ska jag köpa en kortvågs rigg eller satsa på D-star.
Hej. Otroligt livliga och intressanta diskussioner ur denna fråga
Jag är färsk amatör sedan sommaren 2010 och ger min syn på ursprungsfrågan. Jag har valt kortvåg, kanske mest för att jag var fascinerad av det i tonåren men på den tiden kom jag aldrig till skott att ta certifikat.
När jag skaffade min första radio i september 2010 provade jag flera trafiksätt, SSB, RTTY, PSK, HELL, SSTV och väldigt försiktigt även CW.
Det absolut lättaste sättet att köra är utan tvekan SSB. Därmed tröttnade jag också ganska fort. Visserligen är det en utmaning att fånga rara DX-stationer men annars klarar vem som helst att babbla i en mikrofon. När jag tittar i min logg har jag faktiskt bara kört ca 50 st SSB-QSO.
Sen körde jag en hel del PSK eftersom det var lite mer experimenterande för att få till en ren signal med låg distorsion. Men efter ett tag blir det också lite tjatigt att trycka på fördefinierade makros på datorn (i mitt tycke). Loggen visar ca 150 st PSK-QSO.
Sedan november 2010 kör jag nästan uteslutande CW (loggen visar ca 700 st CW-QSO fram till idag, augusti 2011). Jag klarar idag ca 90-takt någorlunda bekvämt och jag känner mig fortfarande som en väldigt grön nybörjare. Jag tar ibland fortfarande hjälp av dekoder program på datorn för att känna mig trygg vid högre hastighet. Missar jag något kan jag snegla på skärmen.
Men det är en otroligt härlig känsla när man känner att man blir bättre och bättre, både på mottagning och sändning. Mindre och mindre "fuskande" (dvs sneglande på skärmen) och färre sändningsfel.
För mig känns det som jag kommer att fortsätta med CW. Jag har otroligt kul redan nu och det känns som jag aldrig kommer att bli fullärd utan det finns alltid utrymme för utmaningar. Lyssnar man på banden hör man ju en del som smattrar på i 150-175 takt och det låter till en början ouppnåeligt. Men med dagens träningsmetoder (med hjälp av dator eller iPhone) kan nog de flesta som har viljan komma upp i ganska höga hastigheter.
Jag fascineras också av enkelheten i CW på kortvåg. Med samma effekt som en glödlampa kan jag, beroende på nyckfullheter i atmosfären, med hjälp av en enkel trådantenn nå stationer på andra sidan jordklotet! Är inte det coolt?
Men denna utläggning ville jag säga att om du söker utmaningar så tror jag du kommer att tröttna ganska fort på D-star. Nu har jag inte provat D-star själv men även om det verkar som det går att köra de flesta trafiksätt där så gissar jag att det mest kommer att förekomma prat där. Med utstucken haka gissar jag att det blir ganska likt privatradio i längden.
// Åke
Last edited: