Instämmer i att rutan är viktig! ITU/CQ kan jag nästan tycka att man oftast kan härleda från lokatorrutan, speciellt om den är sexställig, men kanske är det så att någon övernitisk kortkontrollant kräver att den finns med. Vem vet. Det är inte precis som om det inte finns gott om utrymme för informationen, så det kan väl få finnas med.
En sak som överraskande många kort jag får utelämnar är PSE/TNX. Ditt kort har visserligen ett sådant fält (QSL), men jag har fått en del kort där det där fältet har varit blankt, så se till att du fyller i det! Annars är det högst oklart om du väntar dig ett kort tillbaka, och jag är alldeles för ostrukturerad för att hålla reda på vilka jag redan har skickat till.
Alla tre design-idéer är bra, skulle jag säga!
På det första alternativet är det väldigt låg kontrast mellan texten och bakgrunden, så man blir rätt trött i ögonen när man tittar på kortet; detta skulle jag därför vara minst hågad att hänga upp, vilket är synd, för motivet är ju annars fint. (Å andra sidan skulle kortet dela denna brist med otaliga andra, om det är till någon tröst! Jag vet inte vad det är med radioamatörer och dansband, men båda har de en förkärlek för rubriker med kriminellt låg kontrast.)
Det andra alternativet är ett typiskt “säkert kort”. Snyggt att se på – även om jag skulle ha flyttat textblocket något åt vänster, för att matcha bredden på de två marginalerna – men tämligen opersonlig vibb eftersom det är standardbilder utan särdeles anknytning till dig. Fortfarande långt över snittet rent stilmässigt dock!
Det tredje alternativet har mest potential, enligt min åsikt. Vet du hur många QSL-kort med personligt utsmyckade gräsklippare jag har på väggarna? Inte ett enda, men nu vill jag bannemig ha ett. Skulle jag anmärka på någonting vore det att fotografiet skulle ha haft litet mer gräs i ovan- och underkant så att gräsklipparen inte befann sig så nära nederkanten och blev något avklippt i överkant, och så är fotografiet måhända litet mörkt, men nu gnäller jag över detaljer. Gräsklipparen vinner på unikheten allena, och tar du om fotot en lätt solig dag vinner kortet i flera kategorier!