SM0AOM
Well-Known Member
Till SM0AOM
Jag är helt tillfreds med den approximationen. Möjligen tycker jag att 20ggr effektförstärkning låter lite väl bra, särskillt vid full utstyrning.
Eller var det något jag missförstod?
Jag märker att förstärkningen är större vid lägre effekt. Ett exempel som jag noterade idag när jag körde 80m: Jag valde att lägga mej lite mera moderat på 500W ut för att hjälpa upp signalen lite. Denna uteffekt uppnåde jag redan vid 30 Watt drivning.
Skall jag få ut 1kW räcker det inte med 60W, utan jag får kanske ha 80W.
På de högre banden 14 - 28 MHz måste jag driva med vad jag har för att få full effekt. Varför det?
Hela resonemanget med effektförstärkningen bygger på att man opererar i det linjära området.
När man lämnar detta så uppstår kompression av topparna, ofta beroende på att emissionen "tar slut",
och därmed "splatter".
En effektförstärkning på 20 eller 13 dB är vad man räknar med i gallerjordade effektsteg med realiserbara elektronrör.
Att uteffekten och förstärkningen minskar på högre frekvenser kan bero av uppbyggnaden så att motkopplingen
ökar och därmed minskar förstärkningen.
Hittade igen de GG-data som togs fram av General Electric och Eimac i början av 60-talet. De gäller för ett rör.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Last edited: