Slutet för analog amatörradio nära?

En väldigt stor skillnad nu jämfört med bara för något årtionde sedan är hur information finns tillgänglig. Det går numera alldeles utmärkt att lära sig nya saker från olika håll. Förr var man tvingad att ta till sig information från ett håll eftersom det var så det var skrivet. Numera kan man välja vilken väg till kunskap som helst, man behöver inte längre läsa böcker från pärm till pärm, det är enkelt att plocka ut de delar som är intressanta och relevanta just för tillfället. Det hänger mest på eget intresse och drivkraft att ta sig till målet.
 
Problemet med att vara autodidakt, om man nu ska kalla de som lär sig via nätet för det,
är att de inte vet vad de missat - de kan ha allvarliga luckor i sina kunskaper.

Med en mentor eller lärare så får man inte dessa luckor, börjar man läsa valda delar
på nätet så är nog risken ännu större. Man bör ha en ganska god grundläggande
kunskap om man ska studera vid "nätet".

Visst nu finns ju även kurser från universitet utlagda på nätet - men jag tror inte att
dessa "hempulare" väljer dessa för att förkovra sig.
 
Oj, det var väl inget vidare lyft för IC-7300? Den slår med nöd och näppe min gamla IC-720A, om jag tolkar siffrorna rätt? ;-) Man får också se upp med det faktum att den som köpt något ofta vill och inbillar sig att det man köpt ska vara bra. Jag tycker Sherwoods sortering och lista stämmer bra med mine egna praktiska erfarenheter av bra och dåliga mottagare.
 
Men pendeln tycks ha
svängt tillbaka för nu flockas folk som måsar i second hand
butiker enbart för att komma över gamla vinyl skivor.
Ungdomar har börjat prata lyriskt om de gamla vinylskivor
som vi som var med övergav till förmån för CD-skivan.

Jag kan med stolthet berätta att min dotter 20år gammal har en försvarlig samling vinylskivor.
Det handlar alltså om äldre rockartister och rockband, "hon vill inte missa något" säger hon.

Fixade en begagnad skivspelare till henne för några år sedan, snacka om välplacerad investering:)
 
Jag kan med stolthet berätta att min dotter 20år gammal har en försvarlig samling vinylskivor.
Det handlar alltså om äldre rockartister och rockband, "hon vill inte missa något" säger hon.

Fixade en begagnad skivspelare till henne för några år sedan, snacka om välplacerad investering:)

Min dotter drog iväg med mitt stereopaket som jag med möda plockade ihop för att passa min budget då jag var 18 år och hade flyttat hemifrån, jag köpte till en CD spelare så snart dom blev överkomliga i pris.

Hon tog även alla tillhörande skivor eftersom "du har ju ändå inget att spela dom på nu"

Dessutom köper hon till vinyler på Ginza, Tradera och secondhand-butiker, så samlingen växer.

Själv har jag dragit iväg med morfars radiogrammofon, (som min mamma hade) och alla stenkakor därtill, så man får väl kalla det ett kretslopp :D
 
SA5A skrev; "Jag tycker Sherwoods sortering och lista stämmer bra med mina egna praktiska erfarenheter av bra och dåliga mottagare."

Ja det är en intressant lista. Kika även på Tom W8JI sammanställning och mätningar.
http://www.w8ji.com/receiver_tests.htm

Tom har en hel del bra information om sina mätmetoder och vad siffrorna betyder i praktiken. IC-7300 är inte med där men man ser hur stor spridningen är mellan bra och dåliga mottagare.
 
Problemet med att vara autodidakt, om man nu ska kalla de som lär sig via nätet för det,
är att de inte vet vad de missat - de kan ha allvarliga luckor i sina kunskaper.

Med en mentor eller lärare så får man inte dessa luckor, börjar man läsa valda delar
på nätet så är nog risken ännu större. Man bör ha en ganska god grundläggande
kunskap om man ska studera vid "nätet".

Visst nu finns ju även kurser från universitet utlagda på nätet - men jag tror inte att
dessa "hempulare" väljer dessa för att förkovra sig.

Just precis, och då behöver den "officiella" utbildningen vara anpassad till denna nya verklighet. Att hålla ihop hela paketet med möjligheter, förkunskaper, utbildningsplan, kunskapsmaterial och prov är ännu viktigare nu än förr eftersom möjligheterna att hitta användbara kunskapsfragment är oändliga numera.
 
Att väva in resurser från Internet i utbildningen är inte dumt heller.

Forum är också bra, om det finns kunniga som kan korrigera eller påpeka om någon
har missuppfattat det hela. AOM var tidigare en klippa på detta forum och åtminstone
jag saknar djupt hans lärda inlägg, attans synd att idiotin gick så långt kring SSM frågan.
 
Back
Top