SMS knappar in på CW...

800 Hz är nog den mest "öronvänliga" frekvensen att lyssna på, enligt min mening.

Vad som är öronvänligt varierar nog en del. Själv tycker jag 800Hz låter stressat och lite småhysteriskt. På den tiden jag körde EME så fastnade jag för 400-450Hz. Kortvågsriggen står numera inställd (och undanställd) på 440Hz. Fast allra trevligast tycker jag "pysandet" på 2m Aurora låter. Då slipper man pipandet helt.

/Anders SM4RNA
 
När jag snodde värvning fick jag lära mig att örat är känsligast vid 1000 Hz varför man skulle tala med ljus stämma. Därför är en kvinnlig röst lättare att tyda i en brusig miljö.
Själv försöker jag ställa CW-tonen högt och gällt.
Sen är det mycket trevligare med en fyllig alt-röst, men det är ju upp till tycke och smak.
 
Ursäkta om tråden driver iväg lite...
Jag tycker att en ganska låg ton, 300 - 500 Hz, är bäst för svaga signaler och måttlig fart, 60-takt eller så. Jag tror det beror på att absoluta bandbredden i den våta signalprocessorn mellan öronen är lägst i det området. Med signal dränkt i brus ger det bäst detektering. För snabbare trafik föredrar jag lite högre ton, 600-700 Hz, men fordrar också bättre signal-brusförhållande.

Vid högtalarlyssning råkar jag ofta ut för att en liten flyttning av huvudet ger mycket bättre mottagning. Det tror jag beror på akustiska resonanser i rummet som ger några dB peak med liten bandbredd. Liknande fenomen har jag märkt med smalt kristallfilter med en kristall och måttlig stoppbandsdämpning. Med ca 15 Hz bandbredd kan man läsa betydligt svagare signaler än utan filter, fast de måste förstås ligga någorlunda still. Med bandbredder över 100 Hz tycker jag inte att det blir just nån skillnad i läsbarhet. Liten bandbredd blir bara mindre jobbigt att lyssna på.

73! /Jan
 
Back
Top