Var kommer myten om att D-STAR skulle vara ett "internetbaserat" system ifrån???
D-STAR är en plattform för att kunna utveckla amatörradion i många nya rättningar.
Det går lika bra att köra amatörradio oavsett frekvens antenn vågutbredning som andra trafiksätt utan Internet och dator.
D-STAR kan man köra mellan två stationer, på samma sätt som vid Morse, AM, FM, SSB, RTTY.
D-STAR medger ring-QSO mellaan två eller fler stationer liksom AM, FM, SSB, Morse, RTTY.
D-STAR kan köras mellan två eller fler amatörer via sattelit, liksom AM, FM, SSB, Morse, RTTY
D-STAR kan köras via relästation som FM, AM, SSB, Morse, och RTTY
Relästationer kan oavsett trafiksätt sammankopplas med kabel lokalt, med radiolänk, med mikrovågslänk, eller via hyrd ledning, dragenledning, eller Intenet och då är ledningen Internet, som på ett enkelt sätt täcker hela världen. Liksom vid andra trafiksätt som relästationer för i första hand FM, men AM, SSB Morse, RTTY låter sig göras på samma vis.
Idag körs mer amatörradio med SSB via Internet i form av fjärrstyrda amatörradiostationer. Fler sådana anläggningar är sådla för Intenetfjärrstyrning av IC-706
r än D-STAR relästationer, en faktor 50 räknar jag med.
DX, vid SSB och Morse kräver mer Internet för att kunna genomföras än något annat amatörradiosätt, dvs via varningssystem som cluster etc.
QSL kort sänds via Intnernet.
Sked göras via Intenet i form av Mejl för att göra Sked.
Det är sådana här myter, som att D-STAR skulle vara "internetbaserat", som bidrar till missförstånd.
Liknande yttryck fanns när FM introducerdes inom hobbyn, avsikten där var tydligen oxo att avskräcka från nya unga radioamatörer att börja med det nya, och fortsätta med det gamla, exvis enrörs Morsesändare.
Sen tycker jag nog att mitt svar till drutten där jag ifrågasatte hans intressen och med ledning av dessa kunde vi komma vidare i svar på hans fråga.
Förekommer ordet D-STAR, tas taggarna fram direkt.
Jag repeterar oxo att jag är privat radioamatörer när jag skiver på detta forum och ventilerar mina egna intressen. Beskyllningar om att mina inlägg är kommersiellai riktning mot exvis D-STAR är felaktiga.
Själv är jag inte så väldigt intresserad av varken FM, D-STAR eller Tester, församlingar naturreservat.
Däremot teknik, radiostationers uppbyggnad, felsökning, nytt lärande, bland hobbyisterna, ligger i mitt intresse, därför mitt inlägg i första svaret till Drutten.
Ett arguemnt för D-STAR är att när man väl vant sig vid totalt brusfri, totalt tut och pipfri radiokommunikation så upplevs FM som mer brusigt är något annat trafiksätt.
Utomstående hatar när jag lyssnar på FM, det bara brusar piper fräser, låter olika starkt mellan olika stn. När däremot ett D-STAR QSO hörs i hela huset är det en helt annan ton bland icke radioamatörer som lyssnar.
Men visst brus pip, QRM oljud är ju en del av amatörradion, och kortvågsbrus är inte minst jag nästan beroende av.
Jag är helt förstående till att många är helt ointresserade av D-STAR, det är tilllåtet, men man behöver för den delen inte sprida myter och skit omkring det man inte vet.
Visserligen var det så när SSB kom, och när FM kom, men nog borde vi väl vara mer upplysta idag.
De
-FPD