Sloopa en OCF dipol, vilket håll?

OK jo så då borde jag ha en stege som är ca 20m lång istället för 10m som jag tänkt om jag förstår dig rätt? Grundfrekvensen för antennen är ju 40m och hälften 20m. Multiplar är väl i det här fallet inte halva sådana utan 20m, 40m etc?

/J
BYC de APQ
När det gäller feederstegar vill jag gärna ge dig ett gott råd.

Undvik blomsterpinnar som feederspridare.

Inhandla längder av c:a 10 mm teflonstavar eller rör. Kapa till längder omkring 11 cm. Borra lämpliga hål c:a 5 mm från ändan på spridarna. Avståndet mellan trådarna blir då ungefär 10 cm. En tumregel säger att avståndet mellan trådarna bör ej överskrida 1/100 av våglängden om man vill undvika oönskad strålning från feedern. 10 cm mellan trådarna innebär alltså att feedern inte läcker på 28 MHz (c:a 10 meters våglängd).

Använd 2 mm mjuk koppartråd som ledare. Naja med 1 mm koppartråd vid varje feederpinne för att förhindra att spridarna "vandrar".

Jag brukar hålla ett avstånd mellan feederpinnarna på 10 x längden på spridaren i detta fallet cirka en meter om feedern hänger slak. Om feedern hålles sträckt klarar man sig med betydligt längre distans = färre spridare.

Teflon är överlägset övriga plastmaterial. Ytan är glatt, känns nästan oljig, och sot och damm har en mindre tendens att fastna. Teflonen är uv-beständig och tål både värme och kyla.

Jag har haft transmissionsledningar med teflonspridare i över 30 år och ingen förändring av materialet har observerats.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hej Bengt å Tack för tipset!

just nu blir det inget mer med stege, OCF försöket är skrotat och ett snabbt test med en loop igår gav mersmak. Tyvärr kan jag inte få till det bra för att få en sådan längd på stegen att jag kan få den där 1/2 våglängden som den tydligen behöver ha före balunen och övergången till koax. Skall sätta upp en mast till när jag hinner för en 10m vertikal och då får jag bort den masten en bit längre från huset och då kan jag kanske använda den som utgångspunkt för en stegmatad loop. Vi får se, nu vet jag i alla fall hur du gör stegen, tackar tackar.

/johan
 
Back
Top