Jag måste nog säga att för mig är det en flerdimensionell fråga
Dels tycker jag man kan diskutera användningen, dvs när och i vilka sammanhang man använder signalen. Dels om det tillför något, alltså skälen till att man använder en annan signal än sin grundsignal. Jag värjer mig dock emot benämningen "fåfänge signal", det må möjligen vara en översättning från Engelskans "Vanity" men för mig har det inte ett enda dugg med fåfänga att göra.
Specialsignaler använda vid olika evenemang, jubileum, mässor, diplom, ja den typen av användning tror jag ingen invänder mot? Där och i dessa sammanhang finns det ju både ett uttalat skäl till att man använder specialsignal, dels är väl nyttan av det rätt klar. Ingen risk för missförstånd, blir en kul grej och de som eventuellt vill hitta på diplomjakter etc. har här ett verktyg. Jag har själv en sådan signal, SJ3SOP, använd förra året när vi var ett antal amatörer som aktiverade olika SM-distrikt under Sea of Peace aktiviteten i Juli. Däremot så använder jag ju inte den signalen under andra tider på året och i andra sammanhang. Här anser jag specialsignalen ha sitt absoluta berättigande och sin korrekta användning.
Klubbsignaler och militära/FRO signaler är väl rätt självklart att vi skall ha särskilda prefix för, sK, SL, tror inte någon protesterar? eller?
Sedan kommer jag till det som för mig var orsaken till att jag skaffade en specialsignal, nämligen DX och testkörande. Efter att i några månader kört contest med min SA signal så tröttnade jag på att bokstavera om och om igen. Tänkte igenom saken och så blev det en kort och lätt ihågkommen signal, SE3X. Hade inte en tanke på hur många skulle uppfatta den .. SE .. X .. hi hi, men oj vad många som kommenterat (bara positivt hittintills) och jag märker ju nu när jag kört den en tid att man kommer ihåg den. I contestsammanhang är det inte oviktigt och vid DX körande är det också en fördel med en kort signal tycker jag. Så i dessa sammanhang anser jag att man kan säga att specialsignalen har sitt berättigande.
Däremot så har jag i det närmaste aldrig använt den i sammanhanget köra "Rag Chew på Svenska på 80m". Det har ju inte på något sätt varit förbjudet, men i min lilla värld så har jag aldrig känt något behov av att använda specialsignal i sådana sammanhang. Här är det väl vi nu får en möjlig diskussion och kan väcka känslosvall till liv. Många använder ju sin specialsignal, av egna orsaker och skäl förstås, som en generell ersättning för sin grundsignal. Det har jag inga egentliga synpunkter och åsikter om, var och en får i det sammanhanget göra efter eget skön
Men det skulle vara intressant att få höra lite mer om varför man helt väljer bort sin ursprungssignal och ersätter den med en specialsignal.
Nu är det ju tydligen bestämt och klubbat hur det skall bli redan, minst sagt kort implementeringstid också, 1 Maj om jag förstått det rätt. Här kan jag möjligen vara lite kritisk. Skulle det inte varit rimligt att ge oss som nu har specialsignal en lite längre övergångsperiod att fundera och bestämma vad vi vill göra med våra specialsignaler? Tror mig förstå att de som haft råd att betala massor av år i förskott kommer att klara sig bättre än de som nu inte gjort det. Om man förskottsbetalt kan man köra vidare, om man inte gjort det så måste man söka om och riskerar att få avslag, är det rätt uppfattat? I så fall vill jag vara öppet kritisk mot hur denna övergång i regelverket sköts och hanterats av båda SSA och PTS. Skall reglerna ändras borde det i rättvisans namn vara lika för alla! Synpunkter Tack!
/Johan