finns gott om folk här som inte tål att ordet telegrafi nämns och som på olika sätt försöker göra sken av att telegrafi är gammal teknik och sedan kopplar sig vidare i tekniken till först radiorör och sedan gnistsändare.
Finns minst lika många som inte tål D-star! Det är en styggelse, återvändsgränd och jag vet inte allt jag hört. Jag har inget emot telegrafi, jag gjorde till och med några tappra försök när jag var ung och lättlurad, men det rann ut i sanden. Men hur man än vänder och vrider på det så är det gammal teknik, den togs ju fram för att man inte hade tillräckliga kunskaper att överföra foni.
Jag har faktikst svårt att se nyttan med telegrafi 2011.
Motsatsen kunde vara att rekommendera Drutten att köpa en D-star Walkie Talkie av Roy på SRS och sedan prata med sina kompisar helt störningsfritt och utan brus över den kommunala D-star repeatern. Om detta är vad Drutten söker och förväntar sig av sin hobby så är det rätt val.
Drutten kan ju även koppla sig till övriga världens D-starrrpeatrar,hotspots osv. Inte på något sätt bundet till att prata med lokalpatrioterna på hemmaplan. Drutten kan även då överföra GPS-positoner, texmeddelanden m.m.
Drutten kan även programmera en microkontroller och bygga sig en hotspot, relästation eller annan del i D-starinfrastrukturen och helt enkelt bidra till utbygganden av framtidens amatörradio! Det finns en hel del att bygga och utveckla när det gäller D-star.
Ska kortvågen utvecklas så kan vi berika den med D-star. Jag anar vilket liv det kommer bli på en del... Det är nästan så jag lockas att införskaffa kortvågsprylar bara därför..
Det bästa är kanske att det varken krävs kunskaper eller färdigheter för att ha kul om man väljer denna väg. Dock ökar utbytet ju mer kunskap och erfarenhet man kan samla på sig.
Kom igen nu, vilka kunskaper behövs för att köpa en kortvågsstation och stämma av någon trådstump med en autotuner? Du får det att låta som att kortvågsmodellen är något bevis på bildning och aktingsvärda radiokunskaper. Eftersom det var frågan om köpeutrustning så är väl det enda som krävs att beställaren klarar av att göra just en beställning... Kunkspaskraven lär liksomm vara detsamma för att beställa en D-starpyts av SRS eller kortvågsburk av Mobinet...