Skickar du pappers-QSL-kort nu på 2020 talet?

Skickar du pappers-QSL-kort?

  • Alltid!

  • Vid speciella tillfällen

  • Nej du, sånt har jag slutat med

  • På förfrågan

  • Nej men jag funderar på att börja


Results are only viewable after voting.

SA6TUT

Well-Known Member
Jag har en bunt med fysiska QSL-kort från 2018 som jag inte besvarat och jag måste säga att jag har haft lite dåligt samvete för det men tänkte försöka rätta till det hela med att designa ett fint kort och skicka ut.

Jag kan tänka mig att de flesta numera enbart kör med QSL-tjänster som eQSL och LOTW med flera. Kanske är jag bara nostalgisk efter att ha plockat fram en bärkasse från vinden med mina QSL-kort från runt 1980. Så snygga och häftiga kort! De väcker många minnen. Vill man få kort så bör man ju skicka själv tänker jag. Hur gör ni?
 
LoTW och andra tjänster används ju av väldigt många numera, men inte alla. Svarar alltid pappers-QSL med pappers-QSL om det så önskas, och ibland vill man ju ha pappers-QSL av andra, kanske speciella signaler. En konfirmerad specialsignal i LoTW är inte samma känsla...
Men...jag har en garderob full med kartongen med pappers-QSL sen tidigt 80-tal, som skulle ta många timmar att bläddra igenom, så inser att det har sina nackdelar.....

Hur som, vid diplomjakt, exv DXCC, är ju LoTW jättesmidigt
 
Jag ligger efter som attan med att svara :(

Direktqsl skickar jag bara om det är något riktigt udda, alternativt om hen har ett kort med en fyr på ...
 
Jag kör LOTW, och håller det uppdaterat.
eQSL, nja det är väl inte giltigt för diplom osv så det ser jag ingen mening med.
Pappers-QSL? Jajamän, för alla QSO, via byrån utom EME-QSO. men jag ligger efter som tusan... har några tusen som ska ut vid tillfälle.
DirektQSL? Japps, efter alla EME-QSO blir det alltid direkt-QSL på papper, så har det varit "sedan gammalt" :) (jag ligger dock efter med dom också... :( , latmasken...).
 
Jag använder LoTW eftersom det gäller för diplom, och jag håller även ClubLog uppdaterad. Det är väldigt smidigt att använda ClubLog:s system för att "beställa" QSL från DXpeditioner . Dessutom är deras statistikverktyg suveränt. eQSL använder jag inte alls. Skickar pappers QSL till de som jag får ifrån, utom för FT8 QSO:n efter 2023-01-01.
Classe
 
LoTW är smidigt, men tråkigt. Håller det givetvis uppdaterat.

Pappers-QSL skickar jag till folk som verkar vara positivt eller rentav entusiastiskt inställda till sådana, och jag skickar givetvis alltid svarskort oavsett trafikmodus. Tycker att det är en trevlig del av hobbyn som gärna får finnas kvar.

Besvarar även den enstaka SWL-rapport som trillar in, nu senast för några veckor sedan!
 
Jag vill då passa på att nämna att SA0TAY har ett ovanligt trevligt QSL-kort! Passa alltså på att köra honom om ni hör/ser honom, så har ni uppenbarligen chansen att få ett, jfr ovan.

73,
Rolf
 
Om man har hållit på i 50 år plus så har väl "QSL-kort" för ens egen del spelat ut sin roll, eller hur? Vill någon som jag "pratat" med absolut ha ett QSL-kort så skickar jag det direkt med posten såvida det inte är ett land där posten inte fungerar.

Jag vet att allt (alla länder) går att köra med faktiskt bara 20W (CW)....so what's the big deal? Skryta med vad man kört eller?
 
Papper, något som man kan hålla i.
Besvarar alltid inkommande kort via byrå!
Har aldrig kommit till skott när det gäller lotw, känns lite bökigt att ansöka m.m.
 
Själv har jag precis designat 3 st olika varianter av QSL-kort på DARC QSL-Service GmbH och har skickat upp mina ADIF-loggar från 2018 samt en del nya. Nu vill jag inte "kapa" tråden och lägga in en massa OT men om någon vill hjälpa mig att bedöma vilket av mina 3 designförslag som har störst chans att hamna på någons vägg (inte bara passera obemärkt) så skicka mig ett PM. Tacksam för all konstruktiv kritik som jag kan få.
 
Nu är jag inte tillräckligt insatt i forumets kultur eller lynne för att uttrycka mig med säkerhet, men jag kan inte föreställa mig att folk som faktiskt läser så här långt ned i denna tråd är annat än positivt inställda till papperskort som fenomen. Lägg du upp dem i tråden!

Kan man förresten kapa sin egen tråd?
 
Märkte att man inte kan skicka med bilagor i PM.
Nu är jag inte tillräckligt insatt i forumets kultur eller lynne för att uttrycka mig med säkerhet, men jag kan inte föreställa mig att folk som faktiskt läser så här långt ned i denna tråd är annat än positivt inställda till papperskort som fenomen. Lägg du upp dem i tråden!

Kan man förresten kapa sin egen tråd?

Ja det tror jag man kan :)

Hoppas ni ursäktar att tråden blir OFF TOPIC då. Men tråden har väl redan tjänat sitt syfte och det handlar ju om QSL-kort så jag lägger in mina tre designförslag nedan. Så kom gärna med subjektiva åsikter om mina 3 designförslag. Du som gillar att få papperskort, vilket av dessa tre skulle du helst få? Tar tacksamt emot all typ av kritik och förslag på förbättringar.

1) Friggeboden (Mitt shack)
Screenshot 2023-11-22 111333.png

2) Jordglob, vald bland många andra standardbilder på DARC QSL Service
Screenshot 2023-11-22 111425.png

3) Min "polisgräsklippare" där anropssignal och locator står att läsa på klipparen.
Screenshot 2023-11-22 111221.png

Baksidan av korten ser ut så här:
Screenshot 2023-11-22 111158.png

På baksidan så har jag skrivit uppgift om ITU, CQ och GRID. Vet faktiskt inte om någon som får ett kort av mig har någon nytta av dessa uppgifter, eller om det är onödigt.
 
Last edited:
Instämmer i att rutan är viktig! ITU/CQ kan jag nästan tycka att man oftast kan härleda från lokatorrutan, speciellt om den är sexställig, men kanske är det så att någon övernitisk kortkontrollant kräver att den finns med. Vem vet. Det är inte precis som om det inte finns gott om utrymme för informationen, så det kan väl få finnas med.

En sak som överraskande många kort jag får utelämnar är PSE/TNX. Ditt kort har visserligen ett sådant fält (QSL), men jag har fått en del kort där det där fältet har varit blankt, så se till att du fyller i det! Annars är det högst oklart om du väntar dig ett kort tillbaka, och jag är alldeles för ostrukturerad för att hålla reda på vilka jag redan har skickat till.

Alla tre design-idéer är bra, skulle jag säga!

På det första alternativet är det väldigt låg kontrast mellan texten och bakgrunden, så man blir rätt trött i ögonen när man tittar på kortet; detta skulle jag därför vara minst hågad att hänga upp, vilket är synd, för motivet är ju annars fint. (Å andra sidan skulle kortet dela denna brist med otaliga andra, om det är till någon tröst! Jag vet inte vad det är med radioamatörer och dansband, men båda har de en förkärlek för rubriker med kriminellt låg kontrast.)

Det andra alternativet är ett typiskt “säkert kort”. Snyggt att se på – även om jag skulle ha flyttat textblocket något åt vänster, för att matcha bredden på de två marginalerna – men tämligen opersonlig vibb eftersom det är standardbilder utan särdeles anknytning till dig. Fortfarande långt över snittet rent stilmässigt dock!

Det tredje alternativet har mest potential, enligt min åsikt. Vet du hur många QSL-kort med personligt utsmyckade gräsklippare jag har på väggarna? Inte ett enda, men nu vill jag bannemig ha ett. Skulle jag anmärka på någonting vore det att fotografiet skulle ha haft litet mer gräs i ovan- och underkant så att gräsklipparen inte befann sig så nära nederkanten och blev något avklippt i överkant, och så är fotografiet måhända litet mörkt, men nu gnäller jag över detaljer. Gräsklipparen vinner på unikheten allena, och tar du om fotot en lätt solig dag vinner kortet i flera kategorier!
 
Instämmer i att rutan är viktig! ITU/CQ kan jag nästan tycka att man oftast kan härleda från lokatorrutan, speciellt om den är sexställig, men kanske är det så att någon övernitisk kortkontrollant kräver att den finns med. Vem vet. Det är inte precis som om det inte finns gott om utrymme för informationen, så det kan väl få finnas med.

En sak som överraskande många kort jag får utelämnar är PSE/TNX. Ditt kort har visserligen ett sådant fält (QSL), men jag har fått en del kort där det där fältet har varit blankt, så se till att du fyller i det! Annars är det högst oklart om du väntar dig ett kort tillbaka, och jag är alldeles för ostrukturerad för att hålla reda på vilka jag redan har skickat till.

Alla tre design-idéer är bra, skulle jag säga!

På det första alternativet är det väldigt låg kontrast mellan texten och bakgrunden, så man blir rätt trött i ögonen när man tittar på kortet; detta skulle jag därför vara minst hågad att hänga upp, vilket är synd, för motivet är ju annars fint. (Å andra sidan skulle kortet dela denna brist med otaliga andra, om det är till någon tröst! Jag vet inte vad det är med radioamatörer och dansband, men båda har de en förkärlek för rubriker med kriminellt låg kontrast.)

Det andra alternativet är ett typiskt “säkert kort”. Snyggt att se på – även om jag skulle ha flyttat textblocket något åt vänster, för att matcha bredden på de två marginalerna – men tämligen opersonlig vibb eftersom det är standardbilder utan särdeles anknytning till dig. Fortfarande långt över snittet rent stilmässigt dock!

Det tredje alternativet har mest potential, enligt min åsikt. Vet du hur många QSL-kort med personligt utsmyckade gräsklippare jag har på väggarna? Inte ett enda, men nu vill jag bannemig ha ett. Skulle jag anmärka på någonting vore det att fotografiet skulle ha haft litet mer gräs i ovan- och underkant så att gräsklipparen inte befann sig så nära nederkanten och blev något avklippt i överkant, och så är fotografiet måhända litet mörkt, men nu gnäller jag över detaljer. Gräsklipparen vinner på unikheten allena, och tar du om fotot en lätt solig dag vinner kortet i flera kategorier!
Tack snälla @SA0TAY för dina synpunkter som jag tagit till mig. Editorn som jag har att jobba med på DARC QSL Service är inte så avancerad så jag bestämde mig för att lägga in all text som en del av bakgrundsbilden istället. För att göra det så behöver jag PhotoShop eller GIMP. Jag har omarbetat nummer 1 och 3. Det är svårt att hitta en mer kontrasterande färg än gul till den blå himmeln men jag har valt att lägga in en "drop shadow" som gör att texten framhävs. Även SSA:s logo har en drop shadow om man tittar noga. Man skulle kunna tänka sig att lägga in en konturfärg i bokstäverna också men jag tycker det blir lite "pråligt". Nedan är resultatet.

Screenshot 2023-11-23 140932.png



Screenshot 2023-11-23 161501.png
 
"QSL:ar" med pappers QLS-kort
direkt till de som specifikt frågar efter det.....annars: Been there, done it...got the T-shirt
 
Tack snälla @SA0TAY för dina synpunkter som jag tagit till mig. Editorn som jag har att jobba med på DARC QSL Service är inte så avancerad så jag bestämde mig för att lägga in all text som en del av bakgrundsbilden istället. För att göra det så behöver jag PhotoShop eller GIMP. Jag har omarbetat nummer 1 och 3. Det är svårt att hitta en mer kontrasterande färg än gul till den blå himmeln men jag har valt att lägga in en "drop shadow" som gör att texten framhävs. Även SSA:s logo har en drop shadow om man tittar noga. Man skulle kunna tänka sig att lägga in en konturfärg i bokstäverna också men jag tycker det blir lite "pråligt". Nedan är resultatet.

View attachment 11103



View attachment 11104
Är lite avis på din anropssignal.....såg på qrz.com att du bytt till ett fåfänge-call......;)...kanske pip hade funkat
 
Är lite avis på din anropssignal.....såg på qrz.com att du bytt till ett fåfänge-call......;)...kanske pip hade funkat
När jag äntligen blev amatör så fick man bara välja i det "block" som gällde, funderade på BUZ (buzzern), PIP är en annan känd rysk marker.
 
När jag äntligen blev amatör så fick man bara välja i det "block" som gällde, funderade på BUZ (buzzern), PIP är en annan känd rysk marker.
SA*BUZ verkar vara återlämnat, vet inte om den går att få efter karantän.
Får väl försöka gå igenom alla signaler och se om man hittar något att byta till.

Tycker också att ssa callbook borde lägga till options så man kan exkludera SK tex.
 
Back
Top