Trodde nog att någon skulle haka på det där med att effekten går rakt genom rören och läggs till den förstärkta signalen , men inget hände
Då får jag ta det själv. Jag var själv inte klar på det i början.
Så här verkar det fungera:
Antag att man driver det gallerjordade steget med 100Watt, vilket är rätt typiskt för ett i denna effektnivån 1kW ut. 10ggr förstärkning är både bra och rimligt. Men rören behöver ju inte den driveffekten på gallren, de blir helt utstyrda långt tidigare. Men jag driver ju inte på gallret, jag driver ju på katoden.
Ja, det kan man tro. För enkelhetens skull utgår vi från att steget går i klass C. Då är rören i princip strypta när det inte finns någon stryrsignal = viloströmmen år noll.
Vad händer när det kommer in en positiv halvperiod på katoden? Jo, gallren blir mer negativa i förhållande till katoden. Jättestrypta i detta fallet. Men när det kommer in en negativ halvperiod på katoden, då blir gallren mer positiva i förhållande till katoden och då öppnar rören och det går ström genom dem. En liten förändring på gallret ger stor förändring i anoden. Storleken på förändringen beror på rörens branthet.
Nu skall jag inte gå för djupt i teorin, så jag slarvar till / förenklar lite. Vi bortser från diverse spänningsfall och annat.
De extrema "lägena" för rören är antingen helt strypta eller så öppna som är tillåtet utan att överskrida specifierad anodström (Ia) och/eller tillåten anodförlusteffekt. De kan ju inte tillåtas vara fullt öppna i en sådan här applikation, då blir strömmen för hög och rören kan förstöras. Detta läge bestäms med lämplig bias. Inget nytt för de flesta av er, antar jag. Antag då att rören är helt utstyrda vid en signaleffekt på ca 25W på gallren (så även på katoden, eftersom dess potential styr gallren). Vad händer med de resterande 75 Wattarna? Går de upp i rök?
Det kan de göra, men då är det nog något som är fel
Den signalspänning som tillförs katoden nu sägs inte göra att rören öppnar mera, men väl att ytterligare lyfta upp rörets katodpotential och anodpotential över jord. Den tillfälliga positiva halvperioden i signalväxelspänningen adderas till anodspänningen och ger därmed en högre spänning in på tankkretsen. Rören helt utstyrda = låg anodspänning/mycket ström och rören helt strypta = hög anodspänning /låg eller ingen ström + den adaptiva drivspänningen som "blivit över". Den topp-till-topp spänning som tillförs tankkretsen blir större. I=U/R dvs ökar spänningen så ökar strömmen och därmed även effekten. Eller rättare sagt effektivspänningen och effektivströmmen då det hela är ett momentant förlopp så det är inte riktigt rätt formel men tänket är rätt men klockan mycket. Det lite lustiga i detta är att vi kan ta del av den effekten utan att rören "ser" den. Vi behöver inte betala för den i form av anodförlusteffekt.
Lite egen radiofilosofi, rätta mej gärna. Det måste väl rimligtvis finnas ett tak på hur mycket "överbliven adaptiv" effekt vi kan lägga på styrsidan? Som jag tittar på mitt eget resonemang här, känns det som om det skulle bli en konstig kurvform. Men visst, vi kör ju klass C i detta fallet och då har vi egentligen bara ena halvperioden. Men nog tycker jag att man borde platta till toppen på kurvan allt mer och därmed få övertoner pga distortion på HF-signalen när rören är mer än fullt utstyrda. Dessutom ökar strömmens effektivvärde då röret ligger öppet under längre tid pga en allt högre styrspänning den tid då signalväxelspänningen är negativ. Rören ligger öppna under längre tid samtidigt som vi inte hissar upp potentialen. Under tiden styrsignalen är positiv, javisst, det ser inte rören och spänningen adderas till anodspänningen då de är strypta men när den är negativ måste rimligtvis medelströmmen öka pga längre öppningstid hos rören. I så fall skulle rören ändå se en viss ökning av anodström och anodförlusteffekt, men inte så markant ökning, dock. Antagligen något jag ändå har missat...
Jamen det är ju perfekt, då har vi ju ett flerfaldarsteg i slutsteget, bara att stämma av på en överton! Mums!
Skojar förståss...
Högt Q-värde i tankkretsen räddar väl situationen , men det är nog bäst att driva med viss försiktighet och inte köra alltför mycket effekt "rakt igenom" steget. Är jag på banan eller har jag slingrat in på ett sidospår som slutar i intet?